Adviseur-generaal ICT - Programmamanager (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IIC001
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Beheren van een portefeuille van projecten en programma's inzake ICT met een lange doorlooptijd en met een strategische impact
teneinde
de strategische en operationele doelstellingen van de organisatie op het vlak van ICT te verwezenlijken, rekening houdend met de wensen van de klant en de beperkingen inzake technologie/mandagen/tijdsplanning/enz.
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurin samenwerking met de klant de omvang van strategische projecten en programma's inzake ICT definiëren en in functie van de doelstellingen van het project/programma bepalen welk budget en welke medewerkers en middelen hiervoor nodig zijn
teneinde
de uitvoering van de projecten/programma's te kunnen starten, gebaseerd op een correcte inschatting van de kostprijs, tijdsplanning, verwachtingen, enz., van het project
Voorbeelden van taken
- (laten) uitwerken van lastenboeken.
- instaan voor de coördinatie en verzamelen en analyseren van de nodige gegevens
- afbakenen van het project (scope) en beschrijven van de randvoorwaarden, de risico- en assumptieanalyse
- bevragen van klanten over hun behoeften en aansluitend formuleren van voorstellen
- opmaken van ramingen en begrotingsvoorstellen betreffende projecten/programma's en toetsen van projecten/programma's en voorstellen aan het beschikbare budget
Alsorganisatoraansturen en ondersteunen van projectteams en projectmedewerkers
teneinde
de verschillende deelprojecten op elkaar af te stemmen en het project of het programma binnen de vooropgestelde criteria (tijd, budget, kwaliteit, enz.) af te ronden
Voorbeelden van taken
- organiseren van overlegvergaderingen
- bepalen van prioriteiten, duidelijk bepalen en coördineren van de taken en de functies van de projectmedewerkers
- begeleiden van projectleiders en projectmedewerkers door met hen de visie van de projecten te delen en door hen duidelijke richtlijnen, informatie en raad te geven
- opvolgen van werk van externen
Alsplannerautonoom meerdere projecten en programma's beheren, plannen, leiden en coördineren van concept tot realisatie
teneinde
projecten en programma's te realiseren conform de doelstellingen en binnen de vastgelegde termijnen, budgetten en specificaties
Voorbeelden van taken
- een gedetailleerd plan (laten) opstellen voor alle projecten waarvoor men veranwoordelijk is of waarvan men de verantwoordelijke superviseert
- in geval van een verandering van de context, alternatieven voor het ingediende plan (laten) bestuderen en (laten) voorstellen aan de sponsors
- beslissen over conflicten inzake prioriteiten van de projecten en procedures
- ervoor zorgen dat de nodige middelen beschikbaar zijn om de doelstellingen te realiseren en de middelen optimaal aanwenden
- toewijzen van doelstellingen aan de verschillende medewerkers van de projecten waarvoor men verantwoordelijk is of waarvan men de verantwoordelijke superviseert
Alspromotorregelmatig aan het directiecomité, de sponsors en de eindklanten van de projecten verslag uitbrengen over de stand van zaken van de verschillende projecten
teneinde
hen enerzijds een overzicht te bieden van de stand van zaken van het project en anderzijds te zorgen voor een evenwichtige en transparante samenwerking met de verschillende betrokken partijen
Voorbeelden van taken
- afdwingen van beslissingen indien nodig
- consolideren van alle informatie met betrekking tot de projecten
- gebruik maken van de rapporteringsinstrumenten
- organiseren van/deelnemen aan de verschillende steering committees van de projecten
Alsmethodolooguitwerken van de procesmethodologie en projectmanagementinstrumenten voor de eigen projecten en de FOD/instelling/enz.
teneinde
alle projecten gestructureerd en op dezelfde manier te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- standaardiseren van de projectmanagementinstrumenten
- opleiden van de projectmedewerkers in de systematiek
- verzekeren van de coherentie in de toepassing ervan
Alscoachbeheren en coördineren van de competenties van de aan hem/haar toegewezen projectmedewerkers
teneinde
de aanwezige competenties optimaal in te zetten
Voorbeelden van taken
- verdelen van de taken, rekening houdend met de aanwezige competenties
- opvolgen van het werk van de medewerkers
Alskennisbeheerdergespecialiseerde kennis verwerven, onderhouden en uitbreiden op basis van actuele ontwikkelingen binnen het eigen vakdomein
teneinde
te kunnen optreden als aanspreekpunt met betrekking tot het eigen vakdomein
Voorbeelden van taken
- zich inwerken in de gespecialiseerde materie van de projecten en programma' s onder de eigen verantwoordelijkheid
- opvolgen van de actualiteit en deelnemen aan seminaries en evenementen die betrekking hebben op de projecten en programma s
- opvolgen van de evoluties op het vlak van project- en programmamanagement, BPR, ICT, enz.
- ervaring, kennis en technische expertise delen met de projectmedewerkers en de verantwoordelijken van andere FOD's
- uitbouwen van een netwerk rond gelijkaardige initiatieven/projecten bij de overheid
Alsprogrammamanagereen portefeuille van gerelateerde projecten beheren, risico's en afhankelijkheden beheersen
teneinde
deze complexe programma's tot een goed einde te brengen en zo de strategische en operationele doelstellingen van de organisatie op het vlak van ICT te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- autonoom prioriteiten stellen voor meerdere gerelateerde projecten binnen het programma
- beheren van complexe interdependenties en risico's
- afwegen van en beslissen over projectprioriteiten en programmaprioriteiten
- organiseren en leiden van vergaderingen met de verschillende projectmanagers in het programma
- proactief rapporteren over de uitvoering van het hem/haar toegewezen e- governmentprogramma
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
verantwoordelijke ICT of coördinator ICT
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- planning en organisatie binnen de eigen projecten en programma's: wie doet wat wanneer, hoe en de aanwending van tijd en middelen
- technische aspecten en functionele beslissingen die eigen zijn aan het project
- goedkeuren van project deliverables
- afwegen van en beslissen over prioriteiten tussen meerdere gerelateerde programma's en projecten
De functie moet autorisatie vragen voor
- budgetgebonden materies (toewijzing van projecten, enz.)
- persoonsgebonden materies (vakantie en verlof, loopbaan, enz.)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
nvt
Eigen werkbudget
nvt
Andere kwantitatieve gegevens
1. nvt
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving inzake projecten waaraan gewerkt wordt
- wetgeving inzake overheidsopdrachten
- richtlijnen eigen aan de FOD/instelling/enz.
Welke vernieuwingen
- uitvoering van het project
- plan van aanpak van het project
- verbetering en verdere ontwikkeling van bestaande procedures
Gebaseerd op welk referentiekader
- interne en externe documenten
- eigen ervaring in vroegere functies
|