Afdrukken

Attaché training (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO904

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het ontwikkelen, plannen, voorbereiden en doceren van lespakketten op maat van de behoeften van de klanten (de federale organisaties)

teneinde

de competenties van de federale ambtenaren verder te ontwikkelen

 

Resultaatgebieden
Als
opleider
    verantwoordelijk voor het geven van opleidingen (dit zowel intern als extern), op interactieve wijze, ondersteund door didactische hulpmiddelen

teneinde

    de competenties van de deelnemers te ontwikkelen en hun interesse te wekken

 

Voorbeelden van taken
  • het begeleiden van het klassikaal lesgeven, van e-learning of van het leren op afstand
  • het individueel begeleiden van deelnemers, zowel tijdens als na de lessen
  • het voorbereiden en verbeteren van oefeningen
  • het vooraf testen van het competentieniveau en de behoefteanalyse van de deelnemers
  • het voorbereiden van de lessen en het verzamelen van didactisch materiaal, het evalueren en bijsturen van de opleiding

 

Als
ontwikkelaar
    vanuit een sterk pedagogisch inzicht het ontwikkelen van trainingen/leerinterventies en het ontwikkelen van didactisch materiaal dat voldoet aan de behoeften van de klanten

teneinde

    trainingen te kunnen geven naargelang de vraag

 

Voorbeelden van taken
  • het zoeken naar en implementeren van nieuwe didactische inzichten
  • het ontwikkelen en opzoeken van nieuw didactisch materiaal
  • het ontwerpen van evaluatieinstrumenten
  • het ontwikkelen van trainingen

 

Als
organisator
    op basis van beschikbaarheden en competenties van de opleiders, het plannen van de opleidingen als input voor het secretariaat

teneinde

    op efficiënte wijze een opleiding op maat te organiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het samenstellen van de groepen deelnemers rekening houdend met behoeften, competentieniveau en beschikbaarheid van de deelnemers
  • het opmaken van opleidingsfiches voor de brochure
  • het mee evalueren van offertes bij overheidsopdrachten
  • het bezorgen van de nodige informatie aan de externe opleiders

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden en verbeteren van de eigen competenties en het ter beschikking stellen van de technische expertise aan de collega's

teneinde

    de kennisontwikkeling van de medewerkers te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het weergeven van de omvang van het kennisdomein
  • actief meewerken aan studies in dit expertisedomein
  • op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied
  • het blijven ontwikkelen van de eigen expertise via opleiding, vakliteratuur, ...
  • het begeleiden van workshops voor externe opleiders

 

Als
account manager
    het leggen van contacten met individuele klanten op vraag van de opleidingsadviseur in het kader van specifieke vragen binnen het vakdomein

teneinde

    hun behoeften in te schatten en de opleidingen aan te passen en te laten evolueren in functie van de noden

 

Voorbeelden van taken
  • het zoeken naar specifieke oplossingen voor bepaalde behoeften
  • het analyseren van een specifieke opleidingsbehoefte
  • het signaleren van noden die duidelijk worden in opleidingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

opleidingsadviseur

opdrachten, info

persoonlijk contact

wekelijks

deelnemers

informatie, vragen

persoonlijk contact, tel, mail

dagelijks

een andere FOD

info

mail, persoonlijk contact

ad hoc

collega's

expertise

persoonlijk contact

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

opleidingsadviseur

info, rapportering

persoonlijk contact

wekelijks

deelnemers

info, advies

persoonlijk contact, tel, mail

dagelijks

een andere FOD

info

mail, persoonlijk contact

ad hoc

collega's

expertise

persoonlijk contact

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

opleidingsadviseur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • eigen werkorganisatie i.f.v. de organisatie van de dienst
  • voorstellen voor nieuwe opleidingen
  • keuze van methoden en didactische middelen
  • operationele routinebeslissingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • goedkeuring over de inhoud van het lessenpakket
  • nieuwe opleidingen op maat
  • wijzigingen in prioriteiten
  • beslissingen met impact op de organisatie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • richtlijnen geldend binnen OFO
  • het managementplan van OFO

 

Welke vernieuwingen
  • vernieuwing inzake opleidingen
  • innovatie van de methodologie van opleidingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • tendensen inzake opleiding
  • bench marking

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.