Afdrukken

Adviseur-generaal juridisch advies - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IJU027

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Aansturen van een team juristen

teneinde

advies te verlenen in en buiten de organisatie over specifieke materies van het recht in geval van grote organisaties of in alle rechtsdomeinen in kleinere organisaties.

 

Resultaatgebieden
Als
juridisch adviseur
    formuleren van juridische adviezen over specifieke materies in geval van grote organisaties of in alle rechtsdomeinen in kleinere organisaties, op basis van vragen van de hiërarchie (DG, N, cel voor beleidsvoorbereiding), van andere diensten, van andere FOD's, van het syndicaat of van interne of externe medewerkers (burgers, bedrijven)

teneinde

    de naleving van de wetgeving te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • de vragen onderzoeken en herformuleren
  • verzamelen van juridische documentatie over een zaak en van de infomatie die de eiser heeft
  • informeren van de eiser over de bestaande wetgeving of over de juiste interpretatie en toepassing hiervan
  • controleren van de beslissingen van het management vanuit juridisch oogpunt
  • opzoekingen (laten) uitvoeren betreffende de rechtsleer en de rechtspraak

 

Als
informant
    informeren van de andere diensten over de stand van zaken en mogelijke wijzigingen in de wetgeving

teneinde

    bij te dragen tot een correcte en uniforme toepassing van de wetgeving

 

Voorbeelden van taken
  • proactief schriftelijk informeren van de andere diensten over alle veranderingen in de wetgeving die een impact kunnen hebben op de activiteiten
  • informeren van de verschillende diensten die met dezelfde wetgeving te maken hebben over de juiste interpretatie van de teksten
  • informeren van de hierarchie over de adviezen die een belangrijke impact kunnen hebben op de werking van de organisatie
  • afstemmen van de interpretatie van de wetgeving bij de eentalige diensten
  • herhalen van informatie in functie van de resultaten van de controles (bv. interne audit) of het proces-verbaal (de binnenkomende vragen en klachten) zodat de wetgeving correct geïnterpreteerd en nageleefd wordt

 

Als
projectleider
    oprichten en leiden van een werkgroep

teneinde

    te antwoorden op adviesvragen van grotere omvang die meer opzoekingswerk vereisen

 

Voorbeelden van taken
  • oprichten van de werkgroep, uitnodigen van de leden
  • voorbereiden van de geschikte documenten
  • de verschillende studies verdelen onder de medewerkers
  • opvolgen van de realisaties
  • integreren van de resultaten van de verschillende studies in een coherent geheel om aan de aanvrager te presenteren

 

Als
coach
    instaan voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    hun prestaties op een hoger niveau te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • wijzen op de analogieën met vroeger behandelde dossiers
  • aangeven van denk- en onderzoekspistes
  • feedback geven over de uitgevoerde analyses
  • begeleiden bij de keuze van de methodologie
  • opleiden van het personeel

 

Als
teamchef
    verdelen van de aanvragen onder de teamleden en de voortgang van de resultaten opvolgen

teneinde

    de inzet van personeel en de kwaliteit van de resultaten te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen aan welke medewerker een dossier toegewezen wordt in functie van de competenties en beschikbaarheid
  • opvolgen van de realisaties
  • inhoudelijk nakijken van de adviezen
  • plannen van de werkzaamheden en bepalen van de prioriteiten
  • coördineren en nakijken van de studies en de adviezen die door de medewerkers opgesteld zijn

 

Als
contactpersoon/vertegenwoordiger van het team
    deelnemen aan verschillende instanties of commissies op nationaal of internationaal niveau

teneinde

    de wetgeving uniform te laten interpreteren of ze te kunnen beïnvloeden

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan overlegorganen die de vertegenwoordigers van de juridische diensten van andere organisaties verenigen om werkprocessen op elkaar af te stemmen (bv. verzekeren van een coherente administratie wanneer een controle betrekking heeft op verschillende FOD's)
  • deelnemen aan commissies om kennis te nemen van de reglementering en de evolutie ervan te beïnvloeden
  • deelnemen aan interdepartementale commissies die ernaar streven dat een specifieke wetgeving correct begrepen en toegepast wordt
  • uiteenzetten van administratieve standpunten (en de voorgestelde oplossing) in interne vergaderingen (productiediensten, geschillen, hiërarchie, enz.)

 

Als
kennisbeheerder
    verzamelen en compileren van de juridische informatie

teneinde

    de technische kennis van het team op peil te houden en te delen

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de evolutie van de wetgeving en de rechtspraak door documentatie te lezen, door deel te nemen aan seminaries en andere studiedagen, en door informatie op te zoeken in de vakliteratuur
  • analyseren van de uitgaande documentatie die inlichtingen geeft over de ontwikkelingen in juridische zaken en de informatie doorgeven aan de werknemers en/of betrokken diensten
  • compileren van de referentiedocumenten
  • de laatste ontwikkelingen van de wetgeving, de rechtsleer en de rechtspraak integreren in de adviezen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

intern en extern

mondelinge of schriftelijke vragen of adviezen

alle vormen

varieert

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

intern en extern

adviezen en raadgevingen

over het algemeen op formele wijze

varieert

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

middelgrote organisatie: de leidinggevende (beheerscomité, de leidinggevend ambtenaar)

grote organisaties: hoofd van de juridische afdeling, verantwoordelijke van de ondersteuningsdiensten

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de gewone adviezen of adviezen met beperkte impact die op eigen initiatief geformuleerd zijn
  • de werkverdeling binnen het team
  • de interpretatie en de toepassing van de wetgeving

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de adviezen die een impact kunnen hebben op de organisatie of haar werking

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving en de reglementering die van kracht is

 

Welke vernieuwingen
  • suggestie om de conflicterende regels in overeenstemming te brengen
  • de werkmethodes en -procedures van het team

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de reglementering, de wetgeving en de persoonlijke ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.