Afdrukken

Attaché A2 douane en accijnzen - Projectleider (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI164

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het leiden van de lokale desk- en terreinactiviteiten in het kader van een opsporingsoperatie O&O (onderzoek en opsporing), voor die operaties, die op lokaal vlak door de inhoud of de omvang ervan, meer gevorderde managementvaardigheden vergen (in tegenstelling met de junior projectbeheerder die minder complexe zaken uitvoert)

teneinde

de kwaliteitsvolle uitvoering van het draaiboek van de operatie te bewerkstelligen.

 

In het kader van een antifraudeonderzoek O&O, het voorbereiden van de dossiers die door hun aard (omvang of complexiteit) meer gevorderde managementvaardigheden vergen, het sturen of uitvoeren van de nodige onderzoeksactiviteiten, het bundelen, evalueren en communiceren van de onderzoeksresultaten en daarbij voor de geschilszaken, indien nodig, het voorstellen van een transactionele afhandeling en het (laten) nemen van de nodige bewarende maatregelen

teneinde

de kwaliteitsvolle verwezenlijking van het geplande onderzoek te bewerkstelligen.

 

Resultaatgebieden
Als
technisch leidinggevende
    het sturen en bijstaan van een team, dat bestaat uit verschillende medewerkers binnen O&O, bij de uitvoering van de onderzoeksactiviteiten

teneinde

    enerzijds de kwaliteitsvolle uitvoering van het draaiboek van een operatie te bewerkstelligen en anderzijds bij een antifraudeonderzoek door de meest effectieve en efficiënte inzet van de middelen een optimaal resultaat te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het leiden en begeleiden van een beperkt, in het kader van het onderzoeksdossier ad hoc samengesteld, team
  • het geven van instructies in het kader van het onderzoek, het bewaren van de discipline en het bijsturen van de activiteiten waar nodig
  • het delegeren van de verantwoordelijkheden aan de juiste personen tijdens de uitvoering van een onderzoek
  • het helpen van de andere medewerkers om hun competenties te ontwikkelen en professioneel te groeien, via een goede taakverdeling en door regelmatige, contructieve feedback te geven

 

Als
organisator
    het voorbereiden van het antifraudeonderzoek door het dossier te bestuderen en door de beschikbare informatie en de planning van de onderzoeksactiviteit te evalueren voor die dossiers die door hun aard (omvang of complexiteit) meer gevorderde managementvaardigheden vergen

teneinde

    de kans op een succesvolle afloop ervan te maximaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het bestuderen van het dossier: het controleren van het uniek klantendossier van elk subject op het bestaan van een onderzoeksvlag, het plaatsen van een onderzoeksvlag O&O bij het uniek klantendossier, en het opstellen van een lijst van elementen die van belang zijn bij de uitvoering van de onderzoeksactiviteiten
  • het evalueren van de beschikbare informatie: het beoordelen van de kwaliteit van het informatiepakket, het opzoeken/opvragen, indien nodig, van bijkomende informatie, en het analyseren van de informatie
  • het plannen van de onderzoeksactiviteiten: het selecteren van de meest geschikte onderzoeksmiddelen, het bepalen van de te besteden tijd aan de onderzoeksactiviteiten in het dossier, het controleren van de lokale beschikbaarheid van de middelen, en het vragen en reserveren van bijstand, indien nodig, binnen O&O (incl. TSU (technical support unit), alsook binnen en/of buiten de FOD Financiën

 

Als
onderzoeker
    het zelf stellen van onderzoeksdaden en het nemen van de leiding over de uitvoering van de onderzoeksdaden, voor die dossiers die door hun aard (omvang of complexiteit) meer gevorderde managementvaardigheden vergen

teneinde

    de kwaliteitsvolle verwezenlijking van het geplande onderzoek te bewerkstelligen

 

Voorbeelden van taken
  • het stellen van de onderzoeksdaden als onderzoeker: de aanvraag van internationale bijstand, de voorbereiding en inzage van een bankrekening, de voorbereiding en de analyse van de resultaten van een gerechtelijk onderzoek, de voorbereiding van en de inzage in een juridisch dossier, de formulering van een voorstel tot voorlopige aanhouding, de beoordeling en de communicatie van de resultaten van de onderzoeksactiviteiten en de beslissing over de voortzetting van het dossier, met eventueel de aanpassing van de planning
  • het stellen van de onderzoeksdaden als onderzoeker in teamverband: de voorbereiding en uitvoering van een huisvisitatie, de visitatie van een bedrijf en de controle van de boekhouding en/of handelsgeschriften, de uitoefening van het retentierecht of het bijzonder voorrecht op goederen, alsook het afnemen van andere dan standaardverhoren

 

Als
dossierbeheerder
    het formeel afwerken van die dossiers die door hun aard (omvang of complexiteit) meer gevorderde managementvaardigheden vergen

teneinde

    deze een passend gevolg te laten krijgen inzake de geschilsafhandeling en/of de mededeling van informatie aan partnerorganisaties in binnen en/of buitenland

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de materiële afwerking van het dossier: de ordening van de stukken, de opstelling van een verslag betreffende de vastgestelde belastingsschuld, en bij een overtreding, de opstelling van de passende bekeuringsakte (proces-verbaal, adminstratief verslag, 359, enz.)
  • het communiceren van informatie met betrekking tot de onderzoeksresultaten en de geïnvesteerde middelen via de zaakverantwoordelijke

 

Als
controleur
    het uitvoeren van activiteiten met betrekking tot de transactionele afhandeling voor die dossiers die door hun aard (omvang of complexiteit) meer gevorderde managementvaardigheden vergen, met name het behandelen van de minnelijke schikking

teneinde

    de mogelijke transactionele afhandeling correct te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • het aanbieden van een minnelijke schikking
  • het doorsturen van de minnelijke schikking aan de N-3

 

Als
bekeurder
    het uitvoeren van de activiteiten in het kader van de bewarende maatregelen van Douane & Accijnzen, voor die dossiers die door hun aard (omvang of complexiteit) meer gevorderde managementvaardigheden vergen

teneinde

    de uitvoering van deze bewarende maatregelen correct te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • inzake de voorlopige aanhouding: het opstellen van het aanvankelijk pv, het overdragen ervan aan het parket van de Procureur des Konings (24 uren), en het opstellen van het definitief pv voor de Procureur des Konings (3 dagen)
  • het opstellen van een definitief pv voor het vestigen van een wettelijke hypotheek
  • inzake de inbeslagname van goederen en/of vervoermiddelen: zorgen voor de inventarisatie, het opstellen van het summier ontvangstbewijs 368 DA en/of inventaris 96, het overdragen van goederen aan de griffie van de rechtbank in het kader van aanhalingen inzake het gemeenrecht, en het ter beschikking stellen van de goederen in het kader van aanhalingen op basis van de D&A-wetgeving

 

Als
projectbeheerder
    het leiden van de lokale desk- en terreinactiviteiten in het kader van een opsporingsoperatie O&O, voor die operaties die op lokaal vlak meer gevorderde managementvaardigheden vergen, dit is: enerzijds, het voorbereiden van de eigen activiteiten en het evalueren van de resultaten gedurende de ganse duur van de operatie en anderzijds het uitwisselen van informatie i.v.m. de aanvullende opdrachten binnen de operatie en rapporteren aan degene die de vraag gesteld heeft

teneinde

    de kwaliteitsvolle uitvoering van het draaiboek van de operatie te bewerkstelligen

 

Voorbeelden van taken
  • als "local unit" en eerste contactpunt van de goederen: zorgen voor de preselectie van alle objecten (goederen, transportmodi, aangevers, enz.) die beantwoorden aan het in het draaiboek vooropgestelde opsporingsmodel, zorgen voor de finale selectie van de objecten die het voorwerp zullen zijn van verdere onderzoeksdaden, het beoordelen van de resultaten die verkregen werden aan de hand van de verschillende onderzoeksdaden, en het rapporteren van de onderzoeksresultaten aan de "central unit"
  • in het kader van een operatie, niet als "local unit" noch als eerste contactpunt met de goederen: het analyseren van de informatie en het bepalen van de actie(s) voor de uitvoering van aanvullende opdrachten, rechtstreeks rapporteren aan de info vragende partner, en, in voorkomend geval, het doorgeven van het signaal met betrekking tot een vastgestelde overtreding aan inputbeheer in het kader van de "snelle coördinatie"

 

Als
rapporteur
    het opstellen van de nodige verslagen

teneinde

    de resultaten van de antifraudeonderzoeken en/of de opsporingsoperaties te communiceren aan de interne en externe partijen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van de nodige rapporten, verslagen en briefwisseling

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de teamchef subregio

de functie geeft functioneel leiding aan +/- 5 VTE's (voltijds equivalent) van niveau B en C

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.