Adviseur-generaal normen welzijn op het werk - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE061
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Het creëren van een gunstig kader voor de voorbereiding, uitwerking, interpretatie en evaluatie van de technische en reglementaire normen inzake welzijn op het werk (arbeidsveiligheid en gezondheid op het werk, psychosociale last, ergonomie, arbeidshygiëne, verfraaiing van de werkplaatsen, arbeidsomgeving, geweld en pesterijen)
teneinde
te zorgen voor een optimale bescherming van de werknemers via de preventiemaatregelen en het beleid inzake welzijn op het werk ingang te doen vinden in de ondernemingen en instellingen, alsook te beschikken over een codex over het welzijn op het werk.
Het opmaken en het verstrekken van informatie betreffende het welzijn op het werk ten behoeve van werkgevers, werknemers en preventiemedewerkers, alsook zorgen voor juridische en technische toelichting bij de reglementering
teneinde
de doelmatigheid van de reglementaire en wettelijke bepalingen te verbeteren.
Het ontwikkelen van een middellangetermijnvisie over de normen inzake welzijn op het werk
teneinde
bij te dragen tot de bevordering van de inzetbaarheid en de arbeidskwaliteit.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet organiseren en coördineren van de activiteiten van de afdeling, instaan voor de controle en opvolging van de dossiers, het uitvoeren van het operationeel plan en het managementsplan van de algemene directie en het vertegenwoordigen van de afdeling
teneinde
de vastgestelde prioriteiten en beleidsdoelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- het verdelen van de taken
- het geven van instructies voor de behandeling van de dossiers
- het harmoniseren van de werkingsprocedures en -instructies
- toezien op de toepassing van de documentatiesystemen
- het op punt stellen van de werkmethodes voor de uitwerking van de reglementeringen, het bijwonen van de vergaderingen van de adviesraden, het controleren van de behandelde dossiers op kwaliteit en inhoud, optreden als schakel tussen de diensten en het personeel, alsook het behartigen van de belangen van de dienst
Alscoachzorgen voor cohesie binnen de afdeling
teneinde
de multidisciplinaire werkzaamheden te bevorderen en een gunstig werkklimaat te creëren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van teamvergaderingen
- het stimuleren en motiveren van de medewerkers
- het optimaliseren van de interpersoonlijke relaties
- het verspreiden van informatie
- het opleiden en integreren van het personeel, het bijstaan van de medewerkers met raad en daad, en het bevorderen van de ontplooiing van de medewerkers
Alsdeskundigeinstaan voor de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op de domeinen van het welzijn op het werk
teneinde
inlichtingen en adviezen te verstrekken aan de beleidscel en de minister
Voorbeelden van taken
- het samenstellen van de technische dossiers
- het toelichten en becommentariëren van de reglementaire bepalingen
Alskennisbeheerdersteeds op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen ter zake, alsook het actualiseren van zijn/haar kennis in functie van de aanpassingen van de reglementering
teneinde
zijn/haar geloofwaardigheid te versterken via een dienstverlening die steeds berust op de meest actuele kennis
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan interne en externe opleidingen
- het lezen van vakliteratuur
- het opvolgen van veranderingen op internationaal vlak
Alsvertegenwoordigerhet vertegenwoordigen van de afdeling binnen en buiten de organisatie
teneinde
het imago van de instelling uit te dragen en te versterken, met het oog op de verbetering van de arbeidsbetrekkingen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan externe manifestaties
- het opbouwen van een eigen netwerk
- het vertegenwoordigen van de afdeling tijdens interne vergaderingen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers/derden
|
schriftelijke vragen
|
|
dagelijks
|
management
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
|
andere fed. overh. diensten
|
voorstellen op vlak van wetgeving (wet,..)
|
als wetsvoorstel, KB, MB ...
|
|
andere beleidsniveaus
|
studierapporten
|
als dossier
|
|
organisaties/ondernemingen
|
informatie
|
gestructureerd (rapporten,formuliern, interne nota's,...)
|
|
beleidscel
|
|
|
|
Vakbonden
|
|
|
|
collega's
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers/derden
|
studierapporten
|
formele afspraak
|
dagelijks
|
management
|
mondelinge adviezen
|
als wetsvoorstel, KB,MB,..
|
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
|
andere beleidsnivaus
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
gestructureerd
|
|
organisaties/ondernemingen
|
voorstellen op vlak van wetgeving (wet,...)
|
|
|
beleidscel
|
informatie
|
|
|
vakbonden
|
|
|
|
collega's
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal van de algemene directie Humanisering van de arbeid
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het dagelijks beheer en de dagelijkse organisatie van de werkzaamheden van de afdeling
- contacten met de andere diensten van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg die actief zijn op het vlak van welzijn
- contacten met andere betrokken FOD's of overheidsinstellingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- materiële investeringen en uitgaven
- de aanwerving van personeel
Impact
Totaal werkbudget entiteit
6.941.000 euro
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- het arbeidsrecht, de wet van 4 augustus 1996, de gecoördineerde wetten van de Raad van State
- de wet van 9 februari 1994 betreffende de consumentenbescherming
- de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971
- de wet op de controlegeneeskunde
- de wet betreffende de medische onderzoeken tijdens de arbeidsbetrekkingen
Welke vernieuwingen
- het opstellen van nieuwe wetgevende en reglementaire teksten
- het verbeteren van de bestaande teksten
- het ontwikkelen van een multidisciplinaire aanpak van de reglementaire arbeidsbescherming
Gebaseerd op welk referentiekader
- de evolutie van het arbeidsrecht en het burgerschap
|