Adviseur-generaal HRM - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO081
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Het leiden en beheren van de directie HRM in het kader van de RVA-missie (opdrachten, doelstellingen en waarden)
teneinde
door coherente en gecoördineerde uitvoering de verwachte bijdrage te leveren tot het optimaal bereiken van de resultaten voor klanten, opdrachtgevers en medewerkers
Resultaatgebieden
Alsstrateeg-coordinatorhet realiseren van normen en doelstellingen door planning, coördinatie en integratie inzake personeelsplanning, selectie, personeels- en organisatieontwikkeling, kennismanagement, beloningsmanagement, arbeidsvoorwaarden en personeelsadministratie
teneinde
door coördinatie en teamwerk de strategische doelstellingen van de RVA te bereiken
Voorbeelden van taken
- het opvolgen en bijsturen van de resultaten (dossiers, projecten, ... op basis van interne controle en opvolging van de activiteiten via boordtabellen, opvolgingssystemen en vergaderingen
- operationele beleidsformulering vanuit de algemene strategie
- het beheren van de toegewezen middelen (toewijzen en inzetten)
- het coachen van de medewerkers en het ondernemen van bijsturende activiteiten op basis van interne controle en opvolging van de activiteiten
- het vastleggen van doelstellingen, het ondersteunen en motiveren van de medewerkers, het voeren van functioneringsgesprekken met de adjunct, het diensthoofd, stafmedewerkers en teamchefs, het detecteren van opleidings- en begeleidingsbehoeften
Alscoachhet sensibiliseren en adviseren van het lijnmanagement in hun operationele HR-rol
teneinde
hen optimaal te ondersteunen in de verschillende HR-domeinen
Voorbeelden van taken
Alscommunicatorhet stimuleren en organiseren van de interne en externe communicatie
teneinde
zowel alle medewerkers, hiërarchische meerderen als klanten correct te informeren
Voorbeelden van taken
- het vertalen van het beleid (top-down en bottom-up)
- het organiseren van intensieve contacten met het lijnmanagement en vakbonden
- het onderhouden van intensieve contacten met de dienst Begroting, externe HR consultants of leveranciers, OFO, Selor, P&O en de beleidscel van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg & de FOD Begroting
- het uitbouwen en onderhouden van een netwerk met directeurs P&O buiten de organisatie
- het organiseren van een stafvergadering met de leidende ambtenaren
Alsonderhandelaarinformeel en formeel onderhandelen met de verschillende vakorganisaties en met de beleidscellen van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg en de FOD Begroting
teneinde
tot een akkoord te komen over nieuwe reglementering in personeelsaangelegenheden
Voorbeelden van taken
- overleg voeren in het tussenoverlegcomité
- onderhandelen in het bevoegde sectorcomité 20
- onderhandelen met de beleidscellen van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg en de FOD Begroting
Alsbemiddelaarzich ter beschikking houden van het personeel
teneinde
een oplossing te bieden aan persoonlijke problemen van psychologische of sociale aard zowel in de professionele als privé-sfeer
Voorbeelden van taken
- overleg plegen met de externe preventiedienst in het kader van de Wet op de Pesterijen
- overleg plegen met de interne Sociale Dienst
- overleg plegen met de interne vakbonden
Alsadviseur-technicusadviseren en waken over de correcte toepassing van de reglementering inzake het personeelsstatuut
teneinde
bij te dragen tot het nemen van correcte beslissingen in personeelzaken
Voorbeelden van taken
- het verstrekken van beleidsadviezen aan de leidende ambtenaren en via de Administrateur-Generaal aan het beheerscomité
- het voorbereiden van dossiers voor directieraden, beheerscomités en het tussenoverlegcomité
Alsdirectielidzetelen in de directievergadering en beleidsstuurgroep
teneinde
via adviezen aan de top een actieve bijdrage te leveren tot de formulereing en implementatie van het beleid
Voorbeelden van taken
- het vertalen van de strategie naar het operationele niveau
- het formuleren, uitwerken, coördineren en implementeren van jaarlijkse actieplannen
- het innoveren en verbeteren van de werking
- het opmaken van het maandverslag (het relativeren van activiteiten inzake statistiek, verslaggeven over de genomen remediëringsacties, het formuleren van de geobjectiveerde behoeftevraag met het oog op verbetering)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
informeel
|
|
vakbondsorganisaties
|
mondelinge adviezen
|
als dossier
|
|
beleidscellen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
|
netwerk van P&O-directeurs
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
interparastataal comité
|
beslissingen
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
|
vakbondsorganisaties
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
|
beleidscellen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
|
beslissingen
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur-generaal
administrateur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- toelating tot werving aan alle directies
- alle maandelijkse personeelsbewegingen (detacheringen, mutaties, ...
- interne verdeling van de toegewezen middelen wat betreft informatica en personeel
- principiële briefwisseling
- organisatie van de directie
- punctuele acties n.a.v. CAF7 (personeelstevredenheidsenquête) en risicobeheer binnen de strategische en operationele beleidslijnen
- voorstellen van strategische projecten
De functie moet autorisatie vragen voor
- alle beslissingen te nemen door de directieraad en het beheerscomité op het vlak van loopbaan en tuchtmaatregelen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
2.496.913,93 euro (omvat personeelskosten, informaticakosten en andere werkingskosten (buiten informatica) - cijfers uit de kostprijscalculatie)
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. personeelkredieten 238.571.312 euro
2. aantal personeelsleden RVA 4502 budgettaire eenheden
3. aantal eigen medewerkers: 60 budgettaire eenheden
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- bestuursovereenkomst, missie en strategie van de RVA
Welke vernieuwingen
- de implementatie van nieuwe reglementering
- initiatieven inzake strategische HR-problematieken (motivatie, presentiebeleid, beloningsmanagement, vergrijzingsproblematiek, diversiteit, competentiebeheer, ...
- coaching van lokale jaarlijkse actieplannen
- leiding of deelname aan nationale projecten
- organisatie van punctuele acties n.a.v. risicobeheer en CAF7 (tevredenheidsenquête voor het personeel)
Gebaseerd op welk referentiekader
- missie, strategie van de RVA en politiek beleid
- jaarlijks strategisch plan (herfstseminarie)
- bestuursovereenkomst en bestuursplan (inclusief personeelsplan)
|