Attaché A2 beheer domeinen (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DLO016
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)
Doel van de functie
Het behandelen van vragen, het adviseren van en begeleiding aanbieden aan de regionale centra
teneinde
het domaniaal beheer van militaire domeinen te faciliteren.
Resultaatgebieden
Alscontactpersoonhet opvangen van de aanvragen komende vanuit de regionale centra met betrekking tot het domaniaal beheer
teneinde
informatie te verschaffen over de nodige stappen om een gebouw te (ver)huren of te (ver)kopen
Voorbeelden van taken
- Het verlenen van advies over de bijzondere aspecten van domeinbeheer (bv. betalen of niet van onroerende voorheffing, nood aan bodemsanering)
- Het verlenen van advies bij situaties waarvoor een regelgeving die eigen is aan het ministerie van toepassing is (concessie van gebouwen, huren van gebouwen, ingebruikname van terreinen)
- Het doorspelen van het dossier aan medewerkers van de betrokken afdelingen indien er renovaties nodig zijn
- Het contacteren van mogelijke huurders of kopers (gemeente waar het terrein of gebouw gelegen is)
Alsintern raadgever/adviseuradvies verlenen over de te volgen procedures
teneinde
het efficiënt beheer van het patrimonium (gebouwen) te verzekeren
Voorbeelden van taken
- Nagaan of de reglementering rond overheidsopdrachten gerespecteerd wordt
- Het adviseren van de regionale directies bij immobiliëntransacties (verkoop, verhuur)
- Het bieden van ondersteuning bij het uitrusten van gebouwen (door de bevoegde diensten erbij te betrekken)
- Het verlenen van advies of het verschaffen van informatie bij bijzondere aspecten van het patrimoniumbeheer (bv. kost onroerende voorheffing, ...
- Het op de hoogte houden van de hiërarchie van de immobiliëntransacties en hun voortgang Indien nodig parlementaire vragen beantwoorden inzake het gebruik van het gebouwenpatrimonium
Alscontactpersoonhet eerste aanspreekpunt zijn van de regionale diensten of buitenlandse centra
teneinde
hen advies te verlenen bij immobiliëntransacties
Voorbeelden van taken
- Het doorvoeren van een eerste controle inzake de volledigheid van een dossier vooraleer transacties voorgesteld worden
- Doorverwijzen naar interne medewerkers of geprivilegieerde partners bij bepaalde immobiliëntransacties
- Het bieden van advies inzake de reglementering bij een transactie
- Het spelen van een coördinerende rol tussen aankoper / verkoper / andere betrokken bestuursniveaus
- Het onderhouden van contacten met de regionale diensten
Alsdossierbeheerderhet opmaken van een dossier bij bijvoorbeeld het afstaan van een terrein
teneinde
het domaniaal beheer van het ministerie van Landsverdediging te bewerkstelligen
Voorbeelden van taken
- Het opmaken van een dossier in samenwerking met de regionale centra
- Het voorleggen van het dossier via de hiërarchie aan de minister
- Het doorsturen van het dossier (met proces-verbaal van overgave) met een minimale aan- of verkoopprijs (geëvalueerd op basis van expertises) en het doorgeven aan de FOD Financiën waar het aankoopcomité de eigenlijke verkoopprocedure opstart
- Het mee opstellen van concessies en (huur)conventies in samenspraak met het lokaal bestuur
Alsbudgetbewakerhet opvolgen van het beschikbare budget inzake huur/ aankopen-verkoop
teneinde
binnen het vooropgestelde jaarbudget de nodige gebouwen te kopen of te (ver)huren
Voorbeelden van taken
- Het verschaffen van informatie bij de raming van het nodige budget voor het volgende jaar
- Het voorleggen van de transactie aan de Inspectie der Financiën, aan de controleur der vastleggingen, eventueel aan het aankoopcomité binnen Financiën
- Het doorvoeren van een eerste controle vooraleer regionale centra overgaan tot transacties
Alspersoneelbeheerderhet coachen van de medewerkers
teneinde
deze te begeleiden in hun ondersteunende taken
Voorbeelden van taken
- Het verdelen van de taken volgens de deskundigheid van de medewerkers
- Het opstellen van de functiebeschrijvingen met functievereisten voor aanwervingen
- Zorgen voor de evaluatie van de ondergeschikten
Alsinventarisbeheerderhet raadplegen van de inventaris van de domeinen via het Geografische Informatiesysteem en het laten doorvoeren van aanpassingen
teneinde
het geografische informatiesysteem te voeden met nieuwe informatie
Voorbeelden van taken
- Het doorgeven van aanpassingen in het domaniaal beheer zodoende deze accuraat te houden
- Het opvolgen van de boekhoudkundige informatie vanuit de regionale centra aangaande de verhuur, de aankopen en de opbrengsten van verkopen om een zicht te hebben op de middelen
Positionering
De functie krijgt leiding van
de verantwoordelijke van de dienst domaniaal beheer
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|