Afdrukken

Adviseur beheer patrimonium (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DLO333

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)




Doel van de functie

Advies verlenen inzake patrimoniumbeheer

teneinde

de doelstellingen te bereiken in het kader van de door de Regie vastgestelde immobiliënstrategie.

 

Instaan voor de overdracht en/of herbeschikking van gebouwen in het kader van de staatshervorming (Lambermont-akkoorden)

teneinde

ervoor te zorgen dat de te volgen procedures correct en vlot verlopen.

 

Resultaatgebieden
Als
adviseur
    inlichtingen verstrekken en voorstellen formuleren aan het afdelingshoofd/management

teneinde

    erop toe te zien dat zij over de juiste informatie beschikken om een gefundeerde beslissing te nemen

 

Voorbeelden van taken
  • overmaken van inlichtingen, lijsten en rapporten aan het afdelingshoofd/management
  • op basis van de eigen expertise naar oplossingen/alternatieven zoeken inzake de overdracht van gebouwen
  • meewerken aan de opmaak van dossiers ter beantwoording van parlementaire vragen of vragen van de minister (cel beleidsvoorbereiding)
  • meewerken aan de opmaak van contracten, o.a. huurcontracten
  • vergaren, bijhouden en doorgeven van informatie inzake patrimoniumbeheer teneinde concrete voorstellen te formuleren

 

Als
verantwoordelijke
    instaan voor de overdracht van gebouwen ingevolge de staatshervorming (bv. Lambermont-akkoorden)

teneinde

    ervoor te zorgen dat deze overdracht correct en vlot gebeurt

 

Voorbeelden van taken
  • voorbereidende onderhandelingen voeren met de gewesten
  • kadastrale gegevens controleren (contacten met FOD Financiën)
  • voorstellen voorbereiden aan de minister inzake de te nemen optie (bv. verkoop of verhuur, enz.) voor wat betreft de overdracht van de gebouwen
  • opmaken van het Koninklijk Besluit inzake de overdracht

 

Als
expert
    opvolgen en interpreteren van relevante informatie (bv. wetgeving) inzake patrimonium

teneinde

    zijn/haar expertise ter beschikking te stellen bij o.a. de ontwikkeling en/of implementatie van nieuwe projecten

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van alle institutionele wijzigingen in de federale staatsstructuur die een invloed hebben op het patrimonium, bv. overdracht van gebouwen en terreinen naar andere instanties d.m.v. een KB
  • opvolgen van de wetgeving inzake staatshervorming en politiehervorming
  • opmaken van een Grafisch Charter met gebouwgebonden standaardnormen (typologie van het gebouw, meetcode, categorisering, meetmethode en nummering) dat dient gerespecteerd te worden door de federale overheidsinstellingen
  • expertise verlenen bij de opstelling van wetgeving, bv. gedwongen mede-eigendom

 

Als
intern raadgever/adviseur
    adviezen verlenen en de eigen expertise ter beschikking stellen van de lokale patrimoniumcellen (50-tal ambtenaren) in de buitendiensten

teneinde

    bij te dragen tot een efficiënte, uniforme werking en hen bij te staan bij de behandeling van bepaalde dossiers

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de voorbereiding van algemene instructies m.b.t. het patrimoniumbeheer ten behoeve van de lokale patrimoniumcellen
  • opleidingen geven aan de patrimoniumantennes en zijn/haar expertise ter beschikking stellen
  • oplossingen voorstellen/alternatieven uitwerken voor bepaalde complexe dossiers
  • optreden als aanspreekpunt inzake patrimoniumaangelegenheden

 

Als
coördinator patrimoniumdatabank
    instaan voor het beheer van de officiële algemene inventaris van de onroerende goederen (portaalsite 'Hydra'), die beheerd wordt door de Regie der Gebouwen

teneinde

    te allen tijde een duidelijk beeld te kunnen weergeven van het patrimonium

 

Voorbeelden van taken
  • coördineren van de validatie van de patrimoniumdatabank (controle van de inhoud van de gegevens)
  • de gegevens van de inventarislijst van de gebouwen laten controleren door de medewerkers
  • voorbereiden van de functionele aanpassingen van de patrimoniumdatabank: aanduiden welke gegevens noodzakelijk vermeld moeten worden
  • opvolgen van de concessieovereenkomsten t.a.v. de exploitatie van historische gebouwen, sites of monumenten

 

Als
dossierbeheerder
    beheren van complexe domeindossiers (bv. Merksplas, Wortel)

teneinde

    hun behandeling (verkoop, verhuur, of cessie) te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • beheren van complexe domeindossiers: de cessie van een domein opvolgen
  • behandelen van specifieke, maar niet uitgesproken juridische dosseirs i.v.m. patrimoniumbeheer
  • contact opnemen met de juridische dienst bij betwistingen of ter voorbereiding van een specifiek domeindossier

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het afdelingshoofd beheer patrimonium

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.