Afdrukken

Adviseur promotie welzijn op het werk - Adjunct van de directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE059

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Strategisch adjuncten

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

Het bijstaan van de adviseur-generaal bij de vertaling van het managementplan van de directeur-generaal in operationele doelstellingen

teneinde

de arbeidswereld te informeren over de bestaande welzijnsreglementering en de wetenschappelijke kennis die eraan ten grondslag ligt, alsook risicoanalyse-instrumenten en preventiemaatregelen te ontwikkelen en te verspreiden en de resultaten van wetenschappelijk onderzoek te valoriseren.

 

Het scheppen van voorwaarden voor de realisatie van de jaarprogramma's (het op punt stellen en implementeren van werkmethodes en het organiseren ervan, evenals van de administratieve processen en de logistieke middelen)

teneinde

de operationele doelstellingen van de Afdeling te bereiken.

 

Het ondersteunen en coördineren van de werkzaamheden van de verschillende directies en diensten van de Afdeling promotie (Dienst eretekens, Cel Focal Point, Demonstratiewerkplaatsen voor veilig werken, Directie gedragscommunicatie)

teneinde

synergieën te creëren en de doelstellingen van de Afdeling te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
adjunct van de adviseur-generaal
    bijstaan en ondersteunen van deze bij de ontwikkeling van het jaarprogramma en de projecten

teneinde

    de doelstellingen van de Afdeling te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het vervangen van de adviseur-generaal
  • meewerken aan de ontwikkeling van jaarprogramma's en projecten: contacten met doelgroepen en deskundigen
  • het organiseren en leiden van en deelnemen aan werkgroepen en vergaderingen met interne en externe partners en instellingen, alsook het faciliteren van contacten
  • een eigen inbreng leveren voor de strategie en de aanpak van de projecten, alsook het opvolgen van de wetenschappelijke evolutie en de evolutie op het terrein
  • het verlenen van steun bij het beheer van het budget

 

Als
coördinator/organisator
    adviseren en begeleiden van de verschillende diensten en hun personeelsleden van de Afdeling promotie

teneinde

    de voorwaarden te scheppen voor het goed functioneren van de verschillende diensten en synergieën te creëren

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken en implementeren van werkmethodes en methodes voor informatieverspreiding en kennisoverdracht (intern en extern, multimedia, elektronisch)
  • het organiseren van vergaderingen en coördinatievergaderingen
  • het coördineren van de werkzaamheden van de projectbeheerders
  • het opvolgen en plannen van de activiteiten van het Nationaal Opleidingscentrum en het netwerk van provinciale secretarissen

 

Als
coach van de projectbeheerders
    ter beschikking stellen van de expertise aan en het motiveren van de projectbeheerders

teneinde

    hen, individueel en als team, in staat te stellen hun opdrachten uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • het op punt stellen van de werkmethodes voor de projecten
  • het begeleiden, helpen en superviseren van de projectbeheerder
  • het opstellen van de taakverdeling en planning
  • het in kaart brengen van de opleidingsbehoeften

 

Als
kennisbeheerder
    volgen van de evoluties aangaande de arbeidsomstandigheden

teneinde

    elementen te verschaffen voor de context van de projecten en de activiteiten

 

Voorbeelden van taken
  • het van nabij volgen van de werkzaamheden van de in het domein actieve nationale en internationale organisaties (universitaire instellingen, onderzoekscentra, overheidsinstellingen, sociale partners, ...)
  • het verzamelen van goede praktijken en werkmiddelen
  • het creëren en opvolgen van netwerken, alsook het doen van onderzoek naar doelgroepen en de beste manier om ze te bereiken
  • het op punt stellen van systemen om kennis toegankelijk te maken voor de projectbeheerders

 

Als
facilitator/adviseur
    het scheppen van gunstige omstandigheden

teneinde

    de uitvoering van het jaarprogramma en de projecten mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • het onderhouden van contacten met andere AD's (algemene directie) van de FOD WASO (Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg)
  • het logistiek beheer: het plannen en opvolgen van bestellingen
  • contactpersoon zijn voor de ICT-helpdesk (informatie- en communicatietechnologie), alsook het ter beschikking stellen van logistieke middelen
  • het oplossen van praktische en beleidsproblemen
  • contactpersoon zijn bij de interne P&O (Personeel en Organisatie): personeelszaken, rekruteringen, &

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

sociale partners

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

sociale partners

andere fed. overh. diensten

organisaties/ondernemingen

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de adviseur-generaal die de leiding heeft over de Afdeling promotie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van de eigen taken en de delegatie aan de projectbeheerders en medewerkers
  • het invoeren van werkmethodes met inachtneming van de principes van het kwaliteitssysteem van de AD

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • activiteiten met budgettaire repercussies

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

6.941.000 euro en 4.559.486 euro

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. rekenplichtige

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wet van 4 augustus 1996 en de uitvoeringsbesluiten
  • de wet van 10 april 1971 over de arbeidsongevallen en van de wet over het medisch toezicht en de medische onderzoeken voor werknemers

 

Welke vernieuwingen
  • het ontwikkelen van de multidisciplinaire aanpak van de bescherming van de werknemers
  • het ontwikkelen van evaluatiemethodes
  • het ontwikkelen van methodes voor gedragsverandering en het bereiken van doelgroepen van deskundigen, werknemers en werkgevers

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de Belgische context op basis van de eigen ervaring en in functie van de inbreng van de projectpartners

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.