Afdrukken

Attaché integrale veiligheid (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV105

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het uitwerken van analyses, adviezen en aanbevelingen

teneinde

de voorbereiding en de uitvoering van het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid zowel federaal als lokaal te ondersteunen.

 

Het autonoom en proactief behandelen van de dossiers m.b.t. de bijzondere domeinen die verbonden zijn met de publieke veiligheid

teneinde

een gepast antwoord te formuleren voor de zorgwekkende veiligheidsproblemen en de criminaliteitsfenomenen.

 

Resultaatgebieden
Als
informatiebeheerder
    het inzamelen, aanwenden en analyseren van de relevante informatie inzake politie, justitie en veiligheid (in het bijzonder bepaalde prioritaire criminaliteitsfenomenen)

teneinde

    de nuttige expertise te verhogen ter ondersteuning van het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid, zowel op federaal als op lokaal niveau

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van alle nuttige informatiebronnen (pers, gespecialiseerde literatuur, wetgevende en parlementaire activiteiten, enz. )
  • het behandelen en opslaan van de nuttige informatie zodat deze in de toekomst kan worden gebruikt, met name door de algemene databank te beheren en te voeden en door het werk te organiseren van de medewerkers die belast zijn met het dagelijkse onderhoud ervan
  • het raadplegen van (interne of externe) partners teneinde de informatie te contextualiseren, te begrijpen en in perspectief te plaatsen met andere parameters
  • het opstellen van analyses, studies, adviezen, synthesenota's, tabellen, grafieken, enz., op basis van de ingezamelde informatie en de informatie die hij/zij tegengekomen is
  • het proactief opsporen van de problematische aspecten betreffende de publieke veiligheid en het formuleren van adviezen en gedetailleerde nota's hieromtrent

 

Als
dossierbeheerder
    het op autonome en georganiseerde wijze verzekeren van het beheer van de dossiers

teneinde

    de opdracht van de dienst te verwezenlijken en de door de minister te nemen beslissing voor te bereiden, in het bijzonder voor de goedkeuring van het nationaal veiligheidsplan, voor de zonale veiligheidsplannen (ZVP) en de verdeling van het "boetefonds", voor de verdeling en het beheer van het "Fonds van de Europese toppen voor Brussel" en voor de opvolging van de "kadernota integrale veiligheid" en van de verschillende prioritaire criminaliteits- of onveiligheidsfenomenen

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de elementen waaruit de dossiers zijn samengesteld, het inzamelen van bijkomende informatie-elementen, vragen om uitleg en deelnemen aan overleg met de partners teneinde een gemeenschappelijk standpunt in te nemen, in het bijzonder om te kunnen overgaan tot de goedkeuring van de zonale veiligheidsplannen en van het nationaal veiligheidsplan, tot de evaluatie en de goedkeuring van de overeenkomsten inzake verkeersveiligheid die werden afgesloten met de politiezones, tot het beheer van het fonds van de Europese toppen voor Brussel, tot de opvolging van de prioritaire criminaliteitsfenomenen (als zodanig vastgesteld door de regering in de kadernota integrale veiligheid), tot de evaluatie en de opvolging van de charters van de buurtinformatienetwerken, tot de actieve opvolging op lokaal niveau, met name door middel van de informatie-elementen die uit de verslagen van provinciaal overleg werden gehaald, ...
  • het opmaken van evaluaties, het opstellen van conclusies en het voorstellen van aanbevelingen
  • het voorbereiden van de ontwerpbesluiten van de minister (via hiërarchische weg)
  • het behandelen van de briefwisseling, antwoorden op de vragen van overheden en particulieren (telefoon, e-mail, brief), alsook antwoorden op parlementaire vragen en interpellaties

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op verschillende fora

teneinde

    het standpunt van de dienst inzake publieke veiligheid en het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid uit te drukken en te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen in naam van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister aan diverse fora, werkgroepen, overlegplatformen; en in voorkomend geval het waarnemen van het voorzitterschap
  • het opstellen van verslagen van vergaderingen en het geven van feedback aan de directie

 

Als
coördinator
    het verdelen van het werk onder de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging ervan

teneinde

    de operationele doelstellingen te verwezenlijken inzake de ondersteuning van het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid en inzake de ondersteuning van het lokaal veiligheidsbeleid of lokale projecten ter bestrijding van bepaalde criminaliteits- of onveiligheidsfenomenen

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de doelstellingen van de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging van de realisatie ervan
  • het stimuleren van de medewerkers in hun persoonlijke vooruitgang
  • het geven van zowel positieve als negatieve opbouwende feedback, en dit m.b.t. hun functioneren

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de celverantwoordelijke of de directeur Publieke Veiligheid

de functie geeft functioneel leiding aan 1-10 personen behorend tot niveau C

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.