Afdrukken

Attaché pensioenkadaster - Teamchef (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD104

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het plannen , coördineren, controleren en opvolgen van de activiteiten met betrekking tot:
* de inning van de wettelijke inhouding op pensioenen en aanvullende
voordelen
* de bepaling van de bijdrageplicht van de gepensioneerden
* het beheer van pensioengegevens in het pensioenkadaster

teneinde

* de wettelijk voorziene financiële middelen te verschaffen aan
de verzekering voor geneeskundige verzorging
* correcte en actuele pensioengegevens ter beschikking te stellen aan
de Rijksdienst voor Pensioenen en de Administratie der Pensioenen
zodat zij de bedrijfsvoorheffing en de solidariteitsbijdrage op de
wettelijke pensioenen correct kunnen berekenen

 

Het verhogen van de kwaliteit van de gegevens in het pensioenkadaster

teneinde

de gepensioneerden correcte betalingen te laten ontvangen en teneinde aan derden toegang te geven tot correcte gegevens betreffende de pensioenen die ze nodig hebben in het kader van de wettelijke activiteiten die uitgevoerd moeten worden volgens de geldende reglementering

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het analyseren en oplossen van de problemen die zich stellen in het kader van:
    * de toepassing van de wettelijke inhoudingen op de pensioenen en de aanvullende voordelen
    * de bepaling van de bijdrageplicht van de gepensioneerden
    * het beheer van de pensioengegevens in het pensioenkadaster

teneinde

    * correcte en actuele pensioengegevens ter beschikking te stellen aan de Rijksdienst voor Pensioenen, de Administratie der Pensioenen en derde partijen zodat correcte uitbetalingen aan de gepensioneerden kunnen plaatsvinden
    * de wettelijk voorziene financiële middelen te verschaffen aan de verzekering voor geneeskundige verzorging

 

Voorbeelden van taken
  • het signaleren, bespreken van en zoeken naar oplossingen voor problemen (conceptueel, software, ... in het kader van het beheer van het pensioenkadaster met de Smals-MvM
  • het afhandelen van geblokkeerde dossiers (aangifte die niet ingediend is, inhouding en/of sanctie die niet betaald is)
  • het onderzoeken van structurele en collectieve problemen betreft de exactheid en de volledigheid van de aangiften en de betalingen van de instellingen, het voorstellen van oplossingen, het vragen van verbeteringen en deze communiceren aan de betalende instellingen en aangevende derden via typebrieven, e-mails, omzendbrieven of onderrichtingen en het opvolgen van de betreffende dossiers

 

Als
coördinator
    het plannen, organiseren, opvolgen en bijsturen van de werking, de activiteiten en de resultaten van de dienst door het efficiënt en effectief inzetten en beheren van de middelen

teneinde

    * op een efficiënte en effectieve manier de inhoudingen op de pensioenen en aanvullende voordelen te innen volgens de geldende regelgeving
    * de bijdrageplicht van gepensioneerden te bepalen
    * correcte, actuele gegevens te beheren in het pensioenkadaster

 

Voorbeelden van taken
  • het vertalen van de beleidsdoelstellingen van de dienst naar operationele doelstellingen voor de sectie en de realisatie ervan stimuleren en bewaken
  • het organiseren van het werk: het verdelen van de activiteiten, het bepalen van de prioriteiten, het geven van richtlijnen aan de medewerkers (individueel/team) en het superviseren van de resultaten
  • het bepalen van behoeften van de sectie (personeel, materiaal, ICT-middelen, opleiding, ... en het uitvoeren van de bijhorende administratieve taken zoals het beheer van de verloven, afwezigheden, het invullen van aanvraagformulieren enz.
  • het organiseren van de kwaliteitsbewaking op alle niveaus

 

Als
controleur
    * nagaan of alle bestaande instellingen die pensioenen of aanvullende voordelen uitkeren de wettelijk verplichte betalingen en aangiften hebben gedaan
    * het controleren van de pensioenstatistieken opgemaakt door Smals MvM
    * het controleren van de briefwisseling naar de betalende instellingen en de tussenkomende derden

teneinde

    * de wettelijke voorziene financiële middelen te verschaffen aan de verzekering voor geneeskundige verzorging
    * betrouwbare, relevante informatie te verstrekken
    * een eenduidige toepassing van de reglementering en een uniforme, kwalitatieve communicatie aan de betalende instellingen en tussenkomende derden te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het opvragen van de fiscale pensioenfiches bij de FOD Financiën en verifiëren of de betalingen van de erop vermelde personen voorkomen in het pensioenkadaster
  • het verzamelen van interessante info over pensioeninstellingen ( staatsblad, media)
  • het nazicht van de jaarlijkse nota van de pensioenstatistieken voor het Algemeen Beheerscomité

 

Als
deskundige/specialist
    het aanwenden van zijn/haar kennis en expertise binnen het vakdomein

teneinde

    correcte informatie te verschaffen aan interne en externe partijen conform de geldende regelgeving

 

Voorbeelden van taken
  • het verstrekken van informatie aan de instellingen en tussenkomende derden m.b.t. de praktische toepassing en de interpretatie van de reglementering
  • het voorbereiden van het dossier voor het opmaken van een juridische thesis in geval van een geschil met de betalende instelling
  • het beantwoorden van vragen van het Rekenhof
  • het deelnemen aan de vergaderingen met de andere partners binnen het pensioenkadaster ( RVP( Rijksdienst voor Pensioenen), AP (Administratie der Pensioenen) ,CDVU (Centrale Dienst voor Vaste Uitgaven), KSZ ( Kruispuntbank van de Sociale zekerheid), Smals-MvM, RSZPPO (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten)....)

 

Als
beheerder
    het evalueren en toekennen van de opbrengst van de inhoudingen

teneinde

    de betrokken partijen de rechthebbende financiële middelen te verschaffen

 

Voorbeelden van taken
  • het verdelen van de opbrengst van de inhoudingen tussen het RIZIV ( Rijksinsitituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), de Dienst voor Overzeese Sociale Zekerheid en de Hulp- en Voorzorgskas voor Zeevarenden volgens de geldende richtlijnen
  • het ramen en opvolgen van de opbrengst van de inhoudingen en dit communiceren aan de betrokken diensten die de financiële middelen ontvangen

 

Als
coach
    * het aansturen, begeleiden en motiveren van de medewerkers * het evalueren en ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van de medewerkers

teneinde

    * de medewerkers te responsabiliseren en te motiveren * de kennis, vaardigheden en prestaties van de medewerkers te optimaliseren
    * de werking van de dienst te verbeteren
    * de vooropgestelde doelstellingen te realiseren via continue kwaliteitsverbetering

 

Voorbeelden van taken
  • luisteren naar problemen van de medewerkers en zoeken naar oplossingen voor deze problemen
  • het overdragen van kennis en informatie aan de medewerkers
  • het bepalen van de opleidingsbehoeften van de medewerkers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

uitbetalingsinstellingen, sociale secretariaten en tussenkomende derden

schriftelijke en mondelinge vragen

persoonlijk contact en per e-mail

dagelijks

Smals-MvM

schriftelijke en mondelinge vragen

persoonlijk contact en per e-mail

dagelijks

RVP

schriftelijke en mondelinge vragen

persoonlijk contact en per e-mail

dagelijks

RVP, CDVU, AP, KSZ, RSZ PPO

mondelinge adviezen en vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

administrateur-generaal en Directie Financiën

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, e-mail &en persoonlijk contact

ad hoc

Directie Geschillen

schriftelijke vragen en adviezen advocaten

per brief

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

uitbetalingsinstellingen, sociale secretariaten en tussenkomende derden

schriftelijke en mondelinge adviezen en vragen

persoonlijk contact en per e-mail

dagelijks

Smals-MvM

schriftelijke en mondelinge adviezen en vragen

persoonlijk contact en per e-mail

dagelijks

RVP

schriftelijke en mondelinge adviezen en vragen

persoonlijk contact en per e-mail,brief

dagelijks

RVP, CDVU, AP, KSZ, RSZ PPO

mondelinge adviezen en vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

administrateur-generaal en Directie Financiën

schriftelijke en mondelinge adviezen en vragen

per brief, e-mail &en persoonlijk contact

ad hoc

Directie Geschillen

schriftelijke adviezen advocaten

per brief

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

diensthoofd bijzondere inkomsten uit verzekeringspremies enpensioenkadaster

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van de sectie en de verdeling van de taken onder de medewerkers
  • het oplossen van problemen (organisatie, werkverdeling, toepassing van de wetgevingen, enz.)
  • de individuele begeleiding van de medewerkers
  • de praktische toepassing en de interpretatie van de reglementering
  • de briefwisseling (inhoud, vormgeving,..) aan de instellingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het versturen van omzendbrieven en onderrichtingen
  • het beantwoorden van principiële vragen
  • het instellen van een gerechtelijke procedure tegen een uitbetalingsinstelling
  • het wijzigen van de inhoud van het aangifteformulier
  • het uitvoeren van activiteiten die afwijken van de gestelde doelstellingen
  • het uitvoeren van terugbetalingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

0

 

Eigen werkbudget

0

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De opbrengst van de inhoudingen voor de Ziekte -en Invaliditeitsverzekering bedraagt jaarlijks ongeveer 610 000 000 euro

2. Ongeveer 2650 instellingen dienen aangiften in en betalen inhoudingen

3. Ongeveer 50 000 kapitaaldossiers zijn onvolledig geregistreerd in het pensioenkadaster

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • artikel 191, eerste lid, 7 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
  • koninklijk besluit van 15 september 1980 tot uitvoering van artikel 191, eerste lid, 7 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
  • ministerieel besluit van 22 september 1980 tot vaststelling van sommige toepassingsmodaliteiten van het koninklijk besluit van 15 september 1980 tot uitvoering van artikel 191, eerste lid, 7 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
  • koninklijk besluit van 16 december 1996 tot wijziging van de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepalingen
  • boekhoudwetgeving

 

Welke vernieuwingen
  • het ontwikkelen van werkprocedures en controleregels inzake kwaliteitsbewaking van de gegevens van het pensioenkadaster
  • Elektronische aangiften ( FTP( file transfer), aangifte via portaalsite van de sociale zekerheid)
  • Het op tijd innen van de ZIV-inhoudingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Herstructurering van de sectie voor de relaties met de gepensioneerden
  • Modernisering van de aangiftedragers
  • bijakte 2005 bestuursovereenkomst 2002-2004

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.