Adviseur controle pensioendossiers - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD178
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het controleren van de goede toepassing van de wetgeving, het opvolgen van het werk van de dienst op het vlak van controle en het coördineren van het werk van de dienst en tussen de diensten
teneinde
ervoor te zorgen dat de bedragen die aan de begunstigden gestort worden in overeenstemming zijn met de rechten op dit vlak en dat de geleverde uitkeringen van optimale kwaliteit zijn.
Resultaatgebieden
Alscontroleurcontroleren van de inhoud van de dossiers voor de betaling van het definitieve bedrag op de goede toepassing van de wetgeving door na te gaan of de juiste bewijsstukken aanwezig zijn, het verifiëren van de overeenkomst tussen de dienststaten en de bewijsstukken en het controleren van de dossiers die door de medewerkers onderzocht zijn
teneinde
de kwaliteit van de prestaties van de gecontroleerde diensten en de medewerkers te verzekeren conform de van kracht zijnde wetten en reglementeringen, alsook conform de nota's, omzendbrieven en administratieve instructies die er betrekking op hebben
Voorbeelden van taken
- het geven van toestemming voor de uitbetaling van de probleemdossiers
- het controleren van de betalingen
Alsspecialistgeven van adviezen en aanbevelingen aan de verschillende verantwoordelijken en medewerkers
teneinde
de medewerkers in staat te stellen om adequate beslissingen te nemen bij de uitvoering van hun taken met naleving van de van kracht zijnde reglementeringen, nota's, omzendbrieven, instructies, enz.
Voorbeelden van taken
- het opstellen van adviezen en voorstellen van beslissingen die bestemd zijn voor de hiërarchie
- het opstellen van brieven met aanbevelingen met betrekking tot probleemdossiers (binnen de entiteit)
- adviseren over eventuele aanpassingen inzake reglementeringen, nota's, omzendbrieven en instructies
Alscoördinatorsuperviseren van het werk van de medewerkers en het coördineren van het werk en de taken tussen de verschillende gecontroleerde diensten
teneinde
de doeltreffendheid van het departement te waarborgen en een optimale overdracht en archivering van de gegevens mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- het bepalen van de prioriteit van de taken en de te behandelen dossiers
- het stimuleren van de informatie-uitwisseling met de gecontroleerde diensten en met de medewerkers
Alskennisbeheerderop de hoogte blijven en het opvolgen van de laatste ontwikkelingen en aanpassingen inzake de werkprocedures, de reglementering en de wetten die van kracht zijn, alsook van de nota's, omzendbrieven en administratieve instructies die er betrekking op hebben
teneinde
uitkeringen te waarborgen die in overeenstemming zijn met de wetgeving
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de gebeurtenissen via de pers
- op de hoogte blijven van de geldende regels en barema's (Belgisch Staatsblad, intranet, internet, enz.)
- het volgen van opleidingen om zich bij te scholen
Alsinformatiebeheerderverspreiden van relevante informatie en het informeren van de hiërarchie, de medewerkers en de interne en externe gesprekspartners over de betalingsmodaliteiten m.b.t. het correcte bedrag
teneinde
een maximale kennis op intern en extern vlak te verzekeren over de procedures die van toepassing zijn
Voorbeelden van taken
- het opmaken van synthesenota's voor de medewerkers
- deelnemen aan departementale en interdepartementale vergaderingen betreffende de van kracht zijnde wetgeving
- waken over de verspreiding van de aanpassingen inzake werkprocedures
Alscoachomkaderen en begeleiden van de medewerkers en de betrokken technische diensten in hun ontwikkeling
teneinde
de medewerkers de gelegenheid te bieden om zich te ontwikkelen en om hun competenties in de behandelde domeinen te doen toenemen
Voorbeelden van taken
- het organiseren van individuele gesprekken
- het opstellen van actieplannen die aangepast zijn aan de medewerkers
- het beoordelen van de individuele prestaties
- het opleiden en informeren van de medewerkers over de werkmethodes
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers, collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten, hiërarchische meerderen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
collega's buiten de directie
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulairen, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
hiërarchische meerderen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, antwoorden op de gestelde vragen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
collega's buiten de directie
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur van de studiedienst (staf N-2)
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de goedkeuring of weigering (recht en bedrag) overeenkomstig de voorziene regels
- de organisatie van het werk
- de interne en externe opleidings- en informatiemethodes
- de goedkeuring van betalingen tot een beperkt bedrag
De functie moet autorisatie vragen voor
- deelname aan externe opleidingen of colloquia
- kosten die buiten het budget vallen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de van kracht zijnde wetgeving, reglementering en richtlijnen
- de communautaire decreten en de communautaire en regionale omzendbrieven
- de gemeentelijke en intercommunale beslissingen (administratief en geldelijk statuut)
Welke vernieuwingen
- de aanpassingen van de werkprocedures
- de aanpassingen van de software in het algemeen
- de voorstellen tot aanpassing van de reglementering die van kracht is
- de aanpassingen van de software in het kader van de functie
Gebaseerd op welk referentiekader
- de persoonlijke opleiding
- de deelname aan (inter)departementale vergaderingen
- de lectuur van gespecialiseerde brochures
|