Afdrukken

Departementshoofd functionele expertise en ondersteuning (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI019

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

het bepalen van de doelstellingen - hetzij van de stafdienst "Functionele Expertise en Ondersteuning - Belastingen en Invordering"
- hetzij van de stafdienst "Functionele Expertise en Ondersteuning - Patrimoniumdocumentatie",

het op zich nemen van de eindverantwoordelijkheid van deze doelstellingen

en het leiden van de stafdienst in overeenstemming hiermee

teneinde

de doelstellingen van de stafdirectie effectief en efficiënt te bereiken

 

Resultaatgebieden
Als
specialist
    het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de stafdienst "Functionele Expertise en Ondersteuning" , zoals bijvoorbeeld:
    - komen tot een meer samenhangende en doorzichtige regelgeving;
    - het implementeren van een relevante en efficiënte commentaar;
    - het inkorten van de termijn tussen het bepalen van het beleid en de uitvoering ervan;
    - het ontwikkelen van uniforme werkprocedures;
    - het implementeren van een kennisbeheer en het ter beschikking stellen van alle ambtenaren;
    - zorgen voor meer rechtszekerheid en rechtvaardigheid
    - ...

teneinde

    deze door te geven aan de afdelingshoofden van de stafdienst en de stafdienst te helpen de entiteit zo goed mogelijk te laten functioneren

 

Voorbeelden van taken
  • het bestuderen van het algemeen beleidsplan en de door het management verwachte resultaten
  • het volgen van de ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek en de externe omgeving
  • het bestuderen van de beslissingen die door de regering of de gewestelijke of internationale overheden inzake fiscaliteit genomen zijn

 

Als
organisator
    bepalen waartoe de afdelingshoofden van zijn/haar dienst moeten worden aangemoedigd, zoals bijvoorbeeld het organiseren van de werkzaamheden, van vergaderingen, overleg, ...

teneinde

    de gestelde doelstellingen te bereiken en duidelijke richtlijnen aan zijn/haar medewerkers te geven

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van methodes om de resultaten te behalen

 

Als
planner
    het in een beheersplan toelichten welke projecten door de afdelingshoofden van de stafdienst moeten worden ontwikkeld en het onder hen verdelen van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering ervan

teneinde

    ervoor te zorgen dat ze goed en volledig worden uitgevoerd

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een beheersplan
  • het organiseren van vergaderingen met de afdelingshoofden van de stafdienst
  • het toewijzen van opdrachten aan alle afdelingen (werkverdeling)
  • zorgen voor permanent contact met de afdelingshoofden
  • het coördineren van het werk van de stafdiensten

 

Als
leidinggevende
    het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende afdelingshoofden van de stafdienst

teneinde

    ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren

 

Voorbeelden van taken
  • het wegnemen van alle oorzaken van demotivatie
  • handelen op individueel niveau én op het niveau van het team
  • de medewerkers erbij betrekken door de taken te delegeren
  • deelnemen aan seminaries voor opleiding en persoonlijke coaching

 

Als
controleur
    toezien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk dat door de afdelingshoofden van de stafdienst en eventueel door hun medewerkers wordt verricht

teneinde

    op basis van de gestelde doelstellingen en de hiervoor bestemde middelen na te gaan in hoeverre de doelstellingen reeds werden gerealiseerd

 

Voorbeelden van taken
  • het regelmatig bestuderen van de boordtabel van de dienst
  • conclusies trekken en inlichten inwinnen bij de afdelingshoofden
  • aanzetten tot het vinden van oplossingen die voor verbetering zorgen
  • het erkennen en beoordelen van de inspanningen en positieve resultaten

 

Als
contactpersoon
    het leggen van interne en externe, formele en informele contacten om de taken van de dienst te kunnen voltooien

teneinde

    op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen in zijn/haar activiteitendomein en te zorgen voor een goede relatie tussen de dienst en de andere organisatieniveaus

 

Voorbeelden van taken
  • zich spontaan tot deskundigen wenden om op de hoogte te blijven
  • het vertegenwoordigen van zijn/haar directie tijdens interne en externe vergaderingen
  • deelnemen aan conferenties, congressen, ...
  • ervoor zorgen dat de gekregen informatie onder de medewerkers wordt verspreid

 

Als
verslaggever
    regelmatig en stipt verslag uitbrengen van de activiteiten en resultaten van de dienst bij de administrateur-generaal (N-1)

teneinde

    hem/haar in de gelegenheid te stellen die te evalueren en in zijn managementbeleid te integreren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van verslagen
  • deelnemen aan vergaderingen
  • het zelf organiseren van informele ontmoetingen met de administrateur-generaal en andere stafdiensten

 

Als
coördinator
    het coördineren van activiteiten op inhoudelijk en strategisch vlak en het motiveren van andere personen

teneinde

    een correcte en uniforme ontwikkeling van de producten te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het goedkeuren van de strategische concepten en krachtlijnen
  • validatie van de producten
  • het leggen van contacten met verschillende organisatieniveaus

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

eigen FOD

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

andere gezagsniveaus

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

management

schriftelijke vragen en adviezen

als dossier

ad hoc

collega's

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

dagelijks

buitenlandse overheden

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

kabinet - minister

schriftelijke vragen en adviezen

als dossier

ad hoc

gerechtelijke instanties

adviezen en arresten

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

eigen FOD

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

andere gezagsniveaus

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

collega's

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

buitenlandse overheden

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

kabinet - minister

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

gerechtelijke instanties

schriftelijke bewijzen

als dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de administrateur-generaal N-1

"De functie leidt een groep van:
Stafdienst ""Functionele Expertise en Ondersteuning - Belastingen en Invordering""
507 VTE
Stafdienst ""Functionele Expertise en Ondersteuning - Patrimoniumdocumentatie""
121 VTE"

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 501-1000 medewerkers van Niveau A /SW

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het bepalen (waarvoor hij/zij verantwoordelijk zal zijn) van de doelstellingen van zijn dienst op grond van de door de administrateur-generaal gestelde prioriteiten
  • de daaruit voortvloeiende aangelegenheden om indien mogelijk deze doelstellingen op een effectieve en efficiënte manier te halen, en met dit doel, een visie op de opdrachten van de dienst te ontwikkelen en deze visie aan de medewerkers door te geven, leiding te geven aan de medewerkers en ze op te volgen (coachen,...), en de processen binnen de dienst te optimaliseren; de ( preventieve en remediërende) acties die ondernomen moeten worden om de arbeidsomstandigheden binnen de dienst te optimaliseren; het opstarten, sturen, organiseren, plannen, verdelen en coördineren van de activiteiten (waaronder de acties om het nodige personeel en materiaal te verkrijgen) en de kwaliteit en omvang van het werk op te volgen
  • het leggen van de nodige interne en externe contacten om inzicht te krijgen in de visie van de organisatie en in haar plaats binnen de politieke en maatschappelijke context

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de aangelegenheden die een invloed kunnen hebben op het beleid van het management en de FOD Financiën
  • de aangelegenheden m.b.t. de werking van de dienst maar waarbij andere entiteiten uit functioneel oogpunt betrokken zijn (dit kan zich voordoen bij bepaalde aspecten inzake personeel, organisatie, ICT, ...
  • de aangelegenheden die betrekking hebben op de processen waarvan de impact de directie overstijgt (bij het hertekenen van een proces)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De teksten en oordelen moeten een solide juridische basis vormen voor een optimale inning van de fiscale ontvangsten ten gunste van de Europese Unie, de federale overheid, de gewesten en gemeenschappen, de provincies en gemeentes en de sociale zekerheid,
voor een bedrag van
-directe belastingen: 45.257.343.000,26 EUR
- BTW en andere indirecte belastingen (registratierechten, successierechten,...): 26.091.349.000,52 EUR
- douanerechten en accijnzen: 8.455.115.000,47 EUR

De functie leidt:
- 507 VTE voor de stafdienst "Functionele Expertise en Ondersteuning Belastingen en Invordering"
- 121 VTE voor de stafdienst "Functionele Expertise en Ondersteuning Patrimoniumdocumentatie"

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • aan de richtlijnen, instructies en wetgevingen die van toepassing zijn op de entiteiten "Belastingen en Invordering" en "Patrimoniumdocumentatie" van de FOD Financiën en aan de richtlijnen, instructies en wetgevingen betreffende de werking van de dienst en het personeel ervan en van N-1 in het bijzonder
  • aan het algemeen beleid van het management

 

Welke vernieuwingen
  • inzake de bepaling van de te bereiken doelstellingen in de dienst op grond van de prioriteiten die door de administrateur-generaal beslist werden en op grond van de prioriteiten van de FOD Financiën
  • inzake de hieruit voortvloeiende aangelegenheden op grond waarvan deze doelstellingen eventueel op een effectieve en efficiënte manier kunnen worden bereikt: > het optimaliseren van de processen binnen de dienst; > het ondernemen van (preventieve, remediërende) acties om de arbeidsomstandigheden binnen de dienst te optimaliseren; > het opstarten, leiden, organiseren, plannen, verdelen en coördineren van de activiteiten (waaronder de acties om personeel en het nodige materiaal te verkrijgen); > het toezicht op de kwaliteit en omvang van het werk; > het leggen van de nodige externe en interne contacten om inzicht te krijgen in de visie van de organisatie en haar plaats binnen de politieke en maatschappelijke context; > het leiden en volgen ("coachen",...) van de medewerkers

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • het bepalen en realiseren van de doelstellingen van de dienst

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.