Afdrukken

Attaché PWA (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE106

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

Het organiseren van de dagelijkse werking van het PWA (Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap)

teneinde

een maximale inschakeling van werklozen op een arbeidsmarkt te realiseren.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het coördineren van de werkzaamheden en het aansturen, begeleiden en motiveren van het team

teneinde

    de operationele doelstellingen van het PWA te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • plannen, het verdelen, opvolgen en bijsturen van taken
  • het stellen van objectieven en het geven van feedback
  • het inwerken van nieuwe collega's

 

Als
peoplemanger
    het aansturen en begeleiden van een team van medewerkers

teneinde

    het functioneren van de medewerkers te optimaliseren.

 

Voorbeelden van taken
  • het afspreken van doelstellingen
  • het ondersteunen, ontwikkelen en waarderen van (nieuwe) medewerkers
  • het hanteren van conflicten

 

Als
expert
    het beheren van de PWA-reglementering en het ter beschikking stellen van reglementaire expertise

teneinde

    iedereen op de hoogte te stellen van de laatste evoluties

 

Voorbeelden van taken
  • het volgen van opleidingen
  • het doornemen van vakliteratuur
  • deelnemen aan vergaderingen die gericht zijn op kennisoverdracht
  • rapporteren aan collega's en leidinggevenden, beheersorganen
  • het geven van informatiesessies

 

Als
promotor
    het mee stimuleren van het systeem op lokaal vlak, het prospecteren van gebruikers, en het motiveren van werklozen

teneinde

    het PWA via voldoende bekendheid optimaal te laten functioneren

 

Voorbeelden van taken
  • het voeren van promotie naar (toekomstige) werkzoekenden, gebruikers en werkgevers
  • het leggen van contacten met de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding)/derden, werkgevers en werkzoekenden
  • het voeren van motiverende gesprekken met werklozen
  • het geven van informatiesessies aan werklozen, laatstejaarsstudenten, werkgevers, ...

 

Als
organisator
    het voorzien van opleidingen voor PWA-werknemers en het organiseren en opvolgen van vergaderingen met beheersorganen

teneinde

    de juridische verplichtingen hieromtrent na te leven en de doorstroming naar de arbeidsmarkt te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren, het opmaken van de agenda, uitnodigen, het ter beschikking stellen van documenten, verslaggeven, het opvolgen van afspraken
  • prospecteren bij opleidingsorganisaties
  • het zelf organiseren van opleidingen
  • het nagaan van opleidingsbehoeften

 

Als
gegevensbeheerder
    het opvolgen en uitvoeren van diverse administratieve taken

teneinde

    de klanten (werklozen, gebruikers, werkgevers, VDAB/derden, beheersorganen, RVA, verzekeringsinstantie) van de correcte en nodige informatie te voorzien

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken en beheren van de dossiers van werklozen en gebruikers
  • het afleveren en opmaken van allerlei PWA-documenten (PWA- en dienstencheques, prestatieformulieren, PWA-arbeidscontracten, begroting, jaarverslag, verslagen van vergaderingen, beschrijvende statistieken)
  • het beheren van bestanden van ambtshalve en vrijwillig ingeschreven werklozen, bestaansminimumtrekkers, gebruikers en aanvragen
  • het behandelen van briefwisseling, telefoons, mails
  • het behandelen van verzekeringsdossiers en het bijhouden van een minimale boekhouding

 

Als
verantwoordelijke
    het controleren van het naleven van de verplichtingen van gebruikers en werkzoekenden

teneinde

    misbruiken te voorkomen

 

Voorbeelden van taken
  • het opsporen en signaleren van misbruiken
  • het behandelen van klachten
  • het opvolgen van het overlegcomité

 

Als
contactpersoon
    optreden tussen werklozen en gebruikers (klanten)

teneinde

    de PWA-behoeften te kennen en uiteindelijk in te kunnen invullen

 

Voorbeelden van taken
  • uitnodigen, onthalen, in contact brengen van de twee partijen, inschrijven
  • het verstrekken van informatie
  • het geven van feedback

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

maandelijks

management

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

beslissingen

als dossier

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

management

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de PWA-coördinator (functioneel leidinggevende)

de raad van beheer van de vzw

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de interne werking van het kantoor: coördinatie van de werkzaamheden
  • de personeelsinzet binnen het kantoor: taakverdeling
  • de organisatie van de opleidingen binnen het kantoor

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het budget, personeel en informatica, gebruiks- en verbruiksmateriaal

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

gemiddeld per PWA 44877,62 euro (personeelskosten en

 

Eigen werkbudget

tussen 0 en 2500 euro afhankelijk beheerraad van de vzw

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. tussen 0 en 8 budgettaire eenheden

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • PWA-reglementering
  • werkloosheidsreglementering
  • vzw-wetgeving

 

Welke vernieuwingen
  • jaarlijkse actieplannen
  • tewerkstellingsinitiatieven (in samenwerking met andere organisaties)
  • het organiseren van opleidingsinitiatieven

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • missie en strategie RVA
  • strategische projecten
  • lokaal tewerkstellingsbeleid

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.