Afdrukken

Adviseur financiën, boekhouding en actuariaat - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB909

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het leiden en coördineren van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat

teneinde

op een efficiënte manier de doelstellingen van deze dienst, meer bepaald de boekhoudkundige, financiële en actuariële controle van mutualistische entiteiten, te bereiken, met respect voor de richtlijnen en prioriteiten vastgesteld door de Raad en de administrateur-generaal.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het leiden van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat

teneinde

    de doelstellingen ervan te realiseren volgens de door de Raad en de administrateur-generaal vastgestelde richtlijnen en prioriteiten.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van de door de financiële inspecteurs na te leven methodologie bij het uitvoeren van hun controles ter plaatse
  • het voorleggen van alle door de dienst opgestelde dossiers, nota's en briefwisseling van niet-formele aard, aan de administrateur-generaal, nadat deze zijn/haar goedkeuring hebben gekregen
  • het bijwonen van vergaderingen van het Technisch Comité en deelnemen aan de beleidsdiscussies binnen dit comité en in de schoot van een werkgroep met revisoren aangesteld in de mutualistische sector
  • het leiden van interne vergaderingen en technische werkgroepen met ziekenfondsen rond boekhoudkundige en informaticaonderwerpen
  • het ondertekenen van brieven van louter formele aard

 

Als
leidinggevende
    het leiden van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat

teneinde

    de doelstellingen ervan te realiseren volgens de door de Raad en de administrateur-generaal vastgestelde richtlijnen en prioriteiten.

 

Voorbeelden van taken
  • zetelen in de jury aangesteld voor de organisatie van bijkomende selectieproeven met het oog op de werving van medewerkers
  • het bijwonen van vergaderingen met ziekenfondsen en landsbonden met betrekking tot problemen in het kader van zijn/haar dienst
  • elk jaar aan de administrateur-generaal thema's voorstellen ter controle
  • het nemen van de nodige initiatieven met het oog op het verder informatiseren van de gegevensstromen tussen de Controledienst en de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, alsook van de verwerking van de aldus via elektronische overdracht bekomen gegevens
  • het ter beschikking stellen van zijn/haar technische kennis en expertise aan de personeelsleden van de dienst

 

Als
coördinator
    het coördineren van de werking van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat

teneinde

    de dienst op een optimale manier te laten functioneren.

 

Voorbeelden van taken
  • het efficiënt coördineren en opvolgen van de werkzaamheden in overleg met de adjuncten
  • binnen het kader vastgelegd door de administrateur-generaal, het nader vastleggen van de interne werkprocedures in functie van de vooropgezette doelstellingen en van de na te leven termijnen ten opzichte van de voogdijminister, de Raad, het Technisch Comité, de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen en derden (FOD's, RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), erkende revisoren, ...

 

Als
expert
    het voorstellen van nieuwe initiatieven in alle domeinen die verband houden met de taken van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat aan de hiërarchische meerderen

teneinde

    de mutualistische sector verder te professionaliseren.

 

Voorbeelden van taken
  • o.a. volgende taken: het ontwikkelen van voorstellen ter vernieuwing en verbetering van de boekhoudkundige en administratieve organisatie, de interne controle en de interne audit, reservefondsen en beleggingsmogelijkheden

 

Als
kennisbeheerder
    op de hoogte blijven van wijzigingen in de wet- en regelgeving

teneinde

    bijgewerkte adviezen te uiten.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de financiële en boekhoudkundige bepalingen van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, de uitvoeringsbesluiten van deze wet en de omzendbrieven
  • het opvolgen van de wettelijke en reglementaire bepalingen en voorschriften inzake de boekhouding en het financieel beheer van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
  • het opvolgen van de wijzigingen in de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen

 

Als
vertegenwoordiger
    van de Controledienst het onderhouden van relaties met derden

teneinde

    onder andere de belangen van de instelling te vertegenwoordigen en te verdedigen en de mutualistische sector verder te professionaliseren.

 

Voorbeelden van taken
  • het vertegenwoordigen van de Controledienst in verschillende commissies waaronder de Commissie voor de erkenning van de revisoren met het oog op hun mogelijke aanstelling in de mutualistische sector, alsook de Technische, boekhoudkundige en statistische commissie en de Begeleidingscommissie op het niveau van het RIZIV

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de raad van bestuur

de administrateur-generaal en zijn/haar tweetalige adjunct

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.