Afdrukken

Attaché raden en commissies gezondheidszorg (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD070

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het organiseren, inhoudelijk voorbereiden en opvolgen van de werking van diverse overlegorganen met de externe partners (leden van talrijke raden, commissies en werkgroepen, vertegenwoordigers van ziekenfondsen, zorgverleners, patiënten, voogdijminister, organisaties/ bedrijven ... waar de afspraken gemaakt worden over de tarieven, over de te leveren kwaliteit qua zorg en producten en over de voorwaarden waaronder door de ziekteverzekering terugbetaald kan worden; de beslissingen van deze overlegorganen verwerken tot praktisch uitvoerbare en eenduidige regelgeving en de gegevens- en communicatiestromen organiseren om beslissingen en reglementering kenbaar te maken aan alle intern en extern betrokken partijen

teneinde

enerzijds te zorgen voor de optimale werking van de commissies zodat tijdig beslissingen kunnen genomen worden in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen en
anderzijds de efficiënte en correcte werking van de betrokken sectoren te garanderen conform de genomen beslissingen en de uitgewerkte reglementering.

 

Het verwerken van de gegevensstroom en reglementering met hun historiek in de geïnformatiseerde databestanden

teneinde

op elk moment correcte gegevens en beleidsinformatie te kunnen leveren, de ramingen en budgetteringen voor de sector te kunnen ondersteunen en de betalingsopdrachten (gebundeld via elektronische informatiedragers) correct en tijdig te kunnen opbouwen en uitvoeren.

 

Deelnemen aan werk - en projectgroepen en individuele punctuele dossiers behandelen enerzijds op het niveau van de sector (overheid, ziekenhuizen, bedrijven…), anderzijds op publiek niveau (op vraag van zorgverstrekkers, patiënten en ondernemingen voor medische hulpmiddelen)

teneinde

een correct antwoord te kunnen geven op vragen rond het beleid en de toepassing van de uitgewerkte reglementeringen (aan het kabinet, ter beantwoording van parlementaire vragen, …) en anderzijds correct en tijdig antwoord te geven op vragen over individuele dossiers (aan zorgverstrekkers, mutualiteiten, patiënten en ondernemingen).

 

Resultaatgebieden
Als
extern en intern adviseur (= account manager ?)
    het ondersteunen van diverse overlegorganen (overeenkomstencommissies, technische raden en hun werkgroepen) op conceptueel en organisatorisch vlak en wat betreft secretariaat. Instaan voor de opmaak en voorbereiding van de agenda met verwoording van de vragen/ problemen en voorstellen van de diverse interne en externe partijen (eigen diensten van het RIZIV, vertegenwoordigers van zorgverstrekkers, mutualiteiten, ..., deelnemen aan de vergaderingen met het naar voren brengen van de standpunten, het opmaken van de verslagen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen

teneinde

    te zorgen voor een optimale werking van de commissie, waarbij de besprekingen leiden tot oplossingen en uitvoerbare beslissingen en dit in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen.

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de vergadering en het opmaken van de agenda met inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, vragen, problemen, voorstellen ...;
  • deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens ...;
  • het verslag opmaken van de vergaderingen;
  • het formaliseren (zie 2) en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan;
  • het aanspreekpunt zijn voor de leden van de commissies

 

Als
kennisbeheerder
    vanuit de eigen vaktechnische achtergrond het structureel - administratief uitwerken, opmaken en opvolgen van regelgeving, juridische en technische nota's (KB's, ministeriële besluiten, verordeningen, overeenkomsten , rapporten aan beheersorganen, nomenclatuur ... ter ondersteuning (van de beslissingen) van de externe organen en dit op een coherente en eenduidige manier

teneinde

    duidelijk toepasbare en toegankelijke reglementering voor te bereiden, te onderhandelen en te publiceren binnen de wettelijk voorziene termijnen, zodanig dat het dossier bruikbaar is voor de juridische en administratieve instanties (bijv. voor de arbeidsrechtbank).

 

Voorbeelden van taken
  • opmaak van koninklijke en ministeriële besluiten, overeenkomsten, juridische en technische teksten;
  • * het bespreken van deze teksten bij de diverse overlegorganen;* opvolging van de beslissingsprocedures en daaraan verbonden timings;
  • in overleg met de leidinggevende zorgen voor eventuele nodige aanpassingen aan de administratieve verwerkingsprocedures;
  • eventuele juridische procedures in samenspraak met de juridische dienst
  • het informeren van de interne diensten en externe partijen over modaliteiten van inwerkingtreding en praktische uitvoering (zie 3).

 

Als
coördinator
    het concreet uitvoeren van de beslissingen, regelgeving en procedures via het gestructureerd inzamelen en verifiëren van de informatie nodig voor de uitvoering, het opzetten van gegevensstromen en het organiseren en uitwerken van de actieve informatieverstrekking aan de interne diensten, verstrekkers en ziekenfondsen, andere overheidsinstellingen ...via de meest geeïgende kanalen (omzendbrieven, informatiebrochures, online via website ...

teneinde

    alle interne en externe partijen (zorgverstrekkers, ondernemingen voor medische hulpmiddelen, mutualiteiten, patiënten ... zo snel mogelijk correct en volledig te informeren in een toegankelijke taal en de beslissingen tijdig en correct te doen uitvoeren.

 

Voorbeelden van taken
  • gestructureerd inzamelen van informatie nodig voor de uitvoering van beslissingen, reglementering, procedures ...;
  • het verifiëren van informatie;
  • het opmaken/verwerken, continu actueel houden van informatie (website, informatiebrochures, ...) en aan het publiek ter beschikking stellen;
  • * het opmaken van omzendbrieven voor zorgverstrekkers;* redactie van typebrieven ...;
  • het verzorgen van de nodige contacten met de hiërarchie, de andere diensten, andere instellingen en overheden ....

 

Als
gegevensbeheerder
    het terugkoppelen/ vertalen van de beslissingen van de raden en commissies, van reglementeringen, procedures en wijzigingen naar de informaticasystemen; hiertoe het structureren (bepalen van inhoud en structuur van databestanden ..., voorbereiden, organiseren, verifiëren, uitvoeren en opvolgen van de collectieve gegevensverwerking

teneinde

    * ervoor te zorgen dat de dienstverlening correct uitgevoerd wordt:
    1. correcte lijsten van medische hulpmiddelen/ implantaten aan de hand waarvan de terugbetalingen worden uitgevoerd, conform de goedkeuring door de commissies (zie resultaatgebied 1), en in overeenstemming met de reglementering en uitvoeringsonderrichtingen (zie 2 en 3)
    en/of
    2. correcte prijsberekening, correcte en tijdige betalingen in verband met sociaal statuut, accreditering, ...;
    * ervoor te zorgen dat de uitgaven en prestaties continu kunnen worden opgevolgd, met het oog op de beleidsrapportering (commissie, kabinet, eigen administratie ... en de opmaak van ramingen en budgettering.

 

Voorbeelden van taken
  • * vanuit de kennis van de vereisten van het vakgebied / de sector meewerken aan het opstarten van informaticaprojecten° voor de behandeling van gegevens rond financiering van diverse dienstverleningen;of° voor de inzameling, verificatie en verwerking van data inzake klinische gegevens met betrekking tot de medische hulpmiddelen / implantaten (zie 1 en 2);
  • het beheren en actueel houden van een correct verstrekkersbestand / een correct bestand voor vergoedingen en forfaits...(zie 1, 2, 3);
  • ervoor zorgen dat de inhoud van de elektronische dragers op elk moment overeenstemt met de geldende reglementering;
  • het opbouwen van grote (reeksen van) betalingsopdrachten;
  • * het op punt stellen van controlesystemen;* het maken van berekeningen en simulaties

 

Als
dossierbeheerder
    het aanspreekpunt zijn voor individuele dossiers (bijv. aanvragen van voordelen in het kader van het sociaal statuut; aanvragen tot opname van de vergoeding van medische hulpmiddelen/ implantaten) en uitgaande van de problemen die gedetecteerd worden bij de behandeling van deze individuele dossiers (via dossier, telefonisch contact) en die niet op het niveau van de administratie kunnen worden opgelost, deze correct analyseren en documenteren (op juridisch, technisch-wetenschappelijk en budgettair vlak) en voorleggen aan het bevoegde overlegorgaan

teneinde

    * een adequate oplossing te bekomen op conceptueel niveau (zie 1) die desgevallend omgezet wordt in een aanpassing van de reglementering (zie 2);
    * als aanspreekpunt een tijdig en correct antwoord te geven aan de vragende partijen (zorgverstrekkers, fabrikanten, mutualiteiten, patiënten, overheid ... in overeenstemming met het beleid en de geldende reglementering.

 

Voorbeelden van taken
  • * de personen die vragen stellen een duidelijk en (juridisch) correct antwoord / informatie geven, zowel via telefonisch contact als via geïndividualiseerde briefwisseling;
  • * volledige behandeling van de lijsten van voor vergoeding aangenomen medische hulpmiddelen / implantaten gaande van ontvangst van het dossier (incl. nazicht), de inhoudelijke voorbereiding naar de raden en commissies (zie 1), het opstellen van lijsten (zie 2) en het informeren van alle betrokkenen (zie 3);
  • * zorgen voor de nodige communicatie binnen het team zodat de informatiedoorstroming en onderlinge afstemming tijdig en correct verloopt.

 

Als
Projectmedewerker
    meewerken op conceptueel vlak, op organisatorisch vlak en aan werkgroepen en projecten, hetzij op initiatief van de dienst, hetzij op initiatief van de overlegorganen (zie 1), met betrekking tot onder meer fundamentele problemen van de sector en beheersinformatie omtrent de sector

teneinde

    toegevoegde waarde te bieden aan de eigen dienst, het RIZIV, de beheersorganen, de externe partners en de voogdijminister(s).

 

Voorbeelden van taken
  • het maken van studienota's
  • * secretariaat en voorbereiding van de vergaderingen : het organiseren van de vergaderingen, het opmaken van de agenda, de inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten en van de vragen, problemen en voorstellen / deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens ... het verslag opmaken van de vergaderingen / het formaliseren en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan;
  • het aanspreekpunt zijn voor de leden van werkgroepen, stuurgroepen en projecten ;
  • samenwerking met expertisecentra buiten het RIZIV en het uitwerken van contracten met deze instanties;
  • * het uitwerken van experimentele financieringen met potentiële ontvangers (voorwerp, hoe, ...);* het mee begeleiden van economische haalbaarheidsstudies ....

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de adjunct-teamchef Raden en Commissies indien er één is of de adviseur van de afdeling (teamchef Raden en Commissies)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.