Adviseur financiën, boekhouding en actuariaat - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB909
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het leiden en coördineren van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat
teneinde
op een efficiënte manier de doelstellingen van deze dienst, meer bepaald de boekhoudkundige, financiële en actuariële controle van mutualistische entiteiten, te bereiken, met respect voor de richtlijnen en prioriteiten vastgesteld door de Raad en de administrateur-generaal.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet leiden van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat
teneinde
de doelstellingen ervan te realiseren volgens de door de Raad en de administrateur-generaal vastgestelde richtlijnen en prioriteiten.
Voorbeelden van taken
- het uitwerken van de door de financiële inspecteurs na te leven methodologie bij het uitvoeren van hun controles ter plaatse
- het voorleggen van alle door de dienst opgestelde dossiers, nota's en briefwisseling van niet-formele aard, aan de administrateur-generaal, nadat deze zijn/haar goedkeuring hebben gekregen
- het bijwonen van vergaderingen van het Technisch Comité en deelnemen aan de beleidsdiscussies binnen dit comité en in de schoot van een werkgroep met revisoren aangesteld in de mutualistische sector
- het leiden van interne vergaderingen en technische werkgroepen met ziekenfondsen rond boekhoudkundige en informaticaonderwerpen
- het ondertekenen van brieven van louter formele aard
Alsleidinggevendehet leiden van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat
teneinde
de doelstellingen ervan te realiseren volgens de door de Raad en de administrateur-generaal vastgestelde richtlijnen en prioriteiten.
Voorbeelden van taken
- zetelen in de jury aangesteld voor de organisatie van bijkomende selectieproeven met het oog op de werving van medewerkers
- het bijwonen van vergaderingen met ziekenfondsen en landsbonden met betrekking tot problemen in het kader van zijn/haar dienst
- elk jaar aan de administrateur-generaal thema's voorstellen ter controle
- het nemen van de nodige initiatieven met het oog op het verder informatiseren van de gegevensstromen tussen de Controledienst en de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, alsook van de verwerking van de aldus via elektronische overdracht bekomen gegevens
- het ter beschikking stellen van zijn/haar technische kennis en expertise aan de personeelsleden van de dienst
Alscoördinatorhet coördineren van de werking van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat
teneinde
de dienst op een optimale manier te laten functioneren.
Voorbeelden van taken
- het efficiënt coördineren en opvolgen van de werkzaamheden in overleg met de adjuncten
- binnen het kader vastgelegd door de administrateur-generaal, het nader vastleggen van de interne werkprocedures in functie van de vooropgezette doelstellingen en van de na te leven termijnen ten opzichte van de voogdijminister, de Raad, het Technisch Comité, de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen en derden (FOD's, RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), erkende revisoren, ...
Alsexperthet voorstellen van nieuwe initiatieven in alle domeinen die verband houden met de taken van de dienst financiën, boekhouding en actuariaat aan de hiërarchische meerderen
teneinde
de mutualistische sector verder te professionaliseren.
Voorbeelden van taken
- o.a. volgende taken: het ontwikkelen van voorstellen ter vernieuwing en verbetering van de boekhoudkundige en administratieve organisatie, de interne controle en de interne audit, reservefondsen en beleggingsmogelijkheden
Alskennisbeheerderop de hoogte blijven van wijzigingen in de wet- en regelgeving
teneinde
bijgewerkte adviezen te uiten.
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de financiële en boekhoudkundige bepalingen van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, de uitvoeringsbesluiten van deze wet en de omzendbrieven
- het opvolgen van de wettelijke en reglementaire bepalingen en voorschriften inzake de boekhouding en het financieel beheer van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
- het opvolgen van de wijzigingen in de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen
Alsvertegenwoordigervan de Controledienst het onderhouden van relaties met derden
teneinde
onder andere de belangen van de instelling te vertegenwoordigen en te verdedigen en de mutualistische sector verder te professionaliseren.
Voorbeelden van taken
- het vertegenwoordigen van de Controledienst in verschillende commissies waaronder de Commissie voor de erkenning van de revisoren met het oog op hun mogelijke aanstelling in de mutualistische sector, alsook de Technische, boekhoudkundige en statistische commissie en de Begeleidingscommissie op het niveau van het RIZIV
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
de administrateur-generaal en zijn tweetalig adjunct
|
mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke vragen, beslissingen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
de adjunct-hoofden van de dienst en bij afwezigheid de medewerkers van het betrokken adjunct-hoofd
|
rapporteringen van uitgevoerde projecten en taken, mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftel
|
persoonlijk contact, als dossier
|
dagelijks
|
de revisoren (via hiërarchische weg
|
financiële en boekhoudkundige gegevens, verslagen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
de mutualistische entiteiten (via hiërarchische weg)
|
financiële en boekhoudkundige gegevens, verslagen, beslissingen, mondelinge vragen, schriftelijke vr
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail
|
dagelijks
|
RIZIV (via hiërarchische weg)
|
financiële en boekhoudkundige gegevens, wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
de administrateur-generaal en zijn/haar tweetalige adjunct
|
rapporteringen van uitgevoerde projecten en taken, mondeling advies, mondelinge vragen, schriftelij
|
persoonlijk contact, als dossier
|
dagelijks
|
het adjunct-hoofd van de dienst en bij afwezigheid van deze de medewerkers
|
beslissingen, mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact, als dossier
|
dagelijks
|
de revisoren (via hiërarchische weg)
|
wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
de mutualistische entiteiten (via hiërarchische weg)
|
wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden, mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ... persoonlijk contact
|
wekelijks
|
RIZIV (via hiërarchische weg)
|
schriftelijke vragen, wetgeving, vaststellingen van inbreuken op de wet van 14 juli 1994, beslissing
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de raad van bestuur
de administrateur-generaal en zijn/haar tweetalige adjunct
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het organiseren van werkvergaderingen met vertegenwoordigers van de mutualistische sector
- het toekennen van verlof aan de personen waaraan hij/zij leiding geeft
- de evaluatie van de personen aan wie leiding wordt gegeven
De functie moet autorisatie vragen voor
- de aankopen voor de dienst, waaronder informatica, teneinde de controles uit te voeren
- de werving van medewerkers
- de inhoud van de ontwerpen van nota's aan de Raad en aan het Technisch comité die door hem/haar of de medewerkers zijn opgesteld
- de inhoud van de uitgaande briefwisseling die door de hiërarchisch meerdere(n) wordt ondertekend (gelet op de opdrachten van de controledienst die objectiviteit en onpartijdigheid vereisen met het oog op uniformiteit, wordt de ondertekening van de briefwisseling gecentraliseerd bij de voorzitter van de Raad en de administrateur-generaal)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen
- de boekhoudkundige en financiële bepalingen van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
- de wet van 1975 op de boekhouding van de ondernemingen
- de uitvoeringsbesluiten van deze wetten
- de omzendbrieven uitgaande van de Controledienst
Welke vernieuwingen
- initiatieven nemen met het oog op het verder informatiseren van de gegevensstromen tussen de controledienst en de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, alsook van de verwerking van de aldus via elektronische overdracht bekomen gegevens teneinde de controletaken van de Controledienst optimaal te kunnen uitvoeren
- het ontwikkelen van voorstellen ter vernieuwing en verbetering van de boekhoudkundige en administratieve organisatie, de interne controle en de interne audit, reservefondsen en beleggingsmogelijkheden
- het voorstellen van wijzigingen van reglementering
Gebaseerd op welk referentiekader
|