Adviseur-generaal controle - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD138
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Samen met de directeur-generaal leiding geven aan en het beheren van een directie zodat door een coherente en gecoördineerde uitvoering de verwachte bijdrage geleverd wordt
teneinde
de doelstellingen voor sociaal verzekerden, opdrachtgevers, medewerkers en derden optimaal te bereiken
Het op een proactieve en kwaliteitsvolle manier adviseren en informeren van de directeur-generaal van het Departement Controle en van het Algemeen Bestuur
teneinde
het beleid te ondersteunen en teneinde te informeren
Resultaatgebieden
Alscoördinatorhet realiseren van normen en doelstellingen door planning en coördinatie
teneinde
een optimale afstemming van de regelgeving op de sociologische realiteit te bereiken en een efficiënte en effectieve dienstverlening met een minimale belasting voor de gezinnen, door de officiële en onbetwistbare informatie maximaal aan te wenden
Voorbeelden van taken
- het organiseren en volgen van de interne en externe informatieverzameling rond de mogelijke knel- en verbeteringspunten van de regelgeving
- het opvolgen van de resultaten
- het ondernemen van bijsturende acties in dit verband
- het organiseren van werkgroepen, het coördineren van technisch/administratieve taken en het formuleren van voorstellen voor informatievergaring
- het organiseren van elektronische stromen voor een genormaliseerde dienstverlening
Alsbeheerderhet beheer van de toegewezen middelen (toewijzen, inzetten)
teneinde
alle taken van het departement op een evenwichtige manier te verdelen met het oog op het optimaal functioneren ervan
Voorbeelden van taken
- zorgen voor een technisch en administratief kader waarbinnen de medewerkers hun taken zo efficiënt mogelijk kunnen vervullen
- het toewijzen van taken aan medewerkers in functie van hun competenties en expertise om tot een evenwichtige en optimale taakverdeling te komen
- meewerken aan de ICT-planning
- het onderkennen van ICT-opportuniteiten voor de dienst
- het voorstellen van benoemingen en wervingen in functie van vereiste profielen
Alsleidinggevendehet beheren van medewerkers
teneinde
de medewerkers van het departement te sturen, te motiveren, te evalueren en te ontwikkelen met het oog op een optimale realisatie van de opdrachten
Voorbeelden van taken
- het bepalen van doelstellingen, het ondersteunen en motiveren
- het stimuleren van de ontwikkeling van medewerkers
- evalueren, waarderen en belonen
- het creëren van winwin-situaties
Alsintern raadgever/adviseurinstaan voor de interne communicatie
teneinde
tijdig, duidelijk en correct informatie ter beschikking te stellen
Voorbeelden van taken
- lokale beleidsformulering vanuit de algemene strategie
- het vertalen van het beleid (top-down) via interne vergaderingen, dienstnota's, onderrichtingen
- het terugkoppelen (bottom-up) via interne vergaderingen, informatienota's, het formuleren van adviezen
- transversale interne netwerking via overlegvergaderingen met de andere departementen, directies en diensten en uitwisseling van kennis en ervaring
Alsbeleidsadviseurbeleidsadvisering en actieve bijdrage tot de strategiebepaling en de implementatie ervan
teneinde
de realisatie van de verbintenissen opgenomen in het bestuursplan en de bestuursovereenkomst te waarborgen
Voorbeelden van taken
- het vertalen van de strategie naar het operationele niveau
- het formuleren en implementeren van actieplannen
- het innoveren en verbeteren van de werking via het leiden en coördineren van werkgroepen en projecten
Alsextern raadgever/adviseurhet beheer van de externe relaties (kinderbijslagfondsen en netwerken van de sociale zekerheid)
teneinde
een maximale efficiëntie te bereiken in de dienstverlening aan de gezinnen en een maximale effectiviteit in de bescherming van diezelfde gezinnen en het functioneren van en de samenwerking tussen de kinderbijslagfondsen te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- het organiseren en leiden van overleg- en informatievergaderingen met kinderbijslagfondsen en andere instanties die kinderbijslag uitbetalen
- het geven van richtlijnen voor het hele kinderbijslagstelsel
- het organiseren en coördineren van een kwaliteitscontrole bij de kinderbijslagfondsen, zowel op administratief als financieel vlak, om te komen tot een genormeerde en genormaliseerde dienstverlening, op basis van formele kwaliteitscriteria
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
vragen en beslissingen
|
als dossier
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
vragen en beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Cel Beleidsvoorbereiding
|
vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving, adviezen en beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving, adviezen en beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- in samenspraak met de directeur-generaal:
De functie moet autorisatie vragen voor
- formele administratieve en financiële beslissingen
- het implementeren van nieuwe verbeteringsprojecten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
geen eigen specifiek werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. door het departement gecontroleerde geldstromen per jaar : 3,5 miljard euro
2. aantal meewerkende instellingen : 25 (69 betalingspunten - 1.003 medewerkers - 900.000 rechthebbenden)
3. aantal geïntegreerde instellingen : 3 (239 medewerkers - 156.000 rechthebbenden) - aantal te integreren instellingen : 212 (250.000 rechthebbenden)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving inzake kinderbijslag en sociale zekerheid
Welke vernieuwingen
- voorstellen tot optimalisatie van de werking van het departement, voorstellen tot verbetering van de regelgeving, de processen en de procedures
- beleidsadvies rond gezinsbeleid en kinderbijslag
Gebaseerd op welk referentiekader
- regelgeving inzake sociale zekerheid, meer bepaald kinderbijslag
- inzicht, kennis, ervaring, bijscholing, managementcultuur
- evaluatie van de sociaal-economische context
|