Attaché boekhouding (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IBB032
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Centraliseren en controleren van alle financiële transacties
teneinde
ze uit te voeren conform het budget.
Beheren en optimaliseren van de processen ter verificatie van boekhoudkundige verrichtingen (uitgaven en/of inkomsten) van de organisatie
teneinde
de correcte en tijdige uitvoering van de transacties te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsdeskundige/specialistcentraliseren en beheren van alle boekhoudkundige gegevens en bewegingen binnen de overheidsorganisatie
teneinde
een globaal en een gedetailleerd zicht te hebben op de boekhouding en op de conformiteit ervan met het budget
Voorbeelden van taken
- opvragen van gegevens over de ontvangsten en uitgaven van de verschillende boekhoudcellen van de overheidsorganisatie
- instaan voor de opvolging van de betalingen en hun conformiteit met het budget
- instaan voor de opvolging van de budgetten
- instaan voor de opvolging van de inkomsten
Alscontroleuranalyseren en evalueren van de boekhoudkundige gegevens en bewegingen binnen de overheidsorganisatie
teneinde
de correctheid van de boekhoudkundige gegevens te verzekeren
Voorbeelden van taken
- nagaan of de boekhoudcellen een correcte boeking hebben gedaan
- instaan voor de correcte toepassing van de geldende wetgeveing en richtlijnen
- vragen van bijkomende documenten en van verantwoordingen in geval van twijfelachtige uitgaven
- bepalen van de verantwoordelijkheden in geval van slechte toepassing
Alsdossierbeheerderuitvoeren van diverse administratieve taken (validering betalingsopdrachten, complexe dossiers, enz.)
teneinde
de correcte en tijdige uitvoering van de transacties te verzekeren
Voorbeelden van taken
- vragen van de nodige kredieten
- verzekeren van de boekhoudkundige behandeling van de bestanden
- verzekeren van het beheer en de opvolging van de facturen
Alsintern raadgever/adviseuradviseren, op vraag, van de entiteiten van de overheidsorganisatie omtrent de boekhoudkundige behandeling
teneinde
een optimaal beheer van de middelen in de entiteit te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van de vragen m.b.t. de (basis)boekhoudprincipes
- adviseren bij de uitwerking van het financieel plan
- suggesties doen die een beter financieel beheer mogelijk maken
- adviseren omtrent het gebruik van boekhoudkundige software of formulieren
Alsleidinggevendeleiden van een klein team van medewerkers
teneinde
een efficiënte werking van de dienst te verzekeren
Voorbeelden van taken
- verdelen en opvolgen van de taken
- ondersteunen van de medewerkers bij het beheer van complexe dossiers
- coachen van de medewerkers
- begeleiden en opleiden van de (nieuwe) medewerkers op het vlak van de wetgeving, de procedures en de informatica
Alscontactpersoonfungeren als contactpersoon voor het management, de correspondenten, de leveranciers, de klanten, enz.
teneinde
de nodige informatie te verschaffen
Voorbeelden van taken
- opstellen, minstens een keer per jaar, van berichten met de wijzigingen aan de richtlijnen of de wetgeving omtrent de begroting of de boekhoudkundige behandeling
- verstrekken, op vraag of op eigen initiatief, van formele en informele informatie aan de boekhoudkundige cellen voor een goed begrip van de geldende richtlijnen
- verstrekken van informatie aan alle betrokkenen inzake de algemene procedures en concrete dossiers
- bijdragen tot de opmaak van het budget
- adviseren aan de entiteiten omtrent de boekhoudkundige procedures
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, boekhoudkundige gegevens
|
puur informeel, per brief, e-mail, informatieprogramma
|
wekelijks
|
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), betalingsgoedkeuring
|
puur informeel, per brief, e-mail, formeel akkoord, per omzendbrief, onder de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
|
mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
puur informeel, per brief, e-mail, persoonlijk contact
|
maandelijks
|
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, goedkeuringsaanvraag
|
puur informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
verantwoordelijke boekhouding
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- goedkeuring van betalingen tot een door het management vastgelegd bedrag (zeer variabel)
- oplossing van de door de medewerkers tegengekomen problemen
- behandeling van complexe dossiers
De functie moet autorisatie vragen voor
- goedkeuring van betalingen bover het vastgelegde bedrag
- elke afwijking van een vastgelegde procedure
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. de behandeling van alle ontvangsten en uitgaven van de organisatie wordt opgevolgd door de functiehouder
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de boekhoudkundige principes en regels
Welke vernieuwingen
- geringe mogelijkheid wat betreft de werkorganisatie binnen de afdeling
Gebaseerd op welk referentiekader
|