Attaché A2 wetgeving (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU378
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Het ontwerpen, uitwerken en aanpassen van complexe of delicate normatieve, hoofdzakelijk wetgevende teksten in alle fasen van het redactieproces, zowel in nationaal recht als in internationaal en Europees recht
teneinde
mee te werken op een niveau dat meer ervaring vereist, aan de ontwikkeling van het recht in sterk uiteenlopende domeinen waarvoor de FOD Justitie bevoegd is, op basis van de beleidsdoelstellingen, de sociaal-economische context en het nationaal en internationaal juridisch kader in het bijzonder inzake fundamentele rechten en vrijheden
Deelnemen aan onderhandelingen over diverse internationale instrumenten
teneinde
de invoering van optimale normen te bevorderen en de meer complexe standpunten van België in verschillende instellingen te verdedigen
Het beheren van individuele dossiers betreffende de -soms delicate- toepassing van de wetten die onder de bevoegdheid van de FOD Justitie vallen en het voorbereiden van adviezen of het doen van voorstellen om het betrokken recht te wijzigen
teneinde
de instanties, organisaties en burgers relevant advies te geven over de toepasbaarheid van de behandelde rechtsmateries of in te spelen op behoeften van de maatschappij op basis van de ervaring die verworven werd in de toepassing van het recht of in te spelen op individuele behoeften, maar steeds rekening houdend met het algemeen belang
Resultaatgebieden
Alsexpert/specialisthet opstellen en/of aanpassen van normatieve teksten in het (de) betrokken rechtsgebied(en)
teneinde
op een hoog niveau van complexiteit deel te nemen aan de ontwikkeling van het recht ten aanzien van de beleidsdoelstellingen en de sociaal-economische en wetgevende context
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de doelstellingen en de context waarin de redactie of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt
- het analyseren van de bestaande teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten die een impact hebben op een tekst die opgesteld moet worden)
- het opstellen van nieuwe normatieve teksten
- het aanpassen van de normatieve teksten afhankelijk van nieuwe doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht en van de legistiek in het algemeen
Alsadviseurhet beantwoorden van algemene of specifieke vragen van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal), het kabinet, parlementsleden en het management betreffende de concrete toepassing van de normatieve teksten die meer ervaring vereist
teneinde
hen zo goed mogelijk te adviseren over de pistes die zij moeten volgen in het kader van de toepasbaarheid van het recht
Voorbeelden van taken
- het beantwoorden van eenvoudige mondelinge of schriftelijke vragen
- het analyseren van feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen
- schriftelijk of mondeling antwoord geven
- het doorverwijzen van de aanvrager naar andere instanties indien het aangehaalde geval niet onder de (verantwoordelijkheid of bevoegdheid van de) ambtenaar valt
Alsonderhandelaardeelnemen aan vergaderingen met diverse instanties (meer bepaald het kabinet en het management) waarin over de oriëntaties en de concretisering van de normatieve teksten op een hoog niveau van gedachten gewisseld wordt/beslist wordt, en dit zowel op nationaal als op internationaal vlak
teneinde
de deskundige kennis van het rechtsgebied en de procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende benadering op te nemen
Voorbeelden van taken
- het geven van een deskundig legistiek standpunt ten opzichte van de beleidsdoelstellingen
- het bespreken van de haalbaarheid en de eisen van de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten
- het voorstellen van de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties
- komen tot een akkoord/een consensus over deze teksten
AlsinitiatorProactief helemaal op de hoogte zijn wat de kennis van het rechtsgebied betreft en van de sociaal-economische context ervan
teneinde
voorstellen te kunnen formuleren om de normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen, op basis van meer expertise-ervaring
Voorbeelden van taken
- het voorstellen van verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management
- het identificeren van de leemtes in het rechtsgebied
- het vergelijken van normatieve teksten van Belgisch recht met normatieve teksten van buitenlands en/of internationaal recht
Alsdossierbeheerderhet behandelen van vragen en dossiers van particulieren, ondernemingen, organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van de normatieve teksten
teneinde
in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader te geven
Voorbeelden van taken
- het in ontvangst nemen van het dossier/het verzoek/de vraag
- het analyseren van de graad van dringendheid/belang ervan en het bepalen van de prioriteiten in de behandeling
- zo nodig het opzoeken van de contextuele en specifieke informatie waarmee het dossier kan worden aangevuld
- het analyseren van de bijzonderheden van het dossier
- (In naam van de minister) op basis van de bestaande elementen het antwoord/de oplossing voor een dossier/verzoek/vraag geven
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
alle vormen
|
|
Kabinet
|
schriftelijke vragen
|
alle vormen
|
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
alle vormen
|
|
management
|
schriftelijke vragen
|
alle vormen
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
|
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
|
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
|
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
varieert volgens de tekst
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
hoofd van team juristen-rechtsgeleerden
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het gevolg dat moet worden gegeven in het kader van het beheer van dossiers/vragen/beslissingen in andere dan bijzonder gevoelige materies
- een onderscheid kunnen maken, op basis van een langere ervaring tussen wat als delicaat en gevoelig moet worden beschouwd en wat niet
De functie moet autorisatie vragen voor
- vragen en dossiers die gevoeliger zijn of die multidisciplinaire connotaties hebben
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. geen relevante kwantitatieve gegevens: het aantal behandelde ‘dossiers’ of ‘problemen’ is heel variabel, alles hangt immers af van de behandelde materies en de aard van de problemen die men ondervindt
2. Sommige wetgevingstechnische dossiers moeten jarenlang gevolgd worden voor resultaten worden geboekt.
3.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- bestaande teksten & algemeen wetgevend en legistiek kader (internationaal en nationaal)
Welke vernieuwingen
- ontwikkeling van nieuwe teksten afhankelijk van de beleidsdoelstellingen en administratieve doelstellingen en van de wettelijke en reglementaire eisen
- over het algemeen, mogelijkheid tot het voorstellen van verbeteringen van normatieve teksten in de behandelde materie
Gebaseerd op welk referentiekader
- algemeen procedureel, wetgevend en legistiek kader
- ervaring en grondige kennis van het behandelde rechtsgebied
|