Attaché juridische fiscaliteit (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU082
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Het ontwerpen en opstellen van wetteksten en reglementaire teksten inzake fiscaliteit (wetten, besluiten, decreten, ordonnanties, verdragen, ... of van teksten die een impact kunnen hebben op de werking van de FOD Financiën en deze omzetten in duidelijke, verstaanbare en toepasbare commentaren (instructies, omzendbrieven, gebruikershandleidingen,...) en richtlijnen of in praktische werkinstrumenten (bijv.: Tax-on-Web, geïntegreerde verwerking, scanning van de formulieren, waarderingsmethodes,...) ten dienste van de operationele entiteiten
teneinde
de uitvoering van het gewestelijke, federale en internationale beleid te garanderen
Resultaatgebieden
Alstekstontwerperhet ontwerpen en opstellen of van een wetsontwerp, een besluit, protocol of een andere reglementaire tekst, of van duidelijke en toepasbare commentaren of richtlijnen (instructies, gebruikershandleidingen, ...
teneinde
tot een coherente reglementering te komen of deze correct te kunnen uitvoeren en toepassen
Voorbeelden van taken
- zoeken naar voorbeelden van wetsontwerpen, besluiten, protocollen, commentaren, richtlijnen, ...
- het opstellen van de tekst
- het inwinnen van adviezen
- het opmaken van verslagen van vergaderingen
Alsspecialistantwoorden op vragen over een tekst (reglementering, commentaren, richtlijnen) die hij voordien heeft helpen ontwikkelen
teneinde
toe te zien op een coherent ontwerp en een uniforme toepassing van deze teksten
Voorbeelden van taken
- mondeling of schriftelijk antwoorden op vragen
- deelnemen aan vergaderingen of werkgroepen
- het geven van adviezen en uitleg
- helpen bij de opstelling van de memories en conclusies betreffende de principiële geschillen voor de hoge rechtscolleges
Alsspecialistmeewerken aan de reglementaire ontwerpen aan de ontwikkeling van nieuwe vormen van commentaren of van nieuwe werkmethodes
teneinde
het de operationele entiteiten gemakkelijker te maken om de reglementering uit te voeren
Voorbeelden van taken
- het opzoeken, analyseren en selecteren van informatie
- het bestuderen, analyseren en ontwikkelen van nieuwe voorstellen inzake commentaren of werkmethodes
- meewerken aan de ontwikkeling van het implementatieplan en het proefproject betreffende de nieuwe werkmethode
- het inwinnen van advies bij de kennisgroepen
- antwoorden op vragen of bijkomende uitleg geven
Alsextern adviseurhet toelichten van de nieuwe reglementering en de werkmethodes bij de andere autoriteiten en de stakeholders (bijv.: de parlementsleden, de representatieve beroepsverenigingen, ...
teneinde
de reglementering en werkmethodes correct te kunnen uitvoeren en toepassen
Voorbeelden van taken
- het verlenen van advies verlenen aan de andere autoriteiten
- het verlenen van advies verlenen aan de stakeholders/deskundigen en instellingen
- het geven van feedback aan de ontvangende partijen
Alsanalisthet verzamelen en analyseren van de beschikbare en vereiste informatie in verband met de te ontwikkelen reglementering, commentaar of werkmethodes
teneinde
teksten te kunnen ontwerpen met volle kennis van zaken
Voorbeelden van taken
- het opzoeken, analyseren en selecteren van informatie
- het analyseren van de bestaande reglementering
- het analyseren van de regeringsbeslissingen en strategische beslissingen
- het analyseren van de wetsvoorstellen en wetsontwerpen van de andere FOD's
- het analyseren van de officiële adviezen (Raad van State, Inspectie van Financiën) en van interne en externe adviezen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere overheden
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
parlement
|
wetsontwerpen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
ad hoc
|
buitenlandse overheden
|
buitenlandse reglementeringen
|
als dossier
|
ad hoc
|
operationele diensten
|
beginselkwesties
|
als dossier
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding/minister
|
wetsvoorstellen/-ontwerpen
|
officiële documenten, persoonlijke contacten
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
operationele diensten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
conseils oraux et écrits
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
buitenlandse overheden
|
ontwerpen van protocollen
|
als dossier
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
ontwerpen van reglementeringen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De functie krijgt hiërarchische leiding van een teamchef.
De functie krijgt functionele leiding van een senior projectbeheerder.
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de werkmethode die moet worden toegepast om de hem/haar toevertrouwde opdracht te kunnen volbrengen
- de relevantie van de informatie die hij/zij verzamelt
- welk antwoord hij/zij moet geven op een aan hem/haar gestelde vraag over een dossier dat hij/zij voordien heeft behandeld
- het inroepen van hulp van kennisgroepen
De functie moet autorisatie vragen voor
- afwijkingen, tijdens de uitvoering van de opdracht, van de procedures en richtlijnen die conform een wettelijk/reglementair kader zijn
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De teksten en adviezen, commentaren en werkmethodes moeten een solide juridische basis vormen voor een optimale inning van de fiscale ontvangsten ten gunste van de Europese Unie, de federale overheid, de gewesten en gemeenschappen, de provincies en gemeentes van de sociale zekerheid,
voor een bedrag van
- inkomstenbelastingen (PB [personenbelasting], Ven.B [vennootschapsbelasting], BNI [belasting van niet-inwoners], OV [onroerende voorheffing], BV [bedrijfsvoorheffing], RV [roerende voorheffing], voorafbetalingen): 43.254.920.100 EUR
- met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (VB [verkeersbelasting], BIV [belasting op de inverkeerstelling], ACOB [accijnscompenserende belasting], Eurovignet, SW [spelen en weddenschappen] , AO[automatische ontspanningstoestellen): 1.832.695.794 EUR
- BTW: 21.629.507.216 EUR
- met het zegel gelijkgestelde taksen: 1.304.466.230 EUR
- douane: 1.694.263.870 EUR
- accijnzen: 6.760.852.920 EUR
- successies, registratie en diverse taksen: 4.604.182.400 EUR
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan de richtlijnen, instructies en wetgevingen die van toepassing zijn op de FOD Financiën
- aan de richtlijnen van oversten
- aan de richtlijnen van de regering
- aan de richtlijnen van de Raad van State
Welke vernieuwingen
- voorstellen doen om nieuwe procedures, reglementeringen en hulpmiddelen te ontwikkelen
- voorstellen doen om de reglementering, commentaar en werkmethodes duidelijker en verstaanbaarder te maken
- voorstellen inzake procedures en reglementeringen doen om te voldoen aan de doelstellingen van de administratieve vereenvoudiging
Gebaseerd op welk referentiekader
- het ontwerp en de verdediging van coherente en toepasbare reglementeringen
- de invloed op de reglementering van de acties die bepaalde (politieke, institutionele, ... autoriteiten instellen
- de nieuwe reglementering en de rechtspraak ontstaan uit interne en externe aanwijzigingen als gevolg van de opvolging van de toepassing van de reglementering; aanwijzigingen die zijn gegeven op basis van de politieke beslissingen van de verschillende autoriteiten en op basis van de verschillende nationale, gewestelijke of internationale wetgevingen
- het ontwerp van werkmethodes waarmee de uitvoeringsentiteiten de bestaande wetgeving correct kunnen toepassen, afhankelijk van de beschikbare begrotingsmiddelen
- de strategische principes van de operationele diensten en de ontwikkeling van het e-government, zowel op nationaal als op internationaal vlak
|