Attaché tegemoetkoming oorlogsslachtoffers (dossierbeheer) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD132
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het onderzoeken van de aanvragen van de burgerlijke oorlogsslachtoffers tot het bekomen van een statuut, een rente en een pensioen
teneinde
de rechten van de betrokkenen op de wettelijk voorziene voordelen te garanderen.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderervoor zorgen dat de correcte gegevens worden verzameld
teneinde
autonoom en op georganiseerde wijze een beslissing te treffen over de rechten op een pensioen, een rente of een statuut
Voorbeelden van taken
- instaan voor het opzoeken van ontbrekende of aanvullende gegevens; het inwinnen van adviezen van de bevoegde diensten; het inlichten van de aanvrager over de stand van zaken van zijn/haar dossier; het onderzoeken van de ontvankelijkheid en gegrondheid van de aanvraag; het innemen van een standpunt in het dossier door een ontwerp van een ministeriële beslissing op te stellen
Alscommissaris-verslaggeverhet ter zitting van de commissies voorbrengen van een gemotiveerd advies
teneinde
de commissies een met redenen omklede beslissing te laten nemen
Voorbeelden van taken
- het modeling formuleren en verdedigen van het advies; het toelichten van het advies aan de commissie en de betrokken partijen; het ter zitting onderschrijven of weerleggen van argumenten of conclusies die door de partijen voorgebracht of neergelegd worden
Alsdeskundige / specialistantwoorden op vragen van de burger of van officiële instanties of federaties
teneinde
hen bij te staan bij de interpretatie van de wetgeving
Voorbeelden van taken
- het registreren van de aanvragen, doorverwijzen indien nodig; opzoekingen doen in de rechtsleer en rechtspraak; passend antwoorden op de gestelde vragen
Alsbemiddelaar (geschillenbeheerder)het snel afhandelen van eenvoudige en/of routinematige klachten en geschillen
teneinde
de klant / burger snel en efficiënt een oplossing te bieden
Voorbeelden van taken
- het in ontvangst nemen van de klacht; het bestuderen van de aard van de klacht / het geschil; het inwinnen van bijkomende informatie; het contavteren van de betrokkenen; het onderzoeken van de situatie en/of motieven; het uitwerken van een advies of een voorstel; de betrokkenen op de hoogte houden van de stand van zaken
Alskennisbeheerderhet overdragen van de kennis binnen de dienst
teneinde
de expertise te verhogen en het autonoom handelen van de collega's en medewerkers te vergroten
Voorbeelden van taken
- het ontwikkelen van en/of meewerken aan documentatiegegevensbanken, het bijhouden/verzamelen van de beschikbare documentatie (bijwerken, enz.)
- het ter beschikking stellen van de kennis over de materie, de methodes en de processen
- het creëren van een netwerk, zorgen voor een goede opleiding en training op de werkvloer van de nieuwe medewerkers, het inschatten van de opleidingsnoden, het aanvragen van opleidingen, zorgen voor de zelfstudieaanpak of het superviseren van complexe dossiers
- zorgen voor de inzameling van gegevens of zelf zorgen voor de inbreng van alle personen die betrokken zijn bij het dossier
- zorgen voor de correcte toepassing van de reglementering en de procedures
Positionering
De functie krijgt leiding van
de coördinator
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|