Afdrukken

Adviseur-generaal boekhouding en beheer ziekenhuizen - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB005

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Als adviseur-generaal het opstellen, beheren en controleren van het volledige begrotingsbeleid van de verzorgingsinstellingen

teneinde

een efficiënte en rechtvaardige financiering te verzekeren in overeenstemming met het algemene gezondheidszorgbeleid dat elke burger de toegang wil garanderen tot een kwalitatieve zorgverlening.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het nemen van alle beslissingen met betrekking tot het begrotingsbeleid van de verzorgingsinstellingen

teneinde

    een goede uitvoering te garanderen van de vastgelegde beleidslijnen en financieringsregels.

 

Voorbeelden van taken
  • Het naleven van de termijnen en coördinatie voor de verschillende stappen in de bepaling van het jaarlijks begrotingskader: aanbeveling van de budgetten, bespreking in de overlegorganen zoals de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen (NRZV), bespreking met het kabinet, bepaling van de financieringsregels door de minister.
  • Het controleren van het beheer van de exploitatierekeningen van de verzorgingsinstellingen. Bijvoorbeeld: het controleren van de afschrijvingsregels, van de voorraadevaluatie, van de redenen tot begrotingsoverschrijding of toewijzing van een uitzonderlijk budget, …
  • Het evalueren van elke uitzonderlijke en specifieke budgetaanvraag zoals elk uitzonderlijk budget dat niet past in het vooraf vastgestelde begrotingskader en het zo goed mogelijk toewijzen van de budgetmiddelen op basis van de projecten en de prioritair uit te voeren beleidslijnen.
  • Het garanderen van de naleving van de financieringsregels vastgelegd door de boekhoudwetten voor de vzw's en de OCMW's, de wet op de ziekenhuizen en de uitvoeringsbesluiten, alsook de private en publieke wetgeving (non-profitsector, paritaire commissie 305.1).

 

Als
beleidsadviseur
    samen met de verschillende stakeholders in de overlegorganen het uitwerken van adviesvoorstellen en aanbevelingen met betrekking tot het begrotingsbeleid en het nemen van beslissingen over de aanvragen voor uitgaven op basis van hun belang in verhouding tot het algemeen kader bepaald door het beleid van Volksgezondheid

teneinde

    de doelstellingen van transparantie, rechtvaardigheid, efficiëntie en budgettaire nauwkeurigheid te halen.

 

Voorbeelden van taken
  • Op basis van de boekhoudkundige en financiële informatie verzameld door de dienst statistieken, het analyseren van de gegevens en het versterken van het imago en de economische zichtbaarheid van de sector van de verzorgingsinstellingen.
  • Het verlenen van professioneel advies voor het begrotingsbeleid van de bevoegde minister op alle vlakken die een kostenvermindering beogen, nutteloze procedures wegwerken, de kwaliteit en productiviteit verbeteren (zoeken naar synergieën tussen de ziekenhuisnetten, fusie van meerdere ziekenhuizen, ...) teneinde elke burger financiële toegang te garanderen tot de gezondheidszorg.
  • Luisteren naar de noden van de sectorbeheerders (vast lid van de technische raad van de hospitalisatie van het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), vertegenwoordiger in de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen NRZV, contacten met de ziekenfondsen, …).

 

Als
vertegenwoordiger
    het onderhouden van contacten, het houden van toespraken, deelnemen aan colloquia met de directeur-generaal, de andere DG en de stakeholders, de ministerkabinetten, de gewesten en de gemeenschappen en de andere overheidsdiensten, de internationale organisaties zoals de WGO (Wereldgezondheidsorganisatie), de Raad van Europa, de wetenschappelijke instellingen, de overlegorganen of andere externe klanten of partners

teneinde

    de visie en de waarden van de organisatie en de dienst te verspreiden en op de hoogte te blijven van de evolutie in de sector.

 

Voorbeelden van taken
  • Het bevorderen van de activiteiten van de dienst.
  • Het opbouwen van een netwerk van doelgerichte contacten, maar tegelijkertijd neutraal, loyaal en beschikbaar blijven.
  • Het onderhouden van contacten met de partners en de deskundigen.
  • Deelnemen aan colloquia en studiedagen.

 

Als
leidinggevende
    het leiden van een afdeling

teneinde

    deze efficiënt, kwalitatief en dynamisch te laten functioneren via de meest aangepaste managementvormen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen en implementeren van interne procedures en werkingsregels voor de medewerkers.
  • Het opstellen van de kalender en het verdelen van alle taken onder de medewerkers.
  • Erop toezien dat de taken door de medewerkers uitgevoerd worden.
  • Het tijdig informeren van de directeur-generaal over nieuwe acties, tussentijdse resultaten en eventuele problemen, in samenwerking met het diensthoofd.

 

Als
coach
    instaan voor de begeleiding van de medewerkers, hen motiveren om hun taken binnen de dienst uit te voeren en hun kennis over te brengen

teneinde

    hun competentie, autonomie en expertise te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het garanderen van een aangepaste ontwikkeling voor de medewerkers zodat ze op een professionele en kwalitatieve manier kunnen werken en hun expertise terzake, hun methodes, processen en technieken kunnen overbrengen.
  • Instaan voor de begeleiding van de nieuwe medewerkers (juiste opleiding, on-the-job training) tot ze hun functie autonoom kunnen uitoefenen.
  • Het nastreven van een optimale werking van het team.
  • Het voorleggen van de verworven kennis over de materie, de methodes en processen, en de wetgeving.
  • Het evalueren van de noden inzake opleiding en de nodige aanvragen doen.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directeur-generaal

beslissingen van het kabinet

per brief, e-mail ...

ad hoc

DG 1

adviezen van de Raden en Commissies

als dossier

wekelijks

andere fed.overh.diensten; ziekenhuisinstellingen, Gewest en Gemeenschap, RIZIV

rapporten van de studies, deskundigen en werkvergaderingen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

Internationale stakeholders (WGO, EU, OESO,...)

wetgeving (Europese richtlijnen...)

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

idem

idem

idem

idem

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur DG1

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van zijn/haar eigen werk op voorwaarde dat hij/zij de procedure voor de uitwerking, de stemming en de opvolging van de begroting naleeft.
  • deelname (de betrokkene zelf of de medewerkers) aan interne en externe vergaderingen (nationaal en internationaal), opleidingen, studiedagen, seminaries, congressen (in de aanbevolen jaarplanning)
  • het uitschrijven van openbare aanbestedingen voor studies en de selectie van de ontvangen inschrijvingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de aanwerving van contractueel en/of statutair personeel
  • externe communicatie
  • budget

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Het budget van de verzorgingsinstellingen bedraagt 5 miljard euro.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wet op de ziekenhuizen van 7 augustus 1987
  • KB van 25/04/2002 betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen. KB 78 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen en de respectieve gecoördineerde wetten.
  • Wet op de vzw's en de OCMW's
  • Sociale wetgeving, in het bijzonder de Paritaire Commissie 305.01 met betrekking tot de gezondheidszorgsector
  • Begrotingsprocedures en -regels (opstellen, verdediging tegenover de inspecteur van Financiën, kredietoverdracht, ...

 

Welke vernieuwingen
  • Actualisering en vernieuwing van wetten en reglementen door wetsvoorstellen te verdedigen in de parlementaire commissie.
  • Projecten met betrekking tot het algemene beleidskader.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Rekening houden met zowel de bestaande wetgeving als de evolutie in de sector van de verzorgingsinstellingen op nationaal en internationaal niveau, met aanbevelingen van de internationale organisaties en diensten (EU, WGO (Wereldgezondheidsorganisatie), OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling)), internationale rapporten, proefprojecten en relevante studies in de literatuur.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.