Afdrukken

Adviseur-generaal administatieve vereenvoudiging - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA952

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Aansturen van de Dienst voor Administratieve vereenvoudiging

teneinde

de condities (op het vlak van human resources, begroting, het aanreiken van expertise, enz.) te creëren waardoor de Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging de projecten, die gericht zijn op de ondernemingen en burgers, zowel op federaal als op regionaal, lokaal en internationaal niveau, kan uitvoeren zodat zij resulteren in een verlaging van de administratieve lasten van de doelgroepen, ongeacht de te behandelen materies of de te wijzigen wetgeving.

 

Resultaatgebieden
Als
lid van het directiecomité en van het sturingscomité van de DAV
    bepalen van een strategie en visie betreffende de administratieve vereenvoudiging

teneinde

    de opdrachten die toevertrouwd zijn aan de Dienst voor Administratieve vereenvoudiging te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van een strategisch plan en laten goedkeuren van de jaarlijkse actieplannen door het sturingscomité van de DAV
  • verdedigen van het strategisch plan en de jaarlijkse actieplannen t.a.v het sturingscomité van de DAV
  • bepalen van de middelen (mensen, budgetten en ICT-ondersteuning) die nodig zijn om deze doelstellingen te realiseren
  • verwerken en capteren van signalen vanuit ondernemingsorganisaties en van andere vertegenwoordigers van het maatschappelijk veld

 

Als
leidinggevende
    vertalen van de strategische doelstellingen in operationele doelstellingen

teneinde

    een consistent beleid uit te voeren inzake administratieve vereenvoudiging

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de projecten en opdrachten
  • toewijzen van de taken en opvolgen van de planning
  • opvolgen van de resultaten van de verschillende projecten of opdrachten
  • sturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de directe medewerkers

 

Als
deskundige/specialist
    adviezen van juridische, technische of organisatorische aard uitbrengen en de beleidsvoorbereiding en methodologieën uitwerken

teneinde

    de administratieve lasten voor burgers en ondernemingen te verlagen

 

Voorbeelden van taken
  • methodes voorstellen om de kost van de administratieve lasten te berekenen die door de federale administraties worden opgelegd
  • methodologieën, zoals impactanalyse, voorstellen om de kost van deze last te verminderen
  • voorstellen en adviezen formuleren ter vermindering van administratieve lasten t.a.v. de regering, individuele ministers, andere federale en niet-federale overheidsdiensten en internationale organisaties
  • beleidsondersteuning bieden bij het uitstippelen van het vereenvoudigingsbeleid van de regering (input regeerakkoord, uitwerken beleidsplannen, enz.)
  • advies verlenen voor de oprichting van een geïnformatiseerd KMO-loket (kleine en middelgrote ondernemingen

 

Als
extern raadgever/adviseur
    raad geven aan administraties

teneinde

    de administratieve vereenvoudiging te bewerkstelligen

 

Voorbeelden van taken
  • aanmoedigen en voorstellen, ook op het vlak van de coördinatie, van initiatieven voor administratieve vereenvoudiging bij de federale administraties
  • informeren van de KMO-sector over de werking van het KMO-loket
  • contacten onderhouden met de ambtenaren voor de administratieve vereenvoudiging in elke overheidsinstelling
  • vertegenwoordigen van de federale overheid op verschillende internationale overlegplatforms inzake administratieve vereenvoudiging
  • het Belgisch vereenvoudigingsbeleid promoten in het buitenland

 

Als
coach
    instaan voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    hun competenties zo goed mogelijk in te zetten en te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • bevorderen van de werksfeer en de samenwerking onder te teamleden
  • evalueren van de opleidingsbehoeften van het personeel en plannen van de activiteiten om de competenties te ontwikkelen
  • vanuit het standpunt van de klant de samenwerking tussen verschillende beleidsniveaus aanmoedigen en ter zake concrete projecten uitwerken
  • ondersteunen op conceptueel vlak, eigen ervaringen delen, standpunten uitwisselen
  • organiseren van vergaderingen rond een specifiek thema of een specifieke zaak om het kennisniveau van de teamleden actueel te houden

 

Als
organisator
    de samenwerking tussen de federale, de communautaire en de regionale administraties organiseren

teneinde

    de initiatieven voor administratieve vereenvoudiging te laten dragen door de verschillende overheden

 

Voorbeelden van taken
  • een netwerk opstarten en ondersteunen
  • vergaderingen organiseren
  • vanuit het standpunt van de klant de samenwerking tussen verschillende beleidsniveaus aanmoedigen en ter zake concrete projecten uitwerken
  • de uitwisseling van goede praktijken organiseren
  • horizontale vereenvoudigingsprojecten over verschillende entiteiten opstarten, ondersteunen en coördineren

 

Als
beheerder
    de ter beschikking gestelde (personeels- en werkings-) middelen toewijzen

teneinde

    de opdrachten binnen de perken van de begroting uit te voeren en vereenvoudigingsprojecten op te starten of te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • voorstellen formuleren tot aanwerving van deskundigen aan de eerste minister, die aanstelt
  • studies en onderzoeken uitvoeren
  • instaan voor het personeelsbeleid
  • lastenboeken voorbereiden, toewijzen en opvolgen
  • onderhandelen met de leidende ambtenaren van alle federale overheidsdiensten teneinde de te ondersteunen projecten te selecteren

 

Als
vertegenwoordiger
    de dienst vertegenwoordigen

teneinde

    de signalen van het middenveld (ondernemings-, werkgevers-, werknemers-, beroeps- en consumentenorganisaties) op te vangen en adequate informatie ter beschikking te stellen over het vereenvoudigingsbeleid van de regering en de werking van de eigen dienst

 

Voorbeelden van taken
  • de DAV vertegenwoordigen in een groot aantal interdepartementale organen en comités
  • informatie inzamelen en bezorgen aan andere instanties wat betreft het vereenvoudigingsbeleid, de reglementering en de wetgeving die van kracht is
  • vertegenwoordigen van de DAV op nationale en internationale conferenties en hierbij optreden als spreker
  • verantwoording afleggen over de werking of activiteiten van de dienst

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de eerste minister, vertegenwoordigd door de staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging

de voorzitter van de Fod Kanselarij van de Eerste Minister

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.