Afdrukken

Attaché A2 procedure raden en commissies - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD152

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Administratief-inhoudelijke ondersteuning van de commissie voor de overeenkomsten en van de erkenningsraden met de logopedisten (bestaande uit vertegenwoordigers van het RIZIV, de mutualiteiten en de zorgverstrekkers ..., en het voorbereiden, uitvoeren en registeren van beslissingen

teneinde

de goede werking van deze commissies mogelijk te maken, waarbij de besprekingen leiden tot oplossingen en uitvoerbare beslissingen en dit in overeenstemming met de nomenclatuur, de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen.

 

Ervoor zorgen dat de personeelsleden van de verschillende onderverdelingen van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging de regionale zetel inzake erkenning van zorgverleners (logopedisten, diëtisten, podologen), inzake individuele aanvragen voor revalidatie en inzake nomenclatuur, de geeïgende procedures toepassen en hierbij zo effciënt en autonoom mogelijk werken

teneinde

* de hierboven vermelde zorgverleners tijdig te kunnen erkennen en
* opdat door een zorgvuldige voorbereiding en uitvoering van de individuele dossiers, de rechthebbenden zo goed en zo snel mogelijk de correcte verzorgingsmodules en financiële tussenkomsten zouden ontvangen.

 

Resultaatgebieden
Als
als extern en intern adviseur ( = account manager ?)
    * het ondersteunen van de Commissie voor de overeenkomsten en erkenningsraden van de logopedisten, op conceptueel (de nomenclatuur), en organisatorisch vlak en wat betreft de secretariaatstaken. * instaan voor de opmaak en voorbereiding van de agenda met verwoording van de vragen/ problemen en voorstellen van diverse interne en externe partijen (eigen diensten van het RIZIV, vertegenwoordigers van zorgverstrekkers, mutualiteiten,...), deelnemen aan de vergaderingen en het beantwoorden van vragen inzake de nomenclatuur van de logopedische verstrekkingen, het opmaken van de verslagen van de vergaderingen en het opvolgen en uitvoeren van de genomen beslissingen,

teneinde

    te zorgen voor een optimale werking van de commissies, waarbij de besprekingen leiden tot oplossingen en uitvoerbare beslissingen en dit in overeenstemming met de nomenclatuur, de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen.

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de vergadering en het opmaken van de agenda met inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, vragen, problemen en voorstellen
  • actief deelnemen aan vergaderingen, het verwoorden van standpunten en het beantwoorden van vragen inzake de nomenclatuur van logopedische verstrekkingen
  • verslag opmaken van de vergaderingen
  • het formaliseren (zie 2) en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan
  • het aanspreekpunt zijn voor de leden van de commissie en het opmaken van nota's

 

Als
als kennisbeheerder
    vanuit de eigen vaktechnische achtergrond (nomenclatuur en erkenningsprocedures van zorgverleners) het structureel -administratief uitwerken, opmaken en opvolgen van regelgeving, juridische en technische nota's betreffende de nomenclatuur (KB's, ...)

teneinde

    duidelijk toepasbare en toegankelijke reglementering voor te bereiden, te onderhandelen en te publiceren binnen de wettelijk voorziene termijnen en de belangen van RIZIV (en de overheid) te kunnen verdedigen voor de juridische en administratieve instanties (bijv. de arbeidsrechtbank).

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van koninklijke besluiten betreffende de nomenclatuur
  • het bespreken van deze teksten bij de diverse overlegorganen
  • opvolging van de beslissingsprocedures en daaraan verbonden timings
  • zorgen voor eventuele benodigde aanpassing aan de administratieve verwerkingsprocedures door de medewerkers en het informeren van interne en externe partijen over modaliteiten van inwerkingtreding en praktische uitvoering.
  • eventuele juridische procedures in samenspraak met de juridische dienst ...

 

Als
leidinggevende
    zorgen dat de medewerkers de vastgelegde procedures toepassen, enerzijds voor de erkenning van de logopedisten, diëtisten en podologen en anderzijds voor de "individuele dossiers revalidatie" en de dossiers "nomenclatuur", evenals het ontwikkelen van initiatieven om deze procedures zo efficiënt mogelijk te maken

teneinde

    de dienstverlening aan deze groepen van zorgverleners zo goed mogelijk te vervullen en de dienstverlening aan de extrene cliënten (ziekenfondsen, revalidatiecentra, ... waar mogelijk te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het steeds op de hoogte houden van medewerkers over wijzigingen in procedures
  • zorgen dat medewerkers de vastgelegde procedures toepassen
  • het ontwikkelen van initiatieven om de dienstverlening aan deze groepen van zorgverleners te verbeteren (bv het actualiseren van adressenbestanden, het wijzigen van bestaande koninklijke besluiten & ...)
  • het begeleiden van initiatieven om de continuïteit van de vereiste kennis te garanderen bv. het uitwerken van een handboek

 

Als
coach
    het inzetten van de medewerkers waar hun rendement optimaal is, hen stimuleren om zo eficiënt mogelijk te werken en hen motiveren om het werk ten aanzien van de externe cliënten en de administratie in de hoofdzetel goed en foutloos af te werken

teneinde

    de samenwerking met de andere diensten in de regionale zetel (Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle en Dienst Uitkeringen) en de zetel in Brussel rimpelloos te laten verlopen en een betrouwbaar imago uit te stralen ten aanzien van de externe cliënten.

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van werkopdrachten aan medewerkers en toezicht uitoefenen op hun werk; het coördineren van het werk voor de Dienst voor Geneeskundige Verzorging in de zetel te Hasselt
  • dagelijkse coaching, sturing en ondersteuning als basis voor de ontwikkelcirkels, evenals het voeren van de functionerings- en balansgesprekken
  • zorgen voor een goede teamwerking en het ondersteunen van de teamwerking door regelmatige briefings en werkoverleg
  • fungeren als contactpersoon voor personen binnen en buiten het RIZIV
  • het opleiden van de medewerkers inzake taken die kunnen gedecentraliseerd worden vanuit Brussel en zorgen voor permanente bijscholing

 

Als
verantwoordelijke
    toezicht houden op het versturen van documenten die door de medewerkers zijn opgesteld omtrent beslissingen in de diverse individuele dossiers; waar nodig het versterken van de motiveringen en dit vooral bij negatieve beslissingen.

teneinde

    de betrokkenen te informeren over deze beslissingen, en dit via een schrijven met de nodige overtuigingskracht zodat zoveel mogelijk vermeden wordt dat de betrokkene bij de arbeidsrechtbank in beroep gaat tegen de genomen beslissing en om bij een beroepsprocedure te vermijden dat het RIZIV deze beroepsprocedure verliest.

 

Voorbeelden van taken
  • het nakijken van brieven die door medewerkers zijn opgesteld : bedrag, motivering van de beslissing ...
  • in geval van een procedure, het opvolgen van de behandeling door de juridische dienst

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

geneesheer - inspecteur-generaal of adviseur - generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.