Afdrukken

Adviseur-generaal (medisch) - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP302

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Het uitbouwen van een autonome medische expertise binnen het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) en het direct aansturen van een medisch-technisch expertiseteam van artsen dat:
° enerzijds de diverse directies en afdelingen ondersteunt, de benodigde medisch-wetenschappelijke kennis en knowhow aanvoert voor het werk in de technische raden en overeenkomstencommissies en dat een belangrijke rol heeft in het technisch beheer van de diverse (deel)nomenclaturen en
° anderzijds als centraal aanspreek- en coördinatiepunt fungeert voor de Medicomut (Medico-mutualistisch akkoord)

teneinde

° een goede kwalitatieve werking van de overlegorganen te garanderen
° een geïntegreerd technisch beheer en een samenhangende ontwikkeling van de diverse nomenclaturen en reglementering te garanderen
° een adequate en continue professionele ontwikkeling van de medische discipline binnen de zorgverzekering te garanderen, transparant en op de praktijk gericht, in het licht van de actuele wetenschap en vanuit een gezondheidseconomische invalshoek

 

Het indirect aansturen, opvolgen en bijsturen van de werking van de afdeling die instaat voor de administratief-inhoudelijke ondersteuning van het College van geneesheren-directeurs en van de afdeling 'Medische Hulpmiddelen' via de functioneel leidinggevenden

teneinde

te waken over de goede werking van de overleg- en beslissingsorganen (College van geneesheren-directeurs, raden en commissies inzake medische hulpmiddelen) en erop toe te zien dat de afspraken en beslissingen van de overlegorganen enerzijds in overeenstemming zijn met de wettelijke bepalingen en beleidsverklaringen en anderzijds binnen de budgettaire mogelijkheden blijven.

 

De drijvende kracht en theoreticus zijn van het professioneel reïntegratieproces voor ZIV (ziekte-en invaliditeitsverzekering)-arbeidsongeschikte personen, zowel op individueel als theoretisch-conceptueel vlak

teneinde

"ZIV-arbeidsongeschikte personen terug professioneel te integreren
en een beter inzicht te verwerven in de staat van arbeidsongeschiktheid door registratie en door een functionele objectiveerbare evaluatie. "

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het uitbouwen en leiden van een autonome medische expertise binnen het RIZIV via een expertenteam van artsen dat, op basis van actieve prospectie vanuit het standpunt van de zorgverzekering en met een permanente feedback vanuit de medische praktijk ° enerzijds mogelijke verstrekkingen en specifieke vergoedingsvoorwaarden aanbrengt en verdedigt in de verschillende technische raden ° anderzijds een medische adviesfunctie vervult ten aanzien van al de directies en afdelingen van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging, ten aanzien van hun technische raden en akkoorden- en overeenkomstencommissies en samen met hen de behandelde materies vanuit technisch en wetenschappelijk standpunt voorbereidt

teneinde

    de partners in de overlegorganen (organisaties van zorgverleners, vertegenwoordigers van verzekeringsinstellingen, medewerkers van de beleidscel van de minister, andere overheidsinstellingen ...) te responsabiliseren tot keuzes die een globaal verzekerd en eenduidig pakket van risicodekking van de zorgverzekering toelaten

 

Voorbeelden van taken
  • het artsenteam aanzetten tot prospectie vanuit het standpunt van de zorgverzekering
  • als arts het mee beoordelen van de aanbreng van mogelijke verstrekkingen en specifieke tegemoetkomingen
  • opdracht geven tot en waken over de uitwerking van medisch-technische (aspecten van ) dossiers ten behoeve van technische raden of overeenkomstencommissies
  • opdracht geven tot en waken over de toetsing en verdediging van voorstellen in de verschillende technische raden
  • een feedbackfunctie vervullen ten aanzien van het artsenteam, de directie van RIZIV en de zorgverleners

 

Als
ontwikkelaar
    van de herscholingsproblematiek de drijvende kracht en theoreticus zijn van het professioneel reïntegratieproces voor ZIV-arbeidsongeschikte personen, zowel op individueel als op theoretisch-conceptueel vlak

teneinde

    meer ZIV-arbeidsongeschikte personen terug professioneel te integreren ° door de medisch-sociale eerstelijnsteams rond de adviserende geneesheren te motiveren ° door publiciteit en informatie inzake reïntegratie op de relevante plaatsen door te geven
    ° door een aangepast instrumentarium (herscholingsonderzoek, herscholingsinrichtingen) te ontwikkelen
    en een beter inzicht te verwerven in de staat van arbeidsongeschiktheid door de registratie van alle mogelijke relevante parameters en door een functionele objectiveerbare evaluatie

 

Voorbeelden van taken
  • het aansturen van een eigen multidisciplinair team voor de behandeling van aanvragen voor de vergoedingen van herscholingen
  • actief participeren aan/ contact opnemen met de betrokken eerstelijnsmedewerkers, met de herscholingsinrichtingen en met andere betrokken overheidsinstanties
  • studies lanceren betreffende resultaat in functie van (nog onbekende) relevante parameters bij de personen, de procedure, de reïntegratiesettings en het conceptuele werk
  • het schrijven van theoretische artikels hierover
  • implementatie, evaluatie en feedback

 

Als
manager
    als geneesheer-inspecteur-generaal in het managementteam van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging samen met de andere leden van het managementteam (directeur-generaal, adviseurs-generaal en directeurs van de directies en stafdiensten)
    ° fungeren als drijvende kracht van de modernisering en de continue professionele ontwikkeling van de DGV
    ° de strategische en operationele doelstellingen van de dienst formuleren en/of vastleggen, in samenhang met deze van het RIZIV en de succesvolle realisatie ervan stimuleren en bewaken
    ° transparante en duidelijke beleidsopties definiëren en goed hanteerbare beslissingskaders en werksystemen ontwerpen en/of goedkeuren en de succesvolle implementatie ervan stimuleren en bewaken
    ° op hoofdlijnen (op het niveau van het managementteam) de organisatieontwikkeling, het middelenbeleid en -beheer van de DGV (HRM (Human Resources Management), ICT, financiën, infrastructuur en logistiek) sturen
    ° tijdig en adequaat beslissen omtrent de initiatieven, acties, probleemoplossingen of andere voorstellen die door het managementteam van de DGV beslist moeten worden
    ° ruime aandacht besteden aan spontane en efficiënte rapportering aan de hiërarchie, aan de collega's en de medewerkers

teneinde

    ° een maximale synergie en samenhang tussen de diverse opdrachten van de DGV te helpen realiseren
    ° een optimale samenwerking en synergie tussen de DGV en de overige RIZIV-diensten te bevorderen
    ° de motivatie, personeelstevredenheid en professionele voldoening van de medewerkers te helpen maximaliseren door middel van adequate werkomstandigheden en samenwerkingsvormen kortom, teneinde de opdracht, visie en modernisering van de DGV succesvol te realiseren en continu verder te zetten.

 

Voorbeelden van taken
  • bijdragen aan het goede verloop van de vergaderingen van het managementteam/ de directieraad en mee beslissen over zowel ad-hocsituaties als strategische keuzes
  • als gemandateerde van de leidend ambtenaar van de DGV de dienst vertegenwoordigen in de beslissingsorganen van het RIZIV
  • het bewaken en coördineren van projectrealisaties (o.a. in het kader van zowel de bestuursovereenkomst als van het strategisch en operationeel plan van RIZIV/ DGV)
  • samen of in overleg met de directeur-generaal bijdragen tot een optimale organisatie-ontwikkeling
  • verantwoordelijkheid dragen voor de administratieve transparantie en vereenvoudiging in relatie tot de externe partners, de vergaderingen van de organen en werkgroepen, en binnen de werkorganisatie van de eigen directie en haar organisatieonderdelen.

 

Als
leidinggevende
    het inhoudelijk en planmatig aansturen (plannen, organiseren, opvolgen en bijsturen) van de werking van de verschillende afdelingen en cellen en ervoor zorgen dat de diverse opdrachten en prioriteitsbepalingen op elkaar afgestemd zijn en gerealiseerd worden met de gevraagde kwaliteit en binnen de juiste termijn.
    In het bijzonder:
    ° het bewaken van de strikte uitvoering van diverse procedures ten aanzien van groepen van zorgverleners (o.a. het afsluiten van akkoorden, het al dan niet laten toetreden tot bestaande overeenkomsten, het registreren en opvolgen van dossiers, bepalen of men al dan niet recht heeft op een terugbetaling ...)
    ° het coördineren en stroomlijnen van de interne en externe communicatie (met onder meer de juridische dienst, de dienst actuariaat, ICT)
    ° het opvolgen van probleempunten

teneinde

    ° de administratief-juridische procedures structureel, administratief en juridisch correct uit te voeren en te waken over de eenduidigheid en transparantie
    ° de regelgeving te doen naleven
    ° de (interne en externe) communicatie/ informatiestromen correct te laten verlopen
    ° bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen de DGV of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • het stellen van prioriteiten rekening houdende met de uitvoeringstermijnen in de reglementering, met de beleidsverklaringen en met de budgettaire mogelijkheden
  • ° intern overleg met de medewerkers met het oog op het informeren, bespreking van gesignaleerde problemen en probleemoplossing, informeren rond nieuwe richtlijnen en tegemoetkomingsvoorwaarden° algemene dossieropvolging en nazicht en bijsturing van de opgestelde nota's, verslagen, briefwisseling en andere opdrachten uitgevoerd door de medewerkers
  • het administratief beheer van gesignaleerde problemen
  • het verzorgen van de nodige contacten met de hiërarchie (leidend ambtenaar, administrateur-generaal), de andere diensten, andere instellingen en overheden
  • ° waken over de contacten met de interne informaticadienst zodat beheerssystemen kunnen gemaakt en bijgewerkt worden voor de dienst.

 

Als
coach
    optreden als coach en teamleider van de Medische Directie, die bestaat uit sterk geprofessionaliseerde medewerkers (artsen, biomedisch ingenieur), die actief zijn in een breed gamma van medisch-technische en veranderende terreinen

teneinde

    ° de continuïteit van de werkzaamheden te verzekeren en de gewenste professionalisering van de medewerkers actueel te houden
    ° medewerkers optimaal te begeleiden, te responsabiliseren en zodoende hun potentieel en expertise maximaal te benutten om bij te dragen tot hun jobtevredenheid
    ° bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen de DGV of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • delegeren naar en het motiveren en opvolgen van medewerkers : specialisten laten samenwerken en hierbij de nodige synergieën creeëren zodat aangepaste en vernieuwende ideeën ontstaan
  • het organiseren van werkoverleg met de verschillende teams
  • het geven van feedback op de bijdragen van de teams en medewerkers
  • het begeleiden van de leidinggevenden in geval van problemen
  • het ondersteunen van de leidinggevenden bij het relatiebeheer

 

Als
account manager
    als centraal aanspreek- en coördinatiepunt van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging de vergaderingen voor het Medico-mutualistisch akkoord (Medicomut) inhoudelijk, vaktechnisch en procesmatig voorbereiden, sturen en van de nodige opvolging voorzien vanuit de coördinatie en afstemming met de andere directies en afdelingen (Directie Onderzoek, Ontwikkeling en Kwaliteitspromotie, de Directie Relaties met (individuele) Zorgverleners, Juridische afdeling, Afdeling Actuariaat en Budget ...)

teneinde

    door een bewaking van de kwaliteit en samenhang van de voorstellen, dossiers en processen-verbaal een efficiënt en doeltreffend verloop van dit orgaan te bevorderen en in staat te stellen adviezen, afspraken en beslissingen te formuleren over ° problemen in de sector, ° het tot stand komen en/of opvolgen van regelgeving, tarieven, nomenclatuur,
    ° te leveren kwaliteit op gebied van zorgen en producten,
    ° de voorwaarden waaronder kan worden terugbetaald
    en daarbij te zorgen dat dit tijdig gebeurt, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en binnen de budgettaire mogelijkheden

 

Voorbeelden van taken
  • ° het coördineren van de werkzaamheden inzake inhoudelijke voorbereiding, presentatie en toelichting van dossiers, verslaggeving, opvolging van beslissingen enz. door de eigen directie en de verschillende andere directies van de dienst die elk inhoudelijk verantwoordelijk zijn
  • ° de vergaderingen van de organen (met collega's, vertegenwoordigers van de zorgverleners, ziekenfondsen of andere overheidsdiensten) voorbereiden op relationeel, conceptueel, technisch, juridisch, budgettair en administratief vlak, ook het concreet voorbereiden van het verloop van de vergadering, met werkplan en doelstellingen° kennisname van en reflectie over de standpunten van de diverse partners (permanent en ad hoc)
  • ° waken over het juridisch, technisch, politiek en financieel kader waarbinnen beslissingen kunnen worden genomen
  • ° het voorzitten of actief sturen van de vergadering, verslagen opmaken, nota's met voorstellen ...
  • ° het verzorgen van de opvolging in de diverse overlegorganen, doorgeven aan de inhoudelijk verantwoordelijke directie van de te formaliseren beslissingen

 

Als
kennisbeheerder
    het beleidsmatig aansturen, coachen en opvolgen van de leidinggevenden van gespecialiseerde afdelingen, die respectievelijk instaan voor: ° de administratieve-inhoudelijke ondersteuning van het College van geneesheren-directeurs inzake individuele aanvragen tot tegemoetkoming in de zorgverzekering (revalidatie, nomenclatuur, Bijzonder Solidariteitsfonds) en die voor deze materie instaan wat betreft de voorbereiding, uitvoering en registratie van de collegebeslissingen
    ° de verzekeringstegemoetkoming voor de medische hulpmiddelen, implantaten en invasieve medische hulpmiddelen (rolstoelen, orthesen en prothesen, hoorapparaten, brilglazen, stoma - en incontinentiemateriaal...), die hiertoe via een veelheid aan technische raden en akkoorden- en overeenkomstencommissies overeenkomsten afsluiten inzake tariefzekerheid, hiertoe de nodige reglementering opstellen, de informatie aan de diverse instanties verzorgen (verstrekkers, industrie, verzekeringsinstellingen, rechthebbenden e.a.) en nationaal en internationaal de medische en technologische evolutie opvolgen

teneinde

    een goede werking van deze gespecialiseerde afdelingen te garanderen:
    ° enerzijds inzake aanbod en tegemoetkoming vanuit een actuele medische discipline vanuit een gezondheidseconomische invalshoek
    ° anderzijds inzake de kwaliteit van de ondersteuning, werking, beslissingen en opvolging van de diverse raden en commissies, de feedback naar de reglementering en de communicatie naar de betrokken partijen

 

Voorbeelden van taken
  • het doorgeven van de actualiteit en wetenschappelijke evoluties, onder meer vanuit gespecialiseerde media- en relatienetwerken
  • het bieden van inhoudelijk-technische ondersteuning waar nodig
  • opvolging van evoluties in probleembespreking - en oplossing
  • beleidsondersteunende en sturende aanbevelingen doen omtrent kwaliteit en praktijkrichtlijnen, toegankelijkheid, kosten en doelmatigheid van verstrekte zorgen, zorgbehoeften en daartoe benodigde capacititeiten
  • waken over werkprocessen zodat academische expertise op een praktijkgerichte en economisch verantwoorde manier naar het werkveld wordt vertaald

 

Als
beheerder
    het beheren van de Medische Directie op een degelijke manier in de volgende domeinen:
    ° het juridisch en financieel-budgettair beheren door analyse, opvolging van de uitvoering van de werkzaamheden van de directie en de raden en commissies en door het formuleren van voorstellen
    ° het opzetten en organiseren van gegevensstromen en het uitwerken van de actieve informatieverstrekking aan de interne diensten, verstrekkers en ziekenfondsen, andere overheidsinstellingen ... via de meest geeïgende kanalen (omzendbrieven, informatiebrochures, online via website ...)
    ° het vertalen van de beslissingen van raden en commissies van reglementeringen, procedures en wijzigingen naar informaticasystemen

teneinde

    ° ervoor te zorgen dat de sectoren van de ziekteverzekering goed draaien (organen, indirecte beslissingen, gedekte domeinen) waarbij gewaakt wordt over het respecteren van de juridische bases en de budgettaire consequenties, over een correcte vertaling van de bekomen onderhandelingsresultaten, en over het weerhouden van oplossingen die zo weinig mogelijk administratieve overlast veroorzaken voor de betrokken interne en externe partners
    ° alle interne en externe partijen zo snel mogelijk correct en volledig te informeren in toegankelijke taal en de beslissingen tijdig en correct te doen uitvoeren
    ° te zorgen voor een goede beleidsrapportering (commissies, kabinet, eigen administratie ...) voor de opmaak van de ramingen en budgettering en feedback omtrent de uitgaven

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen en bijsturen vanuit de eigen vaktechnische achtergrond van de omzetting van de onderhandelingsresultaten in legistiek correcte reglementaire teksten (ontwerpen van KB, verordeningen ... die in samenwerking met de Juridische dienst uitgewerkt worden ter ondersteuning van de externe overlegorganen
  • het opvolgen en oplossingsgericht aansturen van juridische en budgettaire aspecten zowel i.v.m. de sectoriële problemen van de ziekteverzekering als de opdrachten van de directie: jaarlijkse budgetvoorbereiding van de benodigde middelen voor de organisatie van de gezondheidszorg, financieel-techniche opdrachten voor de directie (bv. de financiële weerslag van nomenclatuurvoorstellen), het berekenen van de financiële weerslag van bepaalde voorstellen en de toetsing ervan aan de beschikbare budgetten ...
  • het voorzitten en bijwonen van vergaderingen waarin de juridische en budgettaire materies besproken worden en komen tot oplossingen
  • het informeren van externe partners en andere overheidsinstanties (beleidscel, ...
  • waken over een goede uitvoering van de opdrachten door de medewerkers - experten

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Leidend ambtenaar van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging

de administrateur-generaal van het RIZIV

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.