Adviseur beheer patrimonium (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DLO333
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)
Doel van de functie
Advies verlenen inzake patrimoniumbeheer
teneinde
de doelstellingen te bereiken in het kader van de door de Regie vastgestelde immobiliënstrategie.
Instaan voor de overdracht en/of herbeschikking van gebouwen in het kader van de staatshervorming (Lambermont-akkoorden)
teneinde
ervoor te zorgen dat de te volgen procedures correct en vlot verlopen.
Resultaatgebieden
Alsadviseurinlichtingen verstrekken en voorstellen formuleren aan het afdelingshoofd/management
teneinde
erop toe te zien dat zij over de juiste informatie beschikken om een gefundeerde beslissing te nemen
Voorbeelden van taken
- overmaken van inlichtingen, lijsten en rapporten aan het afdelingshoofd/management
- op basis van de eigen expertise naar oplossingen/alternatieven zoeken inzake de overdracht van gebouwen
- meewerken aan de opmaak van dossiers ter beantwoording van parlementaire vragen of vragen van de minister (cel beleidsvoorbereiding)
- meewerken aan de opmaak van contracten, o.a. huurcontracten
- vergaren, bijhouden en doorgeven van informatie inzake patrimoniumbeheer teneinde concrete voorstellen te formuleren
Alsverantwoordelijkeinstaan voor de overdracht van gebouwen ingevolge de staatshervorming (bv. Lambermont-akkoorden)
teneinde
ervoor te zorgen dat deze overdracht correct en vlot gebeurt
Voorbeelden van taken
- voorbereidende onderhandelingen voeren met de gewesten
- kadastrale gegevens controleren (contacten met FOD Financiën)
- voorstellen voorbereiden aan de minister inzake de te nemen optie (bv. verkoop of verhuur, enz.) voor wat betreft de overdracht van de gebouwen
- opmaken van het Koninklijk Besluit inzake de overdracht
Alsexpertopvolgen en interpreteren van relevante informatie (bv. wetgeving) inzake patrimonium
teneinde
zijn/haar expertise ter beschikking te stellen bij o.a. de ontwikkeling en/of implementatie van nieuwe projecten
Voorbeelden van taken
- opvolgen van alle institutionele wijzigingen in de federale staatsstructuur die een invloed hebben op het patrimonium, bv. overdracht van gebouwen en terreinen naar andere instanties d.m.v. een KB
- opvolgen van de wetgeving inzake staatshervorming en politiehervorming
- opmaken van een Grafisch Charter met gebouwgebonden standaardnormen (typologie van het gebouw, meetcode, categorisering, meetmethode en nummering) dat dient gerespecteerd te worden door de federale overheidsinstellingen
- expertise verlenen bij de opstelling van wetgeving, bv. gedwongen mede-eigendom
Alsintern raadgever/adviseuradviezen verlenen en de eigen expertise ter beschikking stellen van de lokale patrimoniumcellen (50-tal ambtenaren) in de buitendiensten
teneinde
bij te dragen tot een efficiënte, uniforme werking en hen bij te staan bij de behandeling van bepaalde dossiers
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de voorbereiding van algemene instructies m.b.t. het patrimoniumbeheer ten behoeve van de lokale patrimoniumcellen
- opleidingen geven aan de patrimoniumantennes en zijn/haar expertise ter beschikking stellen
- oplossingen voorstellen/alternatieven uitwerken voor bepaalde complexe dossiers
- optreden als aanspreekpunt inzake patrimoniumaangelegenheden
Alscoördinator patrimoniumdatabankinstaan voor het beheer van de officiële algemene inventaris van de onroerende goederen (portaalsite 'Hydra'), die beheerd wordt door de Regie der Gebouwen
teneinde
te allen tijde een duidelijk beeld te kunnen weergeven van het patrimonium
Voorbeelden van taken
- coördineren van de validatie van de patrimoniumdatabank (controle van de inhoud van de gegevens)
- de gegevens van de inventarislijst van de gebouwen laten controleren door de medewerkers
- voorbereiden van de functionele aanpassingen van de patrimoniumdatabank: aanduiden welke gegevens noodzakelijk vermeld moeten worden
- opvolgen van de concessieovereenkomsten t.a.v. de exploitatie van historische gebouwen, sites of monumenten
Alsdossierbeheerderbeheren van complexe domeindossiers (bv. Merksplas, Wortel)
teneinde
hun behandeling (verkoop, verhuur, of cessie) te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- beheren van complexe domeindossiers: de cessie van een domein opvolgen
- behandelen van specifieke, maar niet uitgesproken juridische dosseirs i.v.m. patrimoniumbeheer
- contact opnemen met de juridische dienst bij betwistingen of ter voorbereiding van een specifiek domeindossier
Positionering
De functie krijgt leiding van
het afdelingshoofd beheer patrimonium
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|