Afdrukken

Attaché integrale veiligheid (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV105

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het uitwerken van analyses, adviezen en aanbevelingen

teneinde

de voorbereiding en de uitvoering van het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid zowel federaal als lokaal te ondersteunen.

 

Het autonoom en proactief behandelen van de dossiers m.b.t. de bijzondere domeinen die verbonden zijn met de publieke veiligheid

teneinde

een gepast antwoord te formuleren voor de zorgwekkende veiligheidsproblemen en de criminaliteitsfenomenen.

 

Resultaatgebieden
Als
informatiebeheerder
    het inzamelen, aanwenden en analyseren van de relevante informatie inzake politie, justitie en veiligheid (in het bijzonder bepaalde prioritaire criminaliteitsfenomenen)

teneinde

    de nuttige expertise te verhogen ter ondersteuning van het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid, zowel op federaal als op lokaal niveau

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van alle nuttige informatiebronnen (pers, gespecialiseerde literatuur, wetgevende en parlementaire activiteiten, enz. )
  • het behandelen en opslaan van de nuttige informatie zodat deze in de toekomst kan worden gebruikt, met name door de algemene databank te beheren en te voeden en door het werk te organiseren van de medewerkers die belast zijn met het dagelijkse onderhoud ervan
  • het raadplegen van (interne of externe) partners teneinde de informatie te contextualiseren, te begrijpen en in perspectief te plaatsen met andere parameters
  • het opstellen van analyses, studies, adviezen, synthesenota's, tabellen, grafieken, enz., op basis van de ingezamelde informatie en de informatie die hij/zij tegengekomen is
  • het proactief opsporen van de problematische aspecten betreffende de publieke veiligheid en het formuleren van adviezen en gedetailleerde nota's hieromtrent

 

Als
dossierbeheerder
    het op autonome en georganiseerde wijze verzekeren van het beheer van de dossiers

teneinde

    de opdracht van de dienst te verwezenlijken en de door de minister te nemen beslissing voor te bereiden, in het bijzonder voor de goedkeuring van het nationaal veiligheidsplan, voor de zonale veiligheidsplannen (ZVP) en de verdeling van het "boetefonds", voor de verdeling en het beheer van het "Fonds van de Europese toppen voor Brussel" en voor de opvolging van de "kadernota integrale veiligheid" en van de verschillende prioritaire criminaliteits- of onveiligheidsfenomenen

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de elementen waaruit de dossiers zijn samengesteld, het inzamelen van bijkomende informatie-elementen, vragen om uitleg en deelnemen aan overleg met de partners teneinde een gemeenschappelijk standpunt in te nemen, in het bijzonder om te kunnen overgaan tot de goedkeuring van de zonale veiligheidsplannen en van het nationaal veiligheidsplan, tot de evaluatie en de goedkeuring van de overeenkomsten inzake verkeersveiligheid die werden afgesloten met de politiezones, tot het beheer van het fonds van de Europese toppen voor Brussel, tot de opvolging van de prioritaire criminaliteitsfenomenen (als zodanig vastgesteld door de regering in de kadernota integrale veiligheid), tot de evaluatie en de opvolging van de charters van de buurtinformatienetwerken, tot de actieve opvolging op lokaal niveau, met name door middel van de informatie-elementen die uit de verslagen van provinciaal overleg werden gehaald, ...
  • het opmaken van evaluaties, het opstellen van conclusies en het voorstellen van aanbevelingen
  • het voorbereiden van de ontwerpbesluiten van de minister (via hiërarchische weg)
  • het behandelen van de briefwisseling, antwoorden op de vragen van overheden en particulieren (telefoon, e-mail, brief), alsook antwoorden op parlementaire vragen en interpellaties

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op verschillende fora

teneinde

    het standpunt van de dienst inzake publieke veiligheid en het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid uit te drukken en te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen in naam van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister aan diverse fora, werkgroepen, overlegplatformen; en in voorkomend geval het waarnemen van het voorzitterschap
  • het opstellen van verslagen van vergaderingen en het geven van feedback aan de directie

 

Als
coördinator
    het verdelen van het werk onder de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging ervan

teneinde

    de operationele doelstellingen te verwezenlijken inzake de ondersteuning van het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid en inzake de ondersteuning van het lokaal veiligheidsbeleid of lokale projecten ter bestrijding van bepaalde criminaliteits- of onveiligheidsfenomenen

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de doelstellingen van de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging van de realisatie ervan
  • het stimuleren van de medewerkers in hun persoonlijke vooruitgang
  • het geven van zowel positieve als negatieve opbouwende feedback, en dit m.b.t. hun functioneren

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep, e-mail, brieven, beslissingen, dossiers, persoonlijke contacten

dagelijks

andere fed. overh. diensten, regionale en lokale

gespecialiseerde informatie

vergaderinge, stuurgroepen, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

organisaties/ondernemingen

gespecialiseerde informatie, pers, enz.

vergadering, stuurgroep, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

feed-back, uitleg, actievoorstellen

vergadering, stuurgroep, informeel, dossier, e-mail, persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten, regionale en lokale

gespecialiseerde informatie

vergadering, stuurgroep, dossiers, brieven, e-mail, persoonlijke contacten, informeel

dagelijks

organisaties/ondernemingen

informatie over onze activiteiten, uitleg

vergadering, stuurgroep, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

particulieren/burgers

informatie, uitleg, adviezen

brieven, e-mail, telefoon

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de celverantwoordelijke of de directeur Publieke Veiligheid

de functie geeft functioneel leiding aan 1-10 personen behorend tot niveau C

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen organisatie van het werk en het intern overleg met collega's over de dossiers
  • de verdeling van het werk onder de medewerkers, de overdracht van dossiers aan de medewerkers en de opvolging van hun prestaties
  • de supervisie van de dossiers die door de medewerkers werden voorbereid
  • het geven van adviezen en het beantwoorden van elke niet-beleidsmatige vraag (mondeling, e-mail), overeenkomstig de rechtspraak van de dienst in de behandelde materies
  • onderhandelingen over de standpunten die de dienst, zelfs de FOD, verbinden binnen de grenzen van het toegewezen mandaat

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het gebruik van de budgetten
  • deelname aan colloquia, seminaries en vergaderingen met externe deelnemers
  • het opzetten van projecten die de minister of de FOD verbinden (op budgettair en/of politiek vlak)
  • de geschreven adviezen, de conceptuele nota's en de voorstellen van reglementaire teksten of kaders moeten door de directeur nagekeken en goedgekeurd worden

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

het fonds van de Europese toppen voor Brussel: 25 miljoen euro per jaar; het budget voor specifieke acties ter ondersteuning van de politiezones (integrale veiligheid): 125.000 euro per jaar

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 196 ZVP (zonale veiligheidsplannen); 196 overeenkomsten inzake verkeersveiligheid; 588 verslagen van provinciaal veiligheidsoverleg per jaar

2. 100 parlementaire vragen per jaar

3. 500 buurtinformatienetwerken

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de richtlijnen van de minister, van de voorzitter, van de directeur-generaal of van de directeur

 

Welke vernieuwingen
  • suggesties ter verbetering van de werkprocessen
  • suggesties voor het opzetten van actieplannen en nieuwe projecten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de algemene beleidsnota's en de beslissingen van de ministerraad
  • de toekenning van de bevoegdheden die eigen zijn aan de dienst en aan andere partnerdiensten (politie, de FOD Justitie, enz.)
  • de eigen ervaring en expertise

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.