Afdrukken

Attaché A2 wetgeving (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DJU378

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Het ontwerpen, uitwerken en aanpassen van complexe of delicate normatieve, hoofdzakelijk wetgevende teksten in alle fasen van het redactieproces, zowel in nationaal recht als in internationaal en Europees recht

teneinde

mee te werken op een niveau dat meer ervaring vereist, aan de ontwikkeling van het recht in sterk uiteenlopende domeinen waarvoor de FOD Justitie bevoegd is, op basis van de beleidsdoelstellingen, de sociaal-economische context en het nationaal en internationaal juridisch kader in het bijzonder inzake fundamentele rechten en vrijheden

 

Deelnemen aan onderhandelingen over diverse internationale instrumenten

teneinde

de invoering van optimale normen te bevorderen en de meer complexe standpunten van België in verschillende instellingen te verdedigen

 

Het beheren van individuele dossiers betreffende de -soms delicate- toepassing van de wetten die onder de bevoegdheid van de FOD Justitie vallen en het voorbereiden van adviezen of het doen van voorstellen om het betrokken recht te wijzigen

teneinde

de instanties, organisaties en burgers relevant advies te geven over de toepasbaarheid van de behandelde rechtsmateries of in te spelen op behoeften van de maatschappij op basis van de ervaring die verworven werd in de toepassing van het recht of in te spelen op individuele behoeften, maar steeds rekening houdend met het algemeen belang

 

Resultaatgebieden
Als
expert/specialist
    het opstellen en/of aanpassen van normatieve teksten in het (de) betrokken rechtsgebied(en)

teneinde

    op een hoog niveau van complexiteit deel te nemen aan de ontwikkeling van het recht ten aanzien van de beleidsdoelstellingen en de sociaal-economische en wetgevende context

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de doelstellingen en de context waarin de redactie of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt
  • het analyseren van de bestaande teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten die een impact hebben op een tekst die opgesteld moet worden)
  • het opstellen van nieuwe normatieve teksten
  • het aanpassen van de normatieve teksten afhankelijk van nieuwe doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht en van de legistiek in het algemeen

 

Als
adviseur
    het beantwoorden van algemene of specifieke vragen van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal), het kabinet, parlementsleden en het management betreffende de concrete toepassing van de normatieve teksten die meer ervaring vereist

teneinde

    hen zo goed mogelijk te adviseren over de pistes die zij moeten volgen in het kader van de toepasbaarheid van het recht

 

Voorbeelden van taken
  • het beantwoorden van eenvoudige mondelinge of schriftelijke vragen
  • het analyseren van feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen
  • schriftelijk of mondeling antwoord geven
  • het doorverwijzen van de aanvrager naar andere instanties indien het aangehaalde geval niet onder de (verantwoordelijkheid of bevoegdheid van de) ambtenaar valt

 

Als
onderhandelaar
    deelnemen aan vergaderingen met diverse instanties (meer bepaald het kabinet en het management) waarin over de oriëntaties en de concretisering van de normatieve teksten op een hoog niveau van gedachten gewisseld wordt/beslist wordt, en dit zowel op nationaal als op internationaal vlak

teneinde

    de deskundige kennis van het rechtsgebied en de procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende benadering op te nemen

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van een deskundig legistiek standpunt ten opzichte van de beleidsdoelstellingen
  • het bespreken van de haalbaarheid en de eisen van de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten
  • het voorstellen van de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties
  • komen tot een akkoord/een consensus over deze teksten

 

Als
initiator
    Proactief helemaal op de hoogte zijn wat de kennis van het rechtsgebied betreft en van de sociaal-economische context ervan

teneinde

    voorstellen te kunnen formuleren om de normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen, op basis van meer expertise-ervaring

 

Voorbeelden van taken
  • het voorstellen van verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management
  • het identificeren van de leemtes in het rechtsgebied
  • het vergelijken van normatieve teksten van Belgisch recht met normatieve teksten van buitenlands en/of internationaal recht

 

Als
dossierbeheerder
    het behandelen van vragen en dossiers van particulieren, ondernemingen, organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van de normatieve teksten

teneinde

    in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader te geven

 

Voorbeelden van taken
  • het in ontvangst nemen van het dossier/het verzoek/de vraag
  • het analyseren van de graad van dringendheid/belang ervan en het bepalen van de prioriteiten in de behandeling
  • zo nodig het opzoeken van de contextuele en specifieke informatie waarmee het dossier kan worden aangevuld
  • het analyseren van de bijzonderheden van het dossier
  • (In naam van de minister) op basis van de bestaande elementen het antwoord/de oplossing voor een dossier/verzoek/vraag geven

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

alle vormen

Kabinet

schriftelijke vragen

alle vormen

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

alle vormen

management

schriftelijke vragen

alle vormen

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

beslissingen

als dossier

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

organisaties/ondernemingen

beslissingen

management

schriftelijke adviezen

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

varieert volgens de tekst

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

hoofd van team juristen-rechtsgeleerden

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het gevolg dat moet worden gegeven in het kader van het beheer van dossiers/vragen/beslissingen in andere dan bijzonder gevoelige materies
  • een onderscheid kunnen maken, op basis van een langere ervaring tussen wat als delicaat en gevoelig moet worden beschouwd en wat niet

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • vragen en dossiers die gevoeliger zijn of die multidisciplinaire connotaties hebben

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. geen relevante kwantitatieve gegevens: het aantal behandelde ‘dossiers’ of ‘problemen’ is heel variabel, alles hangt immers af van de behandelde materies en de aard van de problemen die men ondervindt

2. Sommige wetgevingstechnische dossiers moeten jarenlang gevolgd worden voor resultaten worden geboekt.

3.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • bestaande teksten & algemeen wetgevend en legistiek kader (internationaal en nationaal)

 

Welke vernieuwingen
  • ontwikkeling van nieuwe teksten afhankelijk van de beleidsdoelstellingen en administratieve doelstellingen en van de wettelijke en reglementaire eisen
  • over het algemeen, mogelijkheid tot het voorstellen van verbeteringen van normatieve teksten in de behandelde materie

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • algemeen procedureel, wetgevend en legistiek kader
  • ervaring en grondige kennis van het behandelde rechtsgebied

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.