Attaché interne controle - Teamchef (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD074
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Organisatie, toezicht en controle op de uitvoering van de maximumfactuur
teneinde
aan de sociale verzekerden hun recht op de maximumfactuur te verzekeren
Toezicht op de realisatie van artikel 15 van de bestuursovereenkomst
teneinde
de opvolging van de vooropgestelde doelstellingen voor de maximumfactuur te verzekeren.
Resultaatgebieden
AlscoördinatorIn het kader van de maximumfactuur ervoor zorgen dat de informatie-uitwisseling tussen de partijen (Dienst voor Administratieve Controle, Maatschappij voor Mecanografie, Ministerie van Financien, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, verzekeringsinstellingen) optimaal verloopt en toezicht houden op die informatie-uitwisseling
teneinde
een zo snel mogelijke correcte toekenning van het recht op de maximumfactuur voor lage en bescheiden inkomens te realiseren.
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de ontwikkeling in de reglementering inzake de geneeskundige verzorging (maximumfactuur)
- toezien op de organisatie van de gegevensuitwisseling tussen de verzekeringsinstellingen en de DAC (Dienst voor Administratieve Controle) enerzijds en de DAC en de Administratie van Financiën anderzijds.
- het organiseren van de controle van de gezinssamenstellingen zoals die door de verzekeringsinstellingen doorgestuurd worden en het adviseren van de inspecteurs die instaan voor de controle van de dossiers in de ziekenfondsen.
Alsexperteen grondige kennis van de wetgeving hebben
teneinde
te kunnen toezien op en adviseren over de uitvoering van alle aspecten van de maximumfactuur.
Voorbeelden van taken
- in het kader van de sociale maximumfactuur, de opvolging van de gegevensstromen die door de andere instellingen doorgestuurd worden en waardoor de sociaal verzekerden de hoedanigheid van rechthebbenden op de bepalingen van de maximumfactuur kunnen bewijzen
- in het kader van de fiscale maximumfactuur, het organiseren van overleg met de verschillende partners inzake de te volgen tijdsplanning en de lay-out van de stroom
- het behandelen van klachtendossiers en van vragen van particulieren in het kader van de maximumfactuur
- het opstellen van brieven en nota's aan andere diensten en instellingen van de sociale zekerheid, het formuleren van adviezen
- tussenpersoon tussen verzekerden en andere instellingen
Alsteamleider
teneinde
in te staan voor de goede uitvoering van de dagelijkse taken van de medewerkers
Voorbeelden van taken
- het motiveren en coachen van medewerkers en het geven van ondersteuning
- het verdelen en delegeren van taken
- het controleren van taken
- het geven van instructies, raad en uitleg
- het vertegenwoordigen van de sectie in vergaderingen en zelf maandelijkse infovergaderingen organiseren voor de sectie
Alsrapporteerderhet opmaken van verslagen ter attentie van de vragende instanties
teneinde
te rapporteren en correcte informatie te verstrekken over de uitvoering van de maximumfactuur
Voorbeelden van taken
- het formuleren van reacties op verslagen van het Rekenhof
- het verschaffen van informatie met betrekking tot de correcte uitvoering van de maximumfactuur aan de Controledienst der Ziekenfondsen
- antwoorden op vragen van het Kabinet van de Minister van Sociale Zaken en van parlementsleden
Alsmedeverantwoordelijke voor de uitvoering van artikel 15 van de bestuursovereenkomsthet opvolgen en sturen van de te realiseren projecten van artikel 15
teneinde
voor de vastgestelde deadlines alle facetten van de MAF te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het opstellen van een jaarlijks rapport over de uitvoering van de MAF (maximumfactuur) voor het Comité van de Dienst voor Administratieve Controle
- overleg plegen met de andere medeverantwoordelijken van artikel 15 over de te nemen initiatieven
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
verzekeringsinstellingen
|
vragen tot advies/beslissing
|
mondeling, schriftelijk, e-mail
|
wekelijks
|
verzekeringsinstellingen
|
aanvragen en statistieken
|
magnetische drager, e-mail
|
dagelijks
|
particulieren/birgers
|
vragen en klachten
|
telefonisch en per brief
|
wekelijks
|
Maatschappij voor Mecanografie
|
opvolging van aanvragen van verzekeringsinstellingen
|
e-mail
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
ad hoc
|
kabinet, Rekenhof, andere
|
questions écrites
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
medewerkers
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
diensten en secties van het RIZIV
|
vragen, adviezen en beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
verzekeringsinstellingen
|
adviezen
|
mondeling, schriftelijk, e-mail
|
wekelijks
|
verzekeringsinstellingen
|
antwoorden op aanvragen
|
magnetische drager
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
antwoorden op vragen/klachten
|
mondeling en schriftelijk
|
wekelijks
|
Maatschappij voor Mecanografie
|
opvolging van de verwerking van de aanvragen en antwoorden van de verzekeringsinstellingen
|
e-mail, mondeling
|
dagelijks
|
kabinet, Rekenhof
|
statistieken, antwoorden op vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
medewerkers
|
adviezen, beslissingen,
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
diensten en secties van het RIZIV
|
adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Diensthoofd Dienst Interne Controle
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- correct advies geven aan particulieren en andere instellingen
- contact met de verschillende instellingen (verzekeringinstellingen, ziekenfondsen, FOD's )
- het leiden van de sectie en de daaruit voorvloeiende taken
De functie moet autorisatie vragen voor
- specifieke dossiers over vragen die strikt genomen niet binnen de problematiek van de maximumfactuur vallen
- goedkeuring van de eindversies van omzendbrieven, antwoorden op parlementaire vragen, nota's voor het comité van de dienst, enz.
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. heeft contact met 1 persoon bij de FOD Sociale zaken + 3 bij de geneeskundige verzorging + 7 bij de verzekeringsinstellingen + 1 bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid + 2 bij de FOD. Financiën + 2 bij de Maatschappij voor Mecanografie, enz.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- reglementering op de geneeskundige verzorging, specifiek de wet van 5 juni 2002 betreffende de maximumfactuur in de verzekering voor geneeskundige verzorging en het koninklijk besluit van 15 juli 2002 tot uitvoering van Hoofdstuk IIIbis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
Welke vernieuwingen
- Streven naar het standaardiseren en versnellen van de informatie-uitwisseling tussen de verschillende partners van de maximumfactuur
Gebaseerd op welk referentiekader
- In samenwerking met de verzekeringsinstellingen, Maatschappij voor Mecanografie en andere federale overheidsorganisaties
|