Adviseur-generaal operationele diensten overzeese sociale zekerheid - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD050
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het uitbouwen, coördineren en beheren van de operationele diensten
teneinde
de doelstellingen opgenomen in de beheersovereenkomst te bereiken
Waken over de betrouwbaarheid van de beheersovereenkomst evenals over de eerbiediging van de geldende regelgevingen
teneinde
de relevantie en de juistheid van de geleverde informatie aan de beheerders van de instelling te waarborgen
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurmeewerken aan de vaststelling en actualisering van de opdrachten van de instelling
teneinde
als raadgever de administrateur-generaal informatie te verschaffen betreffende de haalbaarheid van de veranderingsprocessen.
Voorbeelden van taken
- het mee helpen uitdenken van het implementatieproces van de veranderingensprocessen
- het vertalen van het algemeen plan in een concreet plan van aanpak
- het ontwikkelen van een algemeen instrument voor projectbeheer
- het verschaffen van strategische adviezen met lange termijnimplicaties aan de administrateur-generaal inzake de creatie en organisatie van processen
- het bestuderen van voorstellen betreffende de veranderingsprocessen
Alsbeleidsadviseurhet stimuleren van de opstelling van nieuwe strategische verbeteringsprojecten die een betere werking van de instelling en van de operationele diensten mogelijk moeten maken
teneinde
een betere werking van de instelling en van de operationele diensten mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- het in kaart brengen van de huidige processen
- het bespreken van de huidige problemen
- het uitdenken van nieuwe processen en van de organisatiestructuur op basis van de goede praktijken uit de andere instellingen
- het uitdenken van diverse sturingsmethoden en kwaliteitssystemen
Alsleidinggevendehet ontwikkelen van een beleidsplan voor de operationele diensten
teneinde
een visie te ontwikkelen over de rol, de organisatie en de waarden van de operationele diensten in overeenstemming met de beheersovereenkomst
Voorbeelden van taken
- het uitwerken van een beleidsplan voor de operationele diensten
- het vertalen van de strategie naar het operationele niveau
- het formuleren en implementeren van de actieplannen
- het waarborgen van de opvolging van de projectstappen
- het mee informeren en sensibiliseren van het management inzake de organisatieontwikkeling
Alsdiensthoofdhet organiseren, coördineren en opvolgen van de werking van de operationele diensten
teneinde
de operationele doelstellingen te realiseren volgens de strategische plannen
Voorbeelden van taken
- samen met de directeurs en de dienstchefs het uitwerken van de jaarlijkse actieplannen om de operationele doelstellingen te realiseren
- het verschaffen van toelichting bij de operationele doelstellingen
- het geven van duidelijke richtlijnen en doelstellingen
- het verdelen van de activiteiten en het verzorgen van de coördinatie
- het verspreiden van dienstorders onder de medewerkers
Alsleidinggevendehet beheren van de toegewezen middelen
teneinde
de realisatie van doelstellingen van de operationele diensten te ontwikkelen en te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het opvolgen en bijsturen van de resultaten
- het beleggen van vergaderingen en het houden van overlegmomenten met de medewerkers
- toezien op het correct bijhouden van de boordtabellen, statistieken en analyses
- het tijdig informeren van de administrateur-generaal over de tussentijdse resultaten en knelpunten
- proactief omgaan met de boordtabellen en de beheersinstrumenten
Alscoachhet sturen, bevorderen, evalueren en stimuleren van de competenties van de medewerkers
teneinde
de vooropgestelde doelstellingen te realiseren
Voorbeelden van taken
- het voeren van individuele gesprekken met medewerkers en dienstchefs
- het begeleiden van de medewerkers en de dienstchefs
- toezien op de goede opleiding en on-the-jobtraining van de nieuwe medewerkers
- het verschaffen van constructieve feedback over het functioneren, zowel positief als negatief, en inspelen op de competenties van de medewerkers
- Instaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de dienstchefs
Alsdeskundige/specialisthet overdragen van de kennis binnen de diensten
teneinde
de deskundigheid en autonomie van de dienstchefs en medewerkers te doen toenemen
Voorbeelden van taken
- erop toezien dat complexe dossiers met toepassing van de (correcte) regelgevingen behandeld worden, desnoods zelf de dossiers behandelen
- het presenteren van de kennis van de materie, de methodes en de processen
Alsvertegenwoordigerhet beheren van de externe relaties
teneinde
als vertegenwoordiger van de dienst de relaties met de internen en externen en de overlegorganen te onderhouden
Voorbeelden van taken
- bereikbaar zijn als contactpersoon
- het uitbouwen van een netwerk
Positionering
De functie krijgt leiding van
de administrateur-generaal
De functie leidt : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|