Afdrukken

Attaché school meteorologie - Teamchef (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO050

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Instaan voor alle aspecten betreffende het beheer en de opleiding van de leerlingen meteorologie

teneinde

kwaliteitsvol onderwijs te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het organiseren van het werk van de instructeurs

teneinde

    de doelstellingen te bereiken die opgelegd worden door de opleiding

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van de planning van de cursussen en deze aan de instructeurs geven
  • het verdelen van de taken (te geven cursussen, actualisering, cursusvoorbereiding)
  • het uitoefenen van de functie van administratieve en disciplinaire autoriteit (verloven, straffen, afwezigheden)
  • instaan voor de opvolging van de toegewezen taken
  • het uitoefenen van de functie van voorzitter van de deliberatiecommissie

 

Als
vertrouwenspersoon
    het aansturen, adviseren en evalueren van het personeel en de leerlingen

teneinde

    het welzijn van het personeel en van de leerlingen te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het evalueren van het personeel en van de leerlingen
  • bereid zijn om te luisteren naar het personeel en de leerlingen bij specifieke problemen

 

Als
dossierbeheerder
    het actueel houden van de opleidings- en administratieve dossiers van de leerlingen

teneinde

    de kwaliteit van de opleiding en de globale opvolging van de dossiers te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van de individuele evaluaties van de leerlingen
  • instaan voor de opvolging van het opleidingsdossier van de leerlingen met de personeelsbeheerder van HRG (algemene directie Human Resources, divisie Personeel)
  • het inschrijven van de punten en resultaten van de examens en proeven
  • het inschrijven en vermelden van verschillende toelichtingen (afwezigheden, straffen, ziektes, ...
  • het doorsturen van de dossiers naar de hogere autoriteit

 

Als
opleidingscoördinator
    het plannen van de details van de verschillende opleidingen (weersvoorspeller en waarnemer)

teneinde

    efficiënt les te kunnen geven aan alle leerlingen van de verschillende categorieën

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de lesroosters, de lokalen en de instructeurs in een cursusplanning
  • het aanpassen en geldig verklaren van de cursusplanningen
  • het aanbieden van een nieuw opleidingselement (nieuw vakgebied, nieuwe theorie, ... voor een opportuniteitsonderzoek
  • het organiseren van coördinatievergaderingen met de instructeurs (1 keer per maand)
  • het coördineren van de voorbereiding en het verloop van de examens en proeven

 

Als
opleider meteorologie
    het geven van les

teneinde

    de aan de leerlingen opgelegde opleidingsdoelstellingen na te leven

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van hoorcolleges
  • het voorbereiden van het lesondersteunend materiaal (slides, fotokopieën)
  • het opzoeken van informatie en het voorbereiden van de lessen
  • het geven van gerichte informatie aan de klanten van Landsverdediging (opfrissingscursussen)

 

Als
deskundige/specialist - adviseur
    het in stand houden van een hoog kennisniveau op het vlak van meteorologie

teneinde

    in te staan voor de doelmatigheid van de cursussen die aan de leerlingen worden gegeven en aan gerichte verzoeken te kunnen beantwoorden

 

Voorbeelden van taken
  • het bijwonen van colloquia en seminaries betreffende meteorologie
  • het actueel houden van een bibliotheek
  • het beantwoorden van technische of theoretische vragen (van de eenheden van Landsverdediging) betreffende het weer
  • het informeren van de bezoekers tijdens opendeurdagen

 

Als
materiaalbeheerder
    het beheren van het didactisch materiaal van de school

teneinde

    de opgelegde onderwijsdoelstellingen efficiënt te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • voorzien in de vervanging van verouderd materiaal
  • het aanvragen van de aankoop van nieuw materiaal
  • het doen onderhouden van het didactisch materiaal (overheadprojector, borden)
  • waken over de artikelbevoorrading (balpennen, inkt, papier, ...

 

Als
leidinggevende
    het beheren van het personeel

teneinde

    de beschikbare menselijke middelen te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het doen toepassen van de reglementen inzake discipline en gezaghebbend zijn ter zake
  • het toestaan van de verlofaanvragen van het personeel onder zijn/haar bevoegdheid
  • het toestaan van de zendingsaanvragen van het personeel onder zijn/haar bevoegdheid
  • het ondertekenen en bekrachtigen van de evaluaties van het personeel als tweede evaluator

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

personeelsbeheerder

opleidingsdossier

en tant que dossier

ad hoc

Koninklijk Meteorologisch Instituut

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

eenheden van defensie

vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

personeelsbeheerder

opleidingsdossier

en tant que dossier

ad hoc

leerlingen

details betreffende de opleiding

contact personnel

ad hoc

eenheden van defensie

antwoorden op vragen, adviezen, raadgevingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de commandant van de meteorologische steungroep = Meteo Wing bij ComOps Air (commando van de luchtcomponent) bij ACOS Ops & Training (stafdepartement operaties en training)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het beheer van de opleidingsdossiers van de leerlingen
  • de organisatie van examens en tussentijdse proeven
  • het voorstellen van leden voor de samenstelling van een jury

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het kunnen geven van een cursus (indien wordt geacht dat een nieuwe cursus iets bijbrengt aan de opleiding meteorologie)
  • de toegang van het personeel van de school tot aanvullende opleidingen
  • de aankoop van materiaal
  • alles waar de Meteorologische Wing officiëel bij betrokken is

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

0 euro

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de interne reglementen van de eenheid

 

Welke vernieuwingen
  • het aanpassen van de inhoud van de cursussen
  • zoeken naar nieuwe didactische aanpakken

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • nieuwe ontwikkelingen op het vlak van meteorologie
  • seminaries, verworven kennis, evaluatie van de cursussen, ...

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.