Afdrukken

Attaché A2 personeel en organisatie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO006

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Analyseren, coördineren, vernieuwen, ondersteunen en begeleiden van één of meerdere P&O -processen (rekrutering & selectie, personeelsplanning, onthaal en integratie, loopbaanbegeleiding, personeelsontwikkeling, kennismanagement, organisatieontwikkeling, E-HR) binnen de federale overheid

teneinde

de federale organisaties in staat te stellen een performant HR- en organisatiebeleid te voeren.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    coördineren, aansturen en faciliteren van initiatieven met betrekking tot P&O-projecten

teneinde

    de implementatie van de P&O-processen en de informatiedoorstroming van expertise te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • coördineren van taakverdeling tussen alle betrokken actoren
  • coördineren van netwerkvergaderingen (vb netwerk van loopbaan A, Ontwikkelcirkels, Kennismanagement, ...
  • bundelen van verschillende intiatieven van de klanten tot een globaal horizontaal project
  • coördineren van de verschillende acties binnen een bepaald project
  • coördineren van communicatieacties

 

Als
analist
    analyseren van P&O behoeften door het uitvoeren van behoeftenanalyses bij huidige en toekomstige klanten

teneinde

    een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften en evoluties binnen de federale overheid om zo adequate oplossingen te bieden en een performant P&O-beleid te kunnen uitbouwen

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van specifieke vragen: uitdiepen van onduidelijke vragen en concretiseren van de vraag
  • data-analyse van de kwantitatieve P&O gegevens
  • analyse van de huidige processen binnen de federale overheid
  • analyseren van bestaande en nieuwe reglementering mbt P&O domeinen
  • analyse van de jaarverslagen en managementplannen

 

Als
innovator/ontwikkelaar
    het ontwikkelen van instrumenten, modellen en methoden en voorstellen van innovaties

teneinde

    over adequate instrumenten en methoden te beschikken om de organisaties te ondersteunen in het invoeren van de globale strategie

 

Voorbeelden van taken
  • ontwikkelen van een tools voor de opvolging van projecten
  • ontwikkelen van ondersteunende applicaties
  • ontwikkelen van communicatie- en informatiemiddelen bv brochures, ...
  • voorstellen formuleren van nieuwe en verbeteren van bestaande concepten, methodieken en werkinstrumenten inzake P&O processen

 

Als
projectleider
    aansturen en opvolgen van non-corporate projecten of van kleine corporate projecten

teneinde

    een projectuitvoering ter implementatie van P&O processen conform de vooropgestelde resultaten te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van een projectfiche en uitwerken van het projectplan
  • opstellen van de lastenboeken en budgetbeheer
  • instaan voor de realisatie van de acties: de acties plannen en het werk structureren
    opvolgen van de kwaliteit en de haalbaarheid van de acties
  • rapporteren aan de sponsor en de stuurgroep van het project
    evalueren van het project
  • aansturen en coachen van de interne projectmedewerkers

 

Als
extern adviseur
    op basis van behoeften advies verlenen bij de implementatie van P&O-projecten bij de organisaties en dit zowel proactief als vraaggericht

teneinde

    de organisaties bij te staan bij het optimaal invoeren van P&O processen

 

Voorbeelden van taken
  • ondersteunen bij de opstart van de projecten bij de klant
  • geven van inhoudelijk advies inzake P&O materies
  • adviseren bij het beheer van individuele projecten
  • informatie verlenen over 'verplichte' P&O processen
  • beantwoorden van vragen

 

Als
controleur
    het uitvoeren van administratieve en kwalitatieve controle van contracten, toepassing van reglementering, en het uitvoeren van beleidslijnen

teneinde

    de klant te ondersteunen in het opvolgen van de reglementaire en contractuele bepalingen

 

Voorbeelden van taken
  • controleren van door de klanten ingediende plannen (vb personeelsplannen): analyse van mogelijke fouten en advies naar de klant toe
  • controleren van de contracten met consultants
  • controleren van de uitvoering van de beleidslijnen
  • controleren van de uitvoering van de overheidsopdrachten

 

Als
kennisbeheerder
    continu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake P&O processen

teneinde

    zowel de eigen expertise als deze van de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen

 

Voorbeelden van taken
  • vakliteratuur raadplegen, bench marking
  • deelnemen aan conferenties (zowel als deelnemer als als spreker)
  • intervisies uitvoeren binnen de dienst
  • volgen van opleidingen
  • opzoeken van best practices

 

Als
intern adviseur
    een bijdrage leveren tot het voorbereidend beleidsadvies binnen het eigen werkdomein en advies verlenen bij het operationaliseren van het beleid

teneinde

    het management in staat te stellen een strategie te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • de strategie vertalen in operationele richtlijnen
  • evalueren van het beleid op het terrein
  • op basis van de eigen ervaringen, formuleren van voorstellen voor het management

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur, N-2

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.