Afdrukken

Adviseur vervoersinfrastructuur - Hoofd juridische dienst (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DJU085

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Het leiden van de juridische dienst

teneinde

alle contracten af te sluiten voor werken en diensten (openbare aanbestedingen) die nodig zijn voor de opdracht van de directie.

 

Het leiden van de juridische dienst

teneinde

de studies en werken vanuit juridisch en administratief oogpunt op te volgen en de geschillen te beheren.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het ondersteunen en leiden van de juridische dienst

teneinde

    de dienst toe te laten zijn doelstellingen te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het verdelen van de taken onder zijn/haar medewerkers
  • het ondersteunen van zijn/haar medewerkers op juridisch, technisch en administratief vlak
  • het controleren en coördineren van het werk van de medewerkers
  • het verzekeren van de ontwikkeling van zijn/haar medewerkers, meer bepaald via ontwikkelcirkels
  • het informeren van zijn/haar medewerkers

 

Als
coördinator
    het verzamelen en verspreiden van de informatie

teneinde

    de vordering van de initiatieven van het samenwerkingsakkoord op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • het verzamelen en analyseren van de informatie met betrekking tot de vordering van de infrastructuurinitiatieven van het samenwerkingsakkoord
  • waken over een eenvormige oplossing van de administratieve problemen voor heel de directie
  • het informeren van de directie en zijn/haar collega's over de vordering van elk project en over de eventuele problemen
  • het maandelijks voorbereiden van een vorderingsverslag van de initiatieven voor het coördinatiecomité en maandelijks deelnemen aan de vergaderingen van het coördinatiecomité Staat/Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  • het bieden van ondersteuning aan de directie bij de voorbereiding van de politieke onderhandeling over de bijlagen van het akkoordprotocol

 

Als
deskundige/specialist
    het delen van zijn/haar expertise op het vlak van het administratief recht, in het bijzonder op het vlak van openbare aanbestedingen

teneinde

    problemen op te lossen of te antwoorden op complexe vragen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de vergaderingen van de commissie die verantwoordelijk is voor de overheidsopdrachten
  • het adviseren van zijn/haar medewerkers en antwoorden op de juridische vragen van de leidinggevende ambtenaren van de werf en het opstellen van juridische of administratieve nota's voor intern gebruik
  • deelnemen aan de vergaderingen ter verbetering van de administratieve bepalingen van het Typebestek TB 2000 en het verbeteren van het typebestek dat eigen is aan de directie
  • het opstellen van juridische nota's in functie van geschillen
  • zich bezighouden met de atypische administratieve dossiers voor de directie (onteigening, subsidie, enz.)

 

Als
dossierbeheerder
    het afsluiten van contracten en het beheren van dossiers vanuit administratief en budgettair oogpunt

teneinde

    infrastructuurinitiatieven te realiseren die behoren tot het programma van het Samenwerkingsakkoord van 15/09/1993

 

Voorbeelden van taken
  • het samenstellen of controleren van de bijzondere bestekken, overgaan tot de publicatie van de aanbestedingsberichten, het in ontvangst nemen en analyseren van de offertes, het opstellen van de rapporten van de kwalitatieve selectie en van de toekenning van de aanbesteding, het bekomen van het akkoord van de Inspectie van Financiën, het afsluiten van de contracten (en daarbij het volgen van de administratieve procedure) en overgaan tot de budgettaire verplichtingen
  • het controleren van de correcte toepassing van de studiecontracten, het goedkeuren van de facturen en het opstellen van de eventuele verrekeningsstaten voor deze studiecontracten
  • het adviseren van de leidinggevende ambtenaren van de werven op juridisch vlak en het oplossen van de eventuele conflicten of moeilijkheden van administratieve aard (faillissement, gebrek, ingebrekestelling, maatregelen van ambtswege, enz.)
  • deelnemen aan de vergaderingen van het begeleidingscomité, het opvolgen van het dossier op administratief en stedenbouwkundig vlak en het controleren van de toepassing van de Brusselse stedenbouwkundige wetgeving
  • onderhandelen over de contracten of verrekeningen met de aannemers en studiebureaus en onderhandelen over een akkoordprotocol met de andere publieke of privépersonen die in het infrastructuurproject tussenkomen

 

Als
contactpersoon
    antwoorden op de vragen en het verschaffen van inlichtingen met betrekking tot de talrijke infrastructuurinitiatieven

teneinde

    de infrastructuurinitiatieven te doen vooruitgaan en een bepaald aantal problemen op te lossen via de samenwerking van alle tussenkomende partijen

 

Voorbeelden van taken
  • optreden als contactpersoon voor de openbare overheden en voor bepaalde studiebureaus
  • antwoorden op de vragen van de verschillende tussenkomende partijen bij de dossiers en het spontaan doorgeven van informatie
  • het opnemen van contact met de tussenkomende partijen bij de dossiers om een oplossing te vinden voor een opgedoken probleem
  • optreden als contactpersoon voor de juridische dienst van de algemene diensten en voor de Inspectie van Financiën
  • optreden als contactpersoon voor het kabinet van de minister

 

Als
redacteur
    het opstellen van een reeks documenten

teneinde

    de infrastructuurinitiatieven te realiseren die tot het programma behoren van het samenwerkingsakkoord van 15/09/1993

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen en onderhandelen van akkoordprotocollen met de andere tussenkomende partijen bij de dossiers
  • het opstellen van dienstnota's voor intern gebruik omtrent verschillende punten van administratieve of juridische aard
  • het opstellen van bestekken van studies, aanbestedingsberichten, verslagen voor de toekenning van de aanbesteding, studieovereenkomsten, gemotiveerde beslissingen en bewijsstukken voor verrekeningen
  • het opstellen van de ontwerpen van de wetsartikelen, de ontwerpen van de Koninklijke Besluiten (subsidie, onteigening, enz.) en de ontwerpen van ministeriële besluiten (bv. delegatie van bevoegdheid)

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur en de directie Verkeersinfrastructuur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.