Adviseur B&B - Coördinator (M/V)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IBB057
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het aansturen, beheren en organiseren van de boekhoudkundige en budgettaire procedures binnen de organisatie
teneinde
het management bij te staan in de budgettaire aangelegenheden
Het invoeren van de procedures inzake beheerscontrole
teneinde
het management ervan te verzekeren dat de risico's met betrekking tot de financiële procedures, operaties en informatie onder controle zijn
Resultaatgebieden
Alscoördinatorhet organiseren en coördineren van de werking van de dienst
teneinde
de goede werking van de procedures inzake budget en beheerscontrole (B&BC) te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het verzekeren van het dagelijks beheer door de activiteiten en taken van de medewerkers in de dienst te plannen
- het plannen en organiseren van de samenwerking met alle geïnteresseerden (beleidscel, management, controle-instellingen)
- het evalueren en optimaliseren van de boekhoudkundige en budgettaire procedures en het doorgeven van de eventuele veranderingen en verbeteringen aan de medewerkers
- het organiseren en coördineren van de communicatie inzake B&BC binnen de dienst
- het vertalen van de richtlijnen en het uitvoeren van de monitoring van de interne en externe rapportering
Alsleidinggevendehet aansturen van een B&BC-team en op motiverende wijze tussenbeide komen als coach
teneinde
een optimaal werkresultaat van het team en ook de opvolging en de ontwikkeling van ieder te garanderen
Voorbeelden van taken
- het aansturen, opvolgen en evalueren van de medewerkers
- waken over de juistheid en de kwaliteit van het geleverde werk
- het begeleiden en coachen van de medewerkers
- het organiseren van opleidingen voor de medewerkers
- het oplossen van de problemen van medewerkers
Alsdeskundige/specialistzorgen voor het goede verloop van de B&BC-procedures op het niveau van budget, van de thesaurie, van de boekhouding en van de beheerscontrole
teneinde
het management alle nuttige informatie te bezorgen naar aanleiding van het gebruik van de middelen
Voorbeelden van taken
- als budgettair expert het behandelen van informatie om de budgettaire aanvragen te staven en het opmaken van de budgettaire voorstellen om het initiële en aangepaste budget voor de organisatie uit te werken
- als expert inzake geldelijke middelen, het verzekeren van de doeltreffende en correcte opvolging in de tijd van de inkomsten en uitgaven van de organisatie om op optimale en nauwkeurige wijze de geldelijke middelen van de organisatie te beheren
- als expert inzake boekhouding, het beheren en controleren van de rekeningen en het toepassen van de principes van de overheidsboekhouding om de operaties bij de goede rekening onder te brengen, de kosten te verdelen, de rapporten op te maken en hun evalutie te analyseren in samenwerking met de diensten
- als expert inzake beheerscontrole, het organiseren van het proces van de beheerscontrole om ervoor te zorgen dat de risico's onder controle zijn
Alscontrollerhet identificeren en analyseren van de risico's van de procedures
teneinde
eventuele anomalieën op te sporen, te rapporteren, op te lossen en te vermijden en de bijbehorende controleactiviteiten in te voeren
Voorbeelden van taken
- het organiseren en invoeren van de interne controleprocedure in de organisatie om ervoor te zorgen dat de risico's onder controle zijn
- het uitvoeren van de correcte en tijdige opvolging (monitoring) van de gegevens met betrekking tot de inkomsten en uitgaven om de geldelijke middelen van de organisatie optimaal en nauwkeurig te beheren
- het opsporen van anomalieën en het op zich nemen van gepaste acties (rapportering aan het directiecomité, discussie met de eenheid, het contacteren van de instanties voor externe controle)
- het informeren van het management over de risico's met betrekking tot het beheer van boekhoudkundige procedures die gevolgen zouden kunnen hebben voor de organisatie
- het verzekeren van de goede werking van de managementinstrumenten (software, tabellen, enz.)
Alsaccount managerhet vertegenwoordigen van de organisatie ten opzichte van de budgettaire instanties en de controleorganen (Rekenhof, inspectie van Financiën, controleur van de vastleggingen)
teneinde
een optimale werking van de procedures inzake B&BC en de correcte beoordeling van het budget tijdens de opstelling ervan te garanderen
Voorbeelden van taken
- onderhandelen over de uitwerking van het budget tijdens budgettaire discussies op alle niveaus
- het verdedigen van de budgettaire voorstellen van de controleorganen binnen de organisatie
- het opvolgen van de opmerkingen van de controleorganen binnen de organisatie
- de contactpersoon zijn voor alle budgettaire vragen
- het verzekeren van de betalingen van de facturen ten opzichte van derden (leveranciers)
Alsadviseur het geven van advies uit eigen beweging of op vraag van het management of andere eenheden over elke kwestie in verband met het beheer van de budgettaire middelen
teneinde
het management de mogelijkheid te geven om met kennis van zaken te beslissen
Voorbeelden van taken
- het bijstaan van het directiecomité in de formulering van budgettaire voorstellen
- het ondersteunen van de boekhoudafdeling via praktisch advies over het operationeel maken van de budgettaire richtlijnen
- het geven van advies over de uitvoerbaarheid van dossiers die budgettaire gevolgen hebben
- het realiseren van verschillende studies op vraag van het directiecomité
Alskennisbeheerderhet verzamelen, integreren en beheren van de externe relevante informatie (wetgeving, richtlijnen) en de interne financiële gegevens
teneinde
de dienst te laten functioneren als het informatiecentrum zowel voor de generieke informatie als voor de financiële gegevens eigen aan de organisatie
Voorbeelden van taken
- het rapporteren van nuttige informatie aan het management
- zorgen voor de centralisatie en de verspreiding van de informatie inzake management binnen de organisatie
- deelnemen aan projecten in verband met de verbetering van de B&BC-procedures en ze leiden
- het delen van zijn/haar kennis en ervaring met de medewerkers
- het sensibiliseren van het management voor de nieuwe beheerstechnieken en -instrumenten
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's (boekhouding)
|
boekhoudkundige informatie, algemene aanbevelingen
|
standaardverslagen, werkdocumenten
|
dagelijks
|
collega's (budget)
|
vragen om informatie
|
schriftelijke verslagen, persoonlijk contact
|
dagelijks
|
collega's (interne controle)
|
vragen om informatie
|
schriftelijke verslagen, persoonlijk contact
|
wekelijks
|
management, directiecomité
|
vragen om informatie
|
schriftelijke verslagen, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten (B&B)
|
vragen om advies, budgettaire instructies
|
omzendbrieven, richtlijnen, documenten, verslagen, informele contacten
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
vragen om informatie
|
als dossier
|
ad hoc
|
controleorganen (inspecteur van Financiën, Rekenhof)
|
vragen om informatie en ondersteuning, advies, en aanbevelingen
|
formulieren ad hoc, schriftelijke of mondelinge aanvragen
|
ad hoc
|
interne audit
|
advies en aanbevelingen
|
verslagen, schriftelijke of mondelinge aanvragen
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's (budget, boekhouding, interne controle)
|
informatie wat betreft het budget en de boekhouding, antwoorden
|
standaardverslagen, werkdocumenten
|
dagelijks
|
directiecomité, management
|
balans, resultatenrekening, jaarrekeningen, analyses, verslagen van inkomsten/uitgaven, boordtabelle
|
standaardverslagen, studies, werkdocumenten
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
kwantitatieve gegevens
|
standaardverslagen, werkdocumenten
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
antwoorden op vragen, advies
|
als dossier
|
ad hoc
|
Controleorganen
|
aanvragen om informatie of aanvullende informatie
|
standaardverslagen, werkdocumenten, studies
|
ad hoc
|
interne audit
|
opvolging van aanbevelingen
|
standaardverslagen, werkdocumenten
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter op hiërarchisch niveau of directeur B&B
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het optimaal beheer en de planning van de medewerkers om de door het directiecomité vastgelegde doelstellingen te bereiken
- het beheer van het budget in het kader van de strategische keuzes die door de leidinggevende instanties geschetst werden
- het vastleggen van uitgaven onder de 5500 euro
De functie moet autorisatie vragen voor
- onderhandelingen en standpunten die vooral belangrijk zijn om gevalideerd te worden door de leidinggevende instanties in het kader van het budget
- de validering van de wijzigingen inzake het toekennen van het budget van de organisatie door de leidinggevende instanties
- het vastleggen van uitgaven boven de 5500 euro
Impact
Totaal werkbudget entiteit
niets
Eigen werkbudget
kleine kosten voor de representatieve verplichtingen die aan de functie verbonden zijn
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving inzake overheidsboekhouding, algemene en budgettaire boekhouding
- wetgeving en reglementering inzake overheidsopdrachten
- wetgeving inzake administratieve en financiële controle
Welke vernieuwingen
- zorgen voor de ontwikkeling van instrumenten voor rapportering die relevant zijn voor het uitoefenen van de functie
- het voorstellen van oplossingen en alternatieven voor budgettaire vragen aan het management
Gebaseerd op welk referentiekader
- opleiding en eigen ervaringen in vorige functies
|