Adviseur-generaal juridische zaken en toegankelijkheid - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU003
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
* het organiseren van het overleg met de actoren op het terrein
* zoeken naar uitvoerbare oplossingen in de competentiedomeinen die specifiek zijn voor de juridische afdeling, op eigen initiatief of op verzoek van de beleidscel
* het opstellen van wetsontwerpen, (koninklijke of ministeriële) besluiten, verordeningen, .... die betrekking hebben op deze materies, op eigen initiatief of op verzoek van de beleidscel
* het verdedigen van deze ontwerpen voor de verschillende organen binnen en buiten het instituut (interkabinettenvergaderingen, Commissie Sociale Zaken,...)
* ervoor zorgen dat deze ontwerpen in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd
teneinde
het normatieve proces in de specifieke juridische competentiedomeinen betreffende de toegankelijkheid tot de gezondheidszorg te beheren, zowel inzake verzekerbaarheid, financiële toegankelijkheid, administratieve en andere toegankelijkheid...
Het leiden van een team van juristen
teneinde
* de andere diensten van het instituut bij te staan met duidelijk juridisch advies in hun competentiedomein
* de geschillen te behandelen op een manier die de eenheid van rechtspraak waarborgt
Het ondersteunen van het wetgevingsproces (het voorbereiden en opstellen van wetsvoorstellen of andere reglementaire teksten), op verzoek van andere diensten van het instituut
teneinde
op verzoek van andere diensten voorstellen in hun competentiedomein te formuleren
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke voor het opstellen van reglementaire tekstenhet (laten) opstellen van wetsontwerpen, koninklijke besluiten, ministeriële besluiten, omzendbrieven, protocollen en overeenkomsten
teneinde
oplossingen die samen met de actoren op het terrein zijn uitgewerkt in reglementaire teksten om te zetten, teneinde politieke beslissingen of aanpassingen van de reglementering in competentiedomeinen waarvoor de juridische afdeling verantwoordelijk is, uit te voeren.
Voorbeelden van taken
- * het op zich nemen van het beheer en van het voorzitterschap van de (tijdelijke of permanente) ad hocwerkgroepen waarin de actoren van het terrein zijn vertegenwoordigd
- het uitwerken van voorstellen tot aanpassing van de bestaande reglementering of van voorstellen van nieuwe reglementeringen, naar aanleiding van maatregelen, beslissingen die zijn genomen door bevoegde actoren of na overleg met de actoren op het terrein; hierrond een akkoord bereiken in de ad hocwerkgroepen.
- het analyseren van de hiermee verband houdende reglementeringen die gevolgen hebben voor de in de juridische afdeling behandelde materies, beoordelen welke aanpassingen in de specifieke reglementering moeten worden aangebracht en, eventueel, rekening houden met de reglementeringen die gelden op andere bestuursniveaus.
- het bereiken van een consensus in de werkgroepen die ermee belast zijn in samenwerking met de andere diensten een voorstel op te stellen in het geval van een gemeenschappelijk project.
- het formuleren van adviezen, vanuit het oogpunt van de wetgevingstechniek, met betrekking tot teksten die door medewerkers van de organisatie zijn neergeschreven of op hun verzoek teksten opstellen (in het geval dat het om ontwerpen gaat)
Alsbeleidsadviseurmeewerken aan het uittekenen van de beleidslijnen en strategische en operationele doelstellingen.
teneinde
de formulering van juridisch correcte beslissingen en doelstellingen toe te laten.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de adviesorganen (comités, raden, ..., werkgroepen, interkabinetten-vergaderingen, ...
- het informeren van de beleidscel of de hiërarchie over de implicaties van de reglementering en van mogelijke oplossingen voor de vastgestelde problemen
- samen met de actoren op het terrein zoeken naar reglementaire en technische oplossingen
- het voorkomen van dreigende geschillen ten gevolge van politieke beslissingen.
- * het actualiseren van prioriteiten, meer bepaald rekening houdende met de actualiteit, de geschillen en de politieke beslissingen
Alsteamleiderhet coördineren en volgen van het teamwerk
teneinde
de verwachte resultaten te halen op het vlak van de termijnen (voor het bezorgen van de conclusies, het indienen van een wetsontwerp, het aanpassen van de reglementering op het gepaste moment ) en van de kwaliteit van het geleverde werk.
Voorbeelden van taken
- het vaststellen van de prioriteiten en het verdelen van de dossiers onder de juristen, in functie van hun beschikbaarheid en hun competenties en van de verwachtingen en de beschikbaarheid van de andere betrokken actoren (andere diensten en diverse instanties: beleidscellen, ziekenfondsen, FOD's,...)
- het volgen en superviseren van de het uitgevoerde werk, teneinde de naleving van de termijnen , de kwaliteit en de te bereiken doelstellingen te garanderen
- aangeven welke doelstellingen verwezenlijkt moeten worden en op welke manier dit moet gebeuren
- het regelmatig bijeenbrengen van de medewerkers, om het werken in teamverband te stimuleren en hen te informeren over de context waarin de lopende projecten zich situeren.
- het uitwerken van werkprocedures en het plannen van de activiteiten.
Alscoachhet verzekeren van de goede werking van het team en van de competentie van de leden
teneinde
de kwaliteit van de prestaties te optimaliseren.
Voorbeelden van taken
- * zorgen voor een goede samenwerking tussen de leden van het team en voor een positieve werksfeer
- * het bieden van conceptuele steun, het ter beschikking stellen van zijn/haar ervaring, het uitwisselen van standpunten
- erop toezien dat de bibliotheek en de juridische documentatie worden geactualiseerd en bijgewerkt
- het geven van opleidingen met betrekking tot materies die tot specifieke competenties behoren
- * het organiseren van een optimale verspreiding van informatie door de documenten in een elektronische versie ter beschikking te stellen
Alsbeheerder van geschillendossiershet behandelen van complexe of delicate geschillendossiers (of de behandeling ervan superviseren)
teneinde
ervoor te zorgen dat deze geschillen volgens de wettelijke voorschriften verlopen en dat ze voorzien worden van relevante, juridische argumenten.
Voorbeelden van taken
- beslissen of het opportuun is een procedure op te starten en hoe deze moet verlopen (hoger beroep instellen, ..., eventueel in overleg met de diensten van het instituut die verantwoordelijk zijn voor de desbetreffende materies
- het in ontvangst nemen van een verzoek van het arbeidsauditoraat
- het bestuderen van de reglementering met betrekking tot het dossier; het voorbereiden van het administratief dossier dat aan de advocaat moet worden voorgelegd; het nakijken en goedkeuren van het ontwerp van memorie van de advocaat; samen met de advocaat een strategie uitwerken
- het uitvoeren van audits met betrekking tot de geschillen. Waar doen de geschillen zich voor? In welk verband? en dit teneinde de gepaste bijsturende maatregelen te nemen
Alsexperthet in overeenstemming brengen van de aanpassingen of nieuwe ontwikkelingen van de specifieke reglementering of de reglementering met betrekking tot de in andere diensten behandelde materies
teneinde
op te lossen/deze op elkaar af te stemmen
Voorbeelden van taken
- via de dagelijkse praktijk kennis nemen van eventuele onverenigbaarheden tussen reglementeringen
- het controleren van de kwaliteit van de uitgewerkte voorstellen met betrekking tot de reglementering
- aanzetten tot het aanpassen van deze reglementeringen, met het oog op de harmonisering ervan (modus vivendi)
- het beheren van de procedures voor het goedkeuren en het opvolgen van deze reglementaire aanpassingen
Alswoordvoerderhet vertegenwoordigen van de dienst binnen en buiten het instituut
teneinde
verantwoording af te leggen over het door de teamleden geleverde werk of teneinde de expertise in de specifieke materies te delen
Voorbeelden van taken
- In opdracht van de hiërarchie, beleidscellen of op verzoek van externe instanties (andere beleidscellen, OCMW, ziekenhuizen, ...
- het verstrekken van informatie aan andere nationale of internationale instanties in verband met de geldende reglementering/wetgeving
- medewerking verlenen aan de organen die belast zijn met het opstellen van de wetgeving
- het organiseren van opleidingen buiten het instituut over specifieke materies
Alsextern raadgever/adviseureen mondeling en schriftelijk antwoord geven op de complexe vragen van burgers, ambtenaren of van derdenorganisaties in verband met zeer specifieke materies in een ruim juridisch domein.
teneinde
het interpreteren en toepassen van de wetgeving te begeleiden
Voorbeelden van taken
- het beantwoorden van vragen van burgers en externe organisaties in verband met de reglementering die specifiek van toepassing is op de afdeling, de interne diensten en de actoren op het terrein
- het formuleren van schriftelijke adviezen op basis van de wetgeving, de rechtspraak en de rechtsleer
- het opstellen van informatiebrochures, informeren, de website van informatie voorzien
- het verstrekken van informatie aan andere nationale of internationale instanties in verband met de geldende reglementering/wetgeving
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management, kabinet,...
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
andere diensten
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
burgers,...
|
vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
advocaat
|
ontwerpen van memories
|
als dossier
|
ad hoc
|
adviserende organen
|
wetgeving
|
vergaderingen
|
ad hoc
|
ziekenfondsen
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, vergaderingen
|
wekelijks
|
zorgverleners
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk
|
wekelijks
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management, kabinet
|
adviezen, raadgevingen, info
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere diensten
|
adviezen, raadgevingen, info
|
als dossier
|
wekelijks
|
burgers
|
adviezen, raadgevingen, info
|
als dossier
|
wekelijks
|
advocaten
|
administratief dossier
|
als dossier
|
wekelijks
|
auditoraat
|
administratief dossier, memorie
|
als dossier
|
ad hoc
|
ziekenfondsen
|
adviezen, info
|
als dossier
|
wekelijks
|
zorgverleners
|
adviezen, info
|
als dossier
|
wekelijks
|
externe instanties
|
adviezen, info
|
als dossier
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het eigen werk
- de uitvoering van het werk in het eigen team
- adviezen, richtlijnen, informatie aan de rest van de organisatie
- het verloop van de geschillenprocedures
- de uitbouw van een netwerk via contacten met vertegenwoordigers van andere organisaties
- de voorstellen tot aanpassing van de reglementering in de specifieke competentiedomeinen
- het geven van opleidingen buiten het instituut
De functie moet autorisatie vragen voor
- de behandeling van delicate dossiers (politiek, media, met een grote financiële impact)
- de deelname aan studiedagen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving en de reglementering die direct of indirect verbonden zijn met het desbetreffende domein.
- de Instructies en richtlijnen van de Raad van State
- de Instructies en richtlijnen van de Kanselarij van de Eerste Minister
Welke vernieuwingen
- De geschillen waarmee men te maken krijgt, zijn zelden gelijkaardig. Vaak moet de benadering van geschillen worden aangepast en is enige creativiteit bij het oplossen ervan en bij het uitwerken van adviezen noodzakelijk
- * suggesties tot het in overeenstemming brengen van confligerende reglementeringen * verbetering van het door het instituut (Dienst voor Geneeskundige Verzorging) geleverde werk, via een juridische doorlichting van de in alle afdelingen ondernomen acties
* erop toezien dat deze acties een logische samenhang vertonen en de aandacht van de hiërarchie vestigen op eventuele problemen.
- het aanpassen van de reglementering in specifieke competentiedomeinen, door voortdurend de op het terrein vastgestelde behoeften tegenover de reglementering die specifiek van toepassing is op de afdeling en de connexe reglementeringen (meer bepaald in de andere takken van de sociale zekerheid) te plaatsen;
rekening houden met de actualiteit, de politieke en internationale context om te komen tot aangepaste en efficiënte maatregelen in de vorm van reglementaire teksten.
- De teamleden aanzetten tot nadenken over de mogelijkheden tot innovatie, en hen stimuleren om op een autonome en onafhankelijke manier na te denken.
- * het voorstellen van alternatieven voor de reglementaire teksten (overeenkomsten, protocollen, omzendbrieven, ... in het kader van de administratieve vereenvoudiging.
* rekening houden met de aanvoer van nieuwe technieken en aangeven op welke juridische manier deze nieuwe technieken in reglementaire teksten kunnen worden omgezet.
Gebaseerd op welk referentiekader
- de reglementering, de wetgeving en ervaring van anderen en ieders creativiteit
|