Afdrukken

Attaché A2 procedure raden en commissies - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD152

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Administratief-inhoudelijke ondersteuning van de commissie voor de overeenkomsten en van de erkenningsraden met de logopedisten (bestaande uit vertegenwoordigers van het RIZIV, de mutualiteiten en de zorgverstrekkers ..., en het voorbereiden, uitvoeren en registeren van beslissingen

teneinde

de goede werking van deze commissies mogelijk te maken, waarbij de besprekingen leiden tot oplossingen en uitvoerbare beslissingen en dit in overeenstemming met de nomenclatuur, de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen.

 

Ervoor zorgen dat de personeelsleden van de verschillende onderverdelingen van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging de regionale zetel inzake erkenning van zorgverleners (logopedisten, diëtisten, podologen), inzake individuele aanvragen voor revalidatie en inzake nomenclatuur, de geeïgende procedures toepassen en hierbij zo effciënt en autonoom mogelijk werken

teneinde

* de hierboven vermelde zorgverleners tijdig te kunnen erkennen en
* opdat door een zorgvuldige voorbereiding en uitvoering van de individuele dossiers, de rechthebbenden zo goed en zo snel mogelijk de correcte verzorgingsmodules en financiële tussenkomsten zouden ontvangen.

 

Resultaatgebieden
Als
als extern en intern adviseur ( = account manager ?)
    * het ondersteunen van de Commissie voor de overeenkomsten en erkenningsraden van de logopedisten, op conceptueel (de nomenclatuur), en organisatorisch vlak en wat betreft de secretariaatstaken. * instaan voor de opmaak en voorbereiding van de agenda met verwoording van de vragen/ problemen en voorstellen van diverse interne en externe partijen (eigen diensten van het RIZIV, vertegenwoordigers van zorgverstrekkers, mutualiteiten,...), deelnemen aan de vergaderingen en het beantwoorden van vragen inzake de nomenclatuur van de logopedische verstrekkingen, het opmaken van de verslagen van de vergaderingen en het opvolgen en uitvoeren van de genomen beslissingen,

teneinde

    te zorgen voor een optimale werking van de commissies, waarbij de besprekingen leiden tot oplossingen en uitvoerbare beslissingen en dit in overeenstemming met de nomenclatuur, de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen.

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de vergadering en het opmaken van de agenda met inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, vragen, problemen en voorstellen
  • actief deelnemen aan vergaderingen, het verwoorden van standpunten en het beantwoorden van vragen inzake de nomenclatuur van logopedische verstrekkingen
  • verslag opmaken van de vergaderingen
  • het formaliseren (zie 2) en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan
  • het aanspreekpunt zijn voor de leden van de commissie en het opmaken van nota's

 

Als
als kennisbeheerder
    vanuit de eigen vaktechnische achtergrond (nomenclatuur en erkenningsprocedures van zorgverleners) het structureel -administratief uitwerken, opmaken en opvolgen van regelgeving, juridische en technische nota's betreffende de nomenclatuur (KB's, ...)

teneinde

    duidelijk toepasbare en toegankelijke reglementering voor te bereiden, te onderhandelen en te publiceren binnen de wettelijk voorziene termijnen en de belangen van RIZIV (en de overheid) te kunnen verdedigen voor de juridische en administratieve instanties (bijv. de arbeidsrechtbank).

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van koninklijke besluiten betreffende de nomenclatuur
  • het bespreken van deze teksten bij de diverse overlegorganen
  • opvolging van de beslissingsprocedures en daaraan verbonden timings
  • zorgen voor eventuele benodigde aanpassing aan de administratieve verwerkingsprocedures door de medewerkers en het informeren van interne en externe partijen over modaliteiten van inwerkingtreding en praktische uitvoering.
  • eventuele juridische procedures in samenspraak met de juridische dienst ...

 

Als
leidinggevende
    zorgen dat de medewerkers de vastgelegde procedures toepassen, enerzijds voor de erkenning van de logopedisten, diëtisten en podologen en anderzijds voor de "individuele dossiers revalidatie" en de dossiers "nomenclatuur", evenals het ontwikkelen van initiatieven om deze procedures zo efficiënt mogelijk te maken

teneinde

    de dienstverlening aan deze groepen van zorgverleners zo goed mogelijk te vervullen en de dienstverlening aan de extrene cliënten (ziekenfondsen, revalidatiecentra, ... waar mogelijk te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het steeds op de hoogte houden van medewerkers over wijzigingen in procedures
  • zorgen dat medewerkers de vastgelegde procedures toepassen
  • het ontwikkelen van initiatieven om de dienstverlening aan deze groepen van zorgverleners te verbeteren (bv het actualiseren van adressenbestanden, het wijzigen van bestaande koninklijke besluiten & ...)
  • het begeleiden van initiatieven om de continuïteit van de vereiste kennis te garanderen bv. het uitwerken van een handboek

 

Als
coach
    het inzetten van de medewerkers waar hun rendement optimaal is, hen stimuleren om zo eficiënt mogelijk te werken en hen motiveren om het werk ten aanzien van de externe cliënten en de administratie in de hoofdzetel goed en foutloos af te werken

teneinde

    de samenwerking met de andere diensten in de regionale zetel (Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle en Dienst Uitkeringen) en de zetel in Brussel rimpelloos te laten verlopen en een betrouwbaar imago uit te stralen ten aanzien van de externe cliënten.

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van werkopdrachten aan medewerkers en toezicht uitoefenen op hun werk; het coördineren van het werk voor de Dienst voor Geneeskundige Verzorging in de zetel te Hasselt
  • dagelijkse coaching, sturing en ondersteuning als basis voor de ontwikkelcirkels, evenals het voeren van de functionerings- en balansgesprekken
  • zorgen voor een goede teamwerking en het ondersteunen van de teamwerking door regelmatige briefings en werkoverleg
  • fungeren als contactpersoon voor personen binnen en buiten het RIZIV
  • het opleiden van de medewerkers inzake taken die kunnen gedecentraliseerd worden vanuit Brussel en zorgen voor permanente bijscholing

 

Als
verantwoordelijke
    toezicht houden op het versturen van documenten die door de medewerkers zijn opgesteld omtrent beslissingen in de diverse individuele dossiers; waar nodig het versterken van de motiveringen en dit vooral bij negatieve beslissingen.

teneinde

    de betrokkenen te informeren over deze beslissingen, en dit via een schrijven met de nodige overtuigingskracht zodat zoveel mogelijk vermeden wordt dat de betrokkene bij de arbeidsrechtbank in beroep gaat tegen de genomen beslissing en om bij een beroepsprocedure te vermijden dat het RIZIV deze beroepsprocedure verliest.

 

Voorbeelden van taken
  • het nakijken van brieven die door medewerkers zijn opgesteld : bedrag, motivering van de beslissing ...
  • in geval van een procedure, het opvolgen van de behandeling door de juridische dienst

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

ziekenfondsen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

individuele zorgverleners

mondelinge en schriftelijke vragenadviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

leden van de overeenkomstencommissie

mondelinge en schriftelijke vragenhriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

ziekenfondsen

beslissingen

per brief, e-mail ...

maandelijks

individuele zorgverleners

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

leden van de overeenkomstencommissie

schriftelijke en mondelinge adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

individuele zorgverleners

erkenningscertificaten

per brief, e-mail ...

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

geneesheer - inspecteur-generaal of adviseur - generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De functie kan, gezien de decentrale locatie, op een zeer autonome manier de werkzaamheden door de medewerkers en de manier van leiding geven aan het team van medewerkers organiseren
  • Wat de gedecentraliseerde activiteiten in Hasselt betreft kan de functie ook volledig autonoom antwoorden op vragen van het externe cliënteel en ook autonoom antwoorden op eventuele klachten.
  • Wat de werkzaamheden voor de Commissie voor de overeenkomsten met de logopedisten betreft kan de functie de volgende taken autonoom uitvoeren : * het voorbereiden van de vergaderingen; * het opmaken van de verslagen van de vergaderingen; * het opmaken van nota's * het opmaken van ontwerpen van KB's; * het opmaken van omzendbrieven aan de diëtisten, podologen en de logopedisten en aan de verzekeringsinstellingen (VI's). De voorzitter van de Commissie voor de overeenkomsten met de logopedisten wordt van deze werkzaamheden op de hoogte gehouden. Hij/zij dient immers te weten wat er zich binnen "zijn" commissie afspeelt.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Deze functie moet enkel formeel toelating vragen voor het versturen van de omzendbrieven. Deze moeten immers getekend worden door de Leidend ambtenaar van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging (DGV).

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Indien de Commissie voor de overeenkomsten niet goed ondersteund wordt zal deze Commissie niet efficiënt kunnen werken en zal de nodige reglementering niet uitgewerkt kunnen worden om, binnen de beschikbare budgetten, de verstrekte logopedische zorgen te optimaliseren.

2. Het niet efficiënt leiden van het team medewerkers kan er toe leiden dat deze medewerkers verkeerde beslissingen nemen inzake het geven of weigeren van een erkenningsnummer aan diëtisten, podologen en logopedisten en inzake het toestaan of weigeren van een akkoord betreffende een individueel dossier "revalidatie". Verkeerde beslissingen beschadigen het imago van RIZIV en kunnen leiden tot procedures voor de rechtbanken. Onterecht gegeven akkoorden kunnen tevens tot gevolg hebben dat het budget overschreden wordt.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • voor de erkenningen van de diëtisten, podologen en logopedisten dienen de bepalingen van de koninklijke besluiten inzake erkenningsvoorwaarden voor deze beroepen te worden nageleefd.
  • voor de informatie aan deze beroepsgroepen dient men zich te houden aan de bepalingen van de nomenclatuur.
  • voor de behandeling van de individuele dossiers revalidatie dienen de bepalingen van de revalidatieovereenkomsten te worden gerespecteerd.
  • bij het uitwerken van nieuwe initiatieven inzake diëtiek, podologie en logopedie dient rekening gehouden te worden met de voor deze sectoren door het Verzekeringscomité vastgelegde begrotingsdoelstelling en met de richtlijnen van de Beleidscel Sociale zaken en Volksgezondheid betreffende deze sectoren.

 

Welke vernieuwingen
  • binnen het hierboven geschetste kader dient te worden meegewerkt aan de verbetering van de nomenclatuur van de diëtistische, podologische en logopedische verstrekkingen.
  • verbetering en optimalisering van de werkorganisatie.
  • het bestuderen van de mogelijkheden tot verdere decentralisatie van bepaalde werkzaamheden met het oog op een hogere productiviteit van de medewerkers en meer kwaliteitsvolle resultaten.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de regelgeving.
  • de beleidsverklaring van het RIZIV.
  • de richtlijnen van de Beleidscel Sociale Zaken en Volksgezondheid.
  • de door de Commissie voor de overeenkomsten met de logopedisten genomen beslissingen.
  • de belangen van de diverse partners (verzekeringsinstellingen, beroepsverenigingen, patiënten).

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.