Afdrukken

Attaché A2 macrobudgettaire dienst (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB913

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het analyseren van de macro-economische context waarbinnen de beslissingen inzake begrotingsbeleid moeten worden geïntegreerd en het uitwerken en voorbereiden van de grote oriëntaties van het begrotingsbeleid

teneinde

de federale regering en in het bijzonder de minister van Begroting te kunnen adviseren over de belangrijke oriëntaties van het begrotingsbeleid en de rapportering aan nationale en internationale instellingen te verzekeren.

 

Het opmaken en analyseren van geconsolideerde statistieken inzake overheidsfinanciën

teneinde

de klanten van de macro-budgettaire dienst (beleidscel minister van Begroting, Instituut voor de Nationale Rekeningen, Hoge Raad van Financiën, ... kwaliteitsvolle statistieken ter beschikking te stellen die hen toelaten aan nationale en internationale vereisten inzake statistiek te voldoen.

 

Het ramen en opvolgen van de grote aggregaten inzake openbare financiën van de verschillende deelsectoren van de overheid en het voorbereiden van officiële teksten inzake het begrotingsbeleid

teneinde

de federale regering en de minister van Begroting bij te staan bij de implementatie van het begrotingsbeleid.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige openbare financiën
    het opvolgen van een onderdeel van het begrotingsbeleid

teneinde

    de beslissingen van de federale regering en de minister van Begroting inzake begrotingsbeleid voor te bereiden en de uitvoering te ondersteunen.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken en beheren van modules voor meerjarenramingen voor de belangrijkste stromen van de overheidsfinanciën (fiscale ontvangsten, sociale bijdragen, ...)
  • het opvolgen van en rapporteren over het begrotingsbeleid van de verschillende deelsectoren van de overheid (federale overheid, gemeenschappen en gewesten, sociale zekerheid)
  • het samenbrengen van en het controleren van de consistentie van de verschillende stromen (ontvangsten en uitgaven) in een schema dat toelaat de budgettaire ruimte te bepalen
  • het opvolgen en periodiek rapporteren over de uitvoering van de begroting van de verschillende deelsectoren van de overheid
  • het formuleren van adviezen inzake het budgettair beleid, onder meer rekening houdend met de aanbevelingen van nationale en internationale instellingen

 

Als
statisticus
    instaan voor de opmaak en analyse van statistieken inzake openbare financiën conform de internationaal opgelegd methodologie

teneinde

    de verschillende klanten (beleidscel Minister van Begroting, Instituut voor de Nationale Rekeningen,...) toe te laten te beantwoorden aan nationale en internationale vereisten inzake statistieken.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de door internationale instellingen voorgeschreven methodologie (ESR (Europees stelsel van nationale en regionale rekeningen), COFOG (Classification of the Functions of Government)) en deze principes vertalen naar de voor de Belgische situatie aangepaste handleidingen
  • instaan voor de homogeniteit van de economische en functionele hergroepering van de centrale overheid (federale overheid en gemeenschappen en gewesten); instaan voor het secretariaat van de Algemene Gegevensbank; het beantwoorden van vragen over de toepassing van de economische en functionele hergroepering
  • het verzamelen van het basismateriaal bij de verschillende FOD's en instellingen van openbaar nut; het kritisch controleren van het verzamelde cijfermateriaal
  • het opmaken en afleveren van de vereiste statistieken (economische en functionele hergroepering) aan de voornaamste cliënten (Instituut voor de Nationale Rekeningen, Federaal planbureau, OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), IMF (Internationaal Monetair Fonds), EU, NAVO, &)
  • het rapporteren van de resultaten van de economische en functionele hergroepering aan de beleidscel en andere gebruikers

 

Als
macro-economist
    het opvolgen van de conjunctuurevolutie en haar impact op de begroting

teneinde

    het begrotingsbeleid te kaderen binnen de ruimere macro-economische context.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen en evalueren van de conjunctuurvoorspellingen van nationale en internationale instellingen
  • het adviseren van de beleidscel van de minister van Begroting over de pertinentie van de bij de opmaak van de begroting gehanteerde macro-economische parameters
  • het uitvoeren van specifieke analyses

 

Als
opsteller (redacteur)
    het opstellen van (officiële) teksten inzake het begrotingsbeleid

teneinde

    al dan niet in opdracht van de beleidscel publicaties te verzorgen in verband met het begrotingsbeleid.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van ontwerpteksten over het begrotingsbeleid bedoeld voor nationale (Algemene Toelichting, Zilvernota voor het parlement) en internationale officiële instellingen (Stabiliteitsprogramma voor de Europese Commissie)
  • het verzekeren van de coördinatie tussen de verschillende diensten teneinde in samenwerking bepaalde teksten te realiseren
  • het voorbereiden van teksten over het begrotingsbeleid bestemd voor een ruimer publiek
  • instaan voor de inhoud van een deel van de website van de FOD

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de FOD en de minister van Begroting op diverse platformen en fora

teneinde

    de visie en informatie over het begrotingsbeleid over te brengen naar derden.

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden van en participeren in de ontvangst van officiële internationale instellingen
  • deelnemen als vertegenwoordiger van de FOD of de minister van Begroting aan vergaderingen van verschillende gespecialiseerde werkgroepen (Commissie vergrijzing, het wetenschappelijk comité voor de economische begroting, ...)
  • het voorbereiden en geven van presentaties inzake openbare financiën en het begrotingsbeleid voor diverse fora

 

Als
beheerder
    het verzekeren en doen functioneren van het dagelijks beheer van het Belgisch Instituut voor Openbare Financiën

teneinde

    dit toe te laten ten volle de rol van discussie- en informatieforum over openbare financiën te laten spelen.

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor het administratief en financieel beheer
  • het plannen en organiseren van studiedagen

 

Als
coach
    het begeleiden en ondersteunen van nieuwe medewerkers

teneinde

    hen in staat te stellen om de nodige kennis en ervaring te verwerven (on-the-job training).

 

Voorbeelden van taken
  • bijdragen tot de introductie in de materies van de macrobudgettaire dienst en het gericht vormen
  • het begeleiden van de nieuwe medewerkers doorheen het hele leerproces en hen mee helpen groeien naar zelfstandigheid bij de uitoefening van hun functie
  • begeleiden bij vergaderingen: voorbereiding, deelname, rapportering
  • het op een constructieve en aanvaardbare manier geven van zowel positieve als negatieve feedback aan medewerkers over hun functioneren; inzicht verstrekken in sterke en zwakke punten en altijd klaar staan om de nieuwe collega te helpen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal en/of de expert van de macrobudgettaire dienst

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.