Afdrukken

Attaché wetenschappelijk onderzoek (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO022

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Het voorbereiden, uitvoeren, coördineren en evalueren van de kennisoverdracht op het vlak van meteorologie

teneinde

de kennis van de leerlingen en instructeurs naar een hoog niveau te brengen zodat ze onmiddellijk inzetbaar zijn.

 

Het adviseren van het hoofd van de Meteo Wing over alle vraagstukken inzake de vorming in meteorologie

teneinde

te allen tijde over goed gevormd personeel te kunnen beschikken.

 

Resultaatgebieden
Als
trainer/opleider
    doorgeven van expertise aan anderen door middel van het op een gestructureerde manier schrijven van cursusdocumentatie, het lesgeven aan de hand van de cursusdocumentatie aan instructeurs en aan leerlingen, alsook het coachen van de instructeurs die lesgeven in het vakdomein

teneinde

    over goedgevormde instructeurs en leerlingen te beschikken

 

Voorbeelden van taken
  • het samenstellen van de cursussen en syllabi
  • lesgeven aan instructeurs (en sporadisch aan leerlingen) binnen het vakdomein of de specialisatie
  • het begeleiden van instructeurs en het doornemen van lesvoorbereidingen
  • het actueel houden van de cursussen volgens de vastgelegde normen en richtlijnen

 

Als
kennisbeheerder
    opbouwen van een zekere expertise en het actueel houden van de expertise inzake meteorologie

teneinde

    te kunnen fungeren als specialist en dit te blijven, rekening houdend met de aanhoudende evoluties in de meteorologie

 

Voorbeelden van taken
  • het op niveau houden van zijn/haar kennis in de meteorologie door zich te vergewissen van alle nieuwe evoluties in het vakdomein of de specialisatie binnen een vakdomein
  • het raadplegen van vakliteratuur
  • deelnemen aan complementaire vormingen, vervolmakingsstages, vervolmakingscursussen en seminaries in de meteorologie.
  • het halen van de informatie die nuttig is in het vormingsproces uit de vakliteratuur en de tijdens seminaries en opleidingen verworven informatie
  • op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen het domein van de weersvoorspelling en inzake onderwijstechnieken

 

Als
organisator
    organiseren en coördineren van de vormingsprogramma's in de meteorologie

teneinde

    de vormingen op een efficiënte manier te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van het opleidingsplan
  • het organiseren, plannen en communiceren van vormingen binnen de meteorologie en dit zowel van statutaire cursussen (militair personeel) als van niet-statutaire cursussen
  • het coördineren van de vormingen inzake meteorologie die aan de leerlingen van diverse krijgsmachtscholen en componenten worden gegeven (piloten, Koninklijke Militaire School, Marine) en erop toezien dat deze op een correcte manier worden gegeven door de instructeurs
  • het op aanvraag organiseren van opfrissingscursussen
  • het organiseren en controleren van het goede verloop van examens in de meteorologie in functie van de richtlijnen en het overmaken van de resultaten aan de autoriteiten volgens vastgelegde procedures

 

Als
deskundige/specialist
    opstellen van doelstellingen, monografieën en evaluaties in de meteorologie

teneinde

    te kunnen nagaan of de gestelde leerdoelstellingen worden behaald

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van evaluaties (examen) om te toetsen of de verworven kennis aanwezig is
  • het garanderen van het goede verloop van de examensessies en van de jury
  • het opstellen van de doelstellingsfiches en de evaluatiefiches volgens de vastgelegde procedures

 

Als
coördinator
    superviseren van de werkzaamheden van de instructeurs en waken over het behoud van een goed werkklimaat en de technische interesse bij de instructeurs

teneinde

    een hecht team te vormen dat goede resultaten boekt

 

Voorbeelden van taken
  • het dagelijks coachen van de instructeurs bij de uitoefening van de dagelijkse opdrachten
  • het bevorderen van een hechte teamgeest bij de instructeurs
  • het begeleiden van de goede relaties tussen instructeurs en leerlingen

 

Als
kwaliteitsborger
    toepassen van de procedures en actief meewerken aan de toepassing van het Total Quality Management  (TQM) in de school

teneinde

    tot kwaliteitsvol onderwijs te komen

 

Voorbeelden van taken
  • het introduceren van TQM in de werkprocedures
  • zich vormen in TQM

 

Als
technisch coördinator
    zo adequaat mogelijk actualiseren, uitbreiden of ontwikkelen van het didactisch materiaal en de technische en wetenschappelijke bibliotheek van de Meteo Wing, alsook het verstrekken van informatie naar het publiek toe over het belang van de meteorologie

teneinde

    zowel voor de school, voor de instructeurs als voor de leerlingen ideale omstandigheden te creëren en de meteorologie te promoten

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen, gebruiken en bewaren van het didactisch materiaal en het uitdrukken van de behoeften aan materiaal
  • toezien op het adequaat en rationeel gebruik door de instructeurs en leerlingen van het ter beschikking gestelde materiaal
  • het bijhouden van een technische en wetenschappelijke bibliotheek of informatie ten voordele van de instructeurs en leerlingen

 

Als
informatieverstrekker
    verstrekken van de nodige informatie aan bezoekers en deelnemers aan conferenties

teneinde

    het belang van de meteorologie te beklemtonen en bij te dragen aan het imago van de Meteo Wing

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van uitleg tijdens schoolbezoeken aan de Meteo Wing over meteorologie en het beantwoorden van vragen van het publiek
  • deelnemen aan allerlei symposia, conferenties en seminaries in verband met de meteorologie en haar toepassingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke vragen

alle mogelijke vormen

maandelijks

management/colleg-experten

werkdocumenten, rapporten, beslissingen,...

maandelijks

organisaties/ondernemingen

vragen, beslissingen, rapporten,...

maandelijks

bevoegde instanties

vragen, beslissingen, rapporten,...

dagelijks

stakeholders (kabinet...)

vragen, beslissingen, rapporten,...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

bevoegde instanties

informatie, adviezen...

per brief, e-mail ... contacten

dagelijks

management/colleg-experten

werkdocumenten, rapporten, beslissingen,...

maandelijks

organisaties/ondernemingen

vragen, beslissingen, rapporten,...

dagelijks

bevoegde instanties

vragen, beslissingen, rapporten,...

maandelijks

stakeholders (kabinet...)

vragen, beslissingen, rapporten,...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de schoolcommandant of de korpscommandant (DWO050)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de inhoud van de cursussen en de lesmethodes
  • de samenstelling van het opleidingsplan
  • de organisatie en planning van de vormingen
  • het opstellen van examens en over de evaluatiesystemen
  • de organisatie van de eigen "entiteit"

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alle aanpassingen van procedures die het niveau van de eigen "entiteit" overstijgen
  • opleidingen, verloven, buitenlandse missies
  • officiële contacten/antwoorden ...

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

0 euro

 

Eigen werkbudget

0 euro

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • (Inter)nationale wet- en regelgeving inzake bevoegde materie

 

Welke vernieuwingen
  • het zoeken van nieuwe benaderingen op didactisch niveau (onderwijsmethodieken) en nieuwe toepassingsmogelijkheden die dienen te worden onderwezen
  • het ontwikkelen van nieuwe pedagogische technieken en methodes door bestaande technieken en methodes op een nieuwe manier te combineren

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • binnen het kader van de eigen opgedane ervaring
  • binnen het kader van nieuwe ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan binnen het onderwijs en het vakdomein (benchmarking)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.