Afdrukken

Attaché A2 Program Management Office (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO089

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het ontwikkelen en invoeren van een projectmethodologie en het opvolgen, begeleiden, ondersteunen en integreren van meerdere programma's

teneinde

de initiatieven die worden genomen voor het realiseren van het veranderingstraject binnen de FOD Financiën methodologisch te sturen, te beheren en op te volgen

 

Het coachen en ontwikkelen van programmamanagers en projectleiders en passende coaching van de PMO-consultants (PMO= project management Office)

teneinde

de deelnemers aan het veranderingstraject binnen de FOD Financiën methodologisch te ondersteunen

 

Resultaatgebieden
Als
beheerder
    het opvolgen, begeleiden, ondersteunen en integreren van meerdere programma's

teneinde

    het veranderingstraject binnen de FOD Financiën methodologisch te sturen, te beheren en op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van statusrapportering teneinde de voortgang van het veranderingstraject te meten (het uitvoeren van de beheersprocessen voor de opvolging van de programma's, het verzamelen van de nodige informatie, het analyseren van de informatie, ...
  • het initiëren en opvolgen van interacties tussen programma's
  • het evalueren van de diverse fases binnen de programmawerking: vergelijken met de bepalingen uit het projectontwerp en het programmaplan
  • evaluatie van het programma (het uitvoeren van de evaluatieprocedure, het opmaken van de eindbalans, ...
  • het adviseren van oplossingen bij probleemstelling

 

Als
gegevensbeheerder
    het verzamelen, structureren en verwerken van relevante informatie

teneinde

    het beheer van de programma's mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • het uittekenen van een informatie-inzamelingsprocedure
  • het verzamelen van informatie
  • het analyseren van de bekomen informatie
  • het bijsturen van het veranderingstraject door verbeteringsacties voor te stellen
  • het communiceren van iedere verandering / aanpassing aan de betrokken doelgroepen

 

Als
coach
    het motiveren, coachen en helpen bij het evalueren van de programmamanagers, projectleiders en PMO-consultants

teneinde

    een optimale investering van de programma- / projectploeg te bekomen binnen de projectwerking

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van het profiel van de programmamanagers en projectleiders en van de vormingsactiviteiten die nodig zijn voor het uitoefenen van hun rol
  • het opvolgen van het opnemen van de rol en verantwoordelijkheden van de programmamanagers en projectleiders teneinde feedback te geven over hun rol
  • het ontwikkelen van ondersteunende / coachingactiviteiten (handboek, netwerk, forum voor ervaringsuitwisseling, ... voor het ondersteunen en coachen van de programmamanagers, projectleiders en PMO-consultants
  • het evalueren van de impact van de ondersteunende / coachingactiviteiten

 

Als
coördinator
    het nemen van initiatieven nemen en/of ondersteunen

teneinde

    alle stakeholders van de programma's / de projecten op gecoördineerde wijze te laten samenwerken

 

Voorbeelden van taken
  • het identificeren van alle stakeholders (het bepalen van de stakeholders van het programma, het in kaart brengen van de rol van de verschillende stakeholders, het in kaart brengen van de verwachtingen van alle stakeholders (bedoelingen  belangen  bijdragen), ...
  • het communiceren van iedere verandering / aanpassing aan de betrokken doelgroepen
  • het organiseren van coördinatievergaderingen
  • de programma's / projecten in lijn brengen met de globale aanpak van het veranderingstraject

 

Als
ontwikkelaar
    het uitwerken van een programma- en projectmethodologie

teneinde

    de activiteiten binnen het veranderingstraject van de FOD Financiën op een coherent gestructureerde wijze tot de gewenste resultaten te leiden

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een 'aanpak op maat' voor de opvolging van het programma (het verfijnen van de beheersprocessen en hun procedures, regels en standaarden teneinde ze aan te passen aan de specifieke opvolgingsnoden van het programma)
  • het bepalen van de globale rapporterings- en escalatieprocedure voor het veranderingstraject (beslissingsorganen, rapporteringslijnen, meetbare indicatoren, effecten van de verandering, ...
  • het omschrijven van de rol en verantwoordelijkheden van de programmamanagers, de projectleiders en de PMO-consultants (rollen)

 

Als
rapporteur
    het verzorgen van een regelmatige en/of punctuele feedback over de realisaties binnen het veranderingstraject van de FOD Financiën aan het management en (via de Dienst Communicatie) aan interne en/of externe stakeholders van de organisatie

teneinde

    alle betrokkenen een duidelijk beeld, te verstrekken van de vernieuwingen die binnen de FOD Financiën plaatsgrijpen, aangepast aan hun noden.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van de rapporteringsprocedure naar het management
  • het verstrekken van de informatie aan de Dienst Communicatie voor het opstelllen en onderhouden van ad hoc communicatiecampagnes

 

Als
veranderingsdeskundige
    het stimuleren van bewustwording, aanvaarding, betrokkenheid en toe-eigening bij de veranderingsinitiatieven

teneinde

    de implementatie van het veranderingstraject en het stimuleren van de projectwerking binnen de FOD Financiën te vergemakkelijken

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van activiteiten op communicatief vlak die gericht zijn op het welslagen van het programma / project door mee te werken aan het informeren van alle betrokkenen met relevante informatie van algemene aard
  • het verschaffen van uitleg over de doelstellingen en aanpak
  • het opbouwen van toewijding t.o.v. de verandering en het opvangen en afbouwen van bestaande weerstanden
  • het doen verdwijnen van misverstanden of misvattingen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Op N niveau loopt de hiërarchische lijn van de Directeur Strategisch PMO & Communicatie over het Afdelinghoofd Ondersteuning en opvolging en de Teamchef Ondersteuning en opvolging.

Op N-2 niveau "Belastingen & Invorderingen" en "Patrimoniumdocumentatie" krijgt de functie rechtstreeks hiërarchische leiding van de Directeur PMO (de "span of control" voorziet geen functie van afdelingshoofd en teamchef).

Op N-1 niveau "Thesaurie" krijgt de functie rechtstreeks hiërarchische leiding van de Administrateur-generaal Thesaurie

Functioneel staat de functie “in staf” ten opzichte van de opdrachtgever van het veranderingsprogramma's binnen de FOD Financiën en staat zij daarbij op gelijke hoogte met de programmamanager.

Door haar inbreng heeft de functie de 'technisch functionele en sturende' leiding over de methodologische uitvoering van de programma's / projecten die haar zijn toevertrouwd.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.