Afdrukken

Attaché documentatie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI170

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Analisten

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het actueel houden van de patrimoniumdocumentatie, en het samenstellen en beheren van een zo actueel en zo volledig mogelijke documentatie over de goederen

teneinde

een maximale rechtszekerheid te garanderen.

 

Het verstrekken van de informatie en het verlenen van toegang tot de patrimoniumdocumentatie aan alle klanten (notarissen, gerechtsdeurwaarders, particulieren, enz.), rekening houdend met de wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer

teneinde

de informatie efficiënt te bezorgen door alle communicatiekanalen te benutten en teneinde het principe van het enig loket te ontwikkelen.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    het analyseren en controleren van de verzoeken om inlichtingen (getuigschriften van niet-eigendom, verzoeken om hypothecaire getuigschriften, eigendomstitels), alsook het analyseren en controleren van de documenten van de klanten (notarissen, gerechtsdeurwaarders, particulieren, enz.)

teneinde

    te bepalen of de aanvrager recht heeft op toegang tot dit type informatie, te bepalen of het document ontvankelijk is op het vlak van de vorm en of de gegevens overeenstemmen met de gegevens van de databank van de patrimoniumdocumentie, alsook de verzochte inlichtingen te verstrekken

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen en opzoeken van de informatie die nodig is om het verzoek om inlichtingen in de Patrimoniumdocumentatie (elektronische databanken en archieven) in te willigen
  • het formuleren van de antwoorden
  • het bezorgen van een echtheidscertificaat
  • het invoeren ervan in de databank

 

Als
specialist inzake hypothecaire publiciteit
    bepalen of de ingediende akte al dan niet aan de hypothecaire publiciteit is onderworpen

teneinde

    in te staan voor de hypothecaire publiciteit

 

Voorbeelden van taken
  • het klasseren van de aktes volgens het type formaliteit
  • het analyseren van het document op het vlak van de vorm
  • het vergelijken van de gegevens uit de authentieke aktes met de gegevens van de databank van de patrimoniumdocumentatie
  • het nemen van een hypothecaire inschrijving
  • het berekenen van de hypothecaire betalingen

 

Als
verantwoordelijke voor het gegevensbeheer
    toezien op de actualisering van de databanken, en dus van de patrimoniumdocumentatie

teneinde

    in te staan voor de kwaliteit van de patrimoniumdocumentatie (volledigheid, actualiteit, betrouwbaarheid) en de rechtszekerheid te maximaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de kwaliteit
  • voorstellen om naar snelle, effectieve en efficiënte processen te streven, onder andere via automatisering
  • voorstellen om de databank Rechtszekerheid uit te breiden en aan te vullen met de patrimoniumdocumentatie
  • het voorstellen van toegang tot andere databanken via de Kruispuntbank om de analyses en kwaliteitscontroles te verrichten
  • voorstellen om de documenten, wanneer mogelijk, te standaardiseren

 

Als
opleider
    het formeel of informeel doorgeven aan en delen met de medewerkers van zijn/haar kennis

teneinde

    de voor het team bepaalde doelstellingen optimaal te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van vergaderingen met zijn/haar medewerkers
  • deelnemen aan opleidingsseminaries
  • het informeren van zijn/haar medewerkers over de evolutie van de werkmethodes en de wetswijzigingen

 

Als
contactpersoon
    het ontvangen van de klanten volgens de criteria van het programma "citizen relationship management" (klanteninzicht, klantentevredenheid, enz.)

teneinde

    een gebruiksvriendelijke dienstverlening te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • het ontvangen van de klanten
  • het hanteren van de principes van behoorlijk bestuur
  • het helpen van de klanten bij hun verzoeken
  • het uitwerken van doorzichtige en klantgerichte processen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de teamchef archief

de functie geeft functioneel leiding aan een team van 11 tot 50 personen van niveau B en C

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.