Afdrukken

Attaché A2 beheer domeinen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DLO016

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)




Doel van de functie

Het behandelen van vragen, het adviseren van en begeleiding aanbieden aan de regionale centra

teneinde

het domaniaal beheer van militaire domeinen te faciliteren.

 

Resultaatgebieden
Als
contactpersoon
    het opvangen van de aanvragen komende vanuit de regionale centra met betrekking tot het domaniaal beheer

teneinde

    informatie te verschaffen over de nodige stappen om een gebouw te (ver)huren of te (ver)kopen

 

Voorbeelden van taken
  • Het verlenen van advies over de bijzondere aspecten van domeinbeheer (bv. betalen of niet van onroerende voorheffing, nood aan bodemsanering)
  • Het verlenen van advies bij situaties waarvoor een regelgeving die eigen is aan het ministerie van toepassing is (concessie van gebouwen, huren van gebouwen, ingebruikname van terreinen)
  • Het doorspelen van het dossier aan medewerkers van de betrokken afdelingen indien er renovaties nodig zijn
  • Het contacteren van mogelijke huurders of kopers (gemeente waar het terrein of gebouw gelegen is)

 

Als
intern raadgever/adviseur
    advies verlenen over de te volgen procedures

teneinde

    het efficiënt beheer van het patrimonium (gebouwen) te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • Nagaan of de reglementering rond overheidsopdrachten gerespecteerd wordt
  • Het adviseren van de regionale directies bij immobiliëntransacties (verkoop, verhuur)
  • Het bieden van ondersteuning bij het uitrusten van gebouwen (door de bevoegde diensten erbij te betrekken)
  • Het verlenen van advies of het verschaffen van informatie bij bijzondere aspecten van het patrimoniumbeheer (bv. kost onroerende voorheffing, ...
  • Het op de hoogte houden van de hiërarchie van de immobiliëntransacties en hun voortgang Indien nodig parlementaire vragen beantwoorden inzake het gebruik van het gebouwenpatrimonium

 

Als
contactpersoon
    het eerste aanspreekpunt zijn van de regionale diensten of buitenlandse centra

teneinde

    hen advies te verlenen bij immobiliëntransacties

 

Voorbeelden van taken
  • Het doorvoeren van een eerste controle inzake de volledigheid van een dossier vooraleer transacties voorgesteld worden
  • Doorverwijzen naar interne medewerkers of geprivilegieerde partners bij bepaalde immobiliëntransacties
  • Het bieden van advies inzake de reglementering bij een transactie
  • Het spelen van een coördinerende rol tussen aankoper / verkoper / andere betrokken bestuursniveaus
  • Het onderhouden van contacten met de regionale diensten

 

Als
dossierbeheerder
    het opmaken van een dossier bij bijvoorbeeld het afstaan van een terrein

teneinde

    het domaniaal beheer van het ministerie van Landsverdediging te bewerkstelligen

 

Voorbeelden van taken
  • Het opmaken van een dossier in samenwerking met de regionale centra
  • Het voorleggen van het dossier via de hiërarchie aan de minister
  • Het doorsturen van het dossier (met proces-verbaal van overgave) met een minimale aan- of verkoopprijs (geëvalueerd op basis van expertises) en het doorgeven aan de FOD Financiën waar het aankoopcomité de eigenlijke verkoopprocedure opstart
  • Het mee opstellen van concessies en (huur)conventies in samenspraak met het lokaal bestuur

 

Als
budgetbewaker
    het opvolgen van het beschikbare budget inzake huur/ aankopen-verkoop

teneinde

    binnen het vooropgestelde jaarbudget de nodige gebouwen te kopen of te (ver)huren

 

Voorbeelden van taken
  • Het verschaffen van informatie bij de raming van het nodige budget voor het volgende jaar
  • Het voorleggen van de transactie aan de Inspectie der Financiën, aan de controleur der vastleggingen, eventueel aan het aankoopcomité binnen Financiën
  • Het doorvoeren van een eerste controle vooraleer regionale centra overgaan tot transacties

 

Als
personeelbeheerder
    het coachen van de medewerkers

teneinde

    deze te begeleiden in hun ondersteunende taken

 

Voorbeelden van taken
  • Het verdelen van de taken volgens de deskundigheid van de medewerkers
  • Het opstellen van de functiebeschrijvingen met functievereisten voor aanwervingen
  • Zorgen voor de evaluatie van de ondergeschikten

 

Als
inventarisbeheerder
    het raadplegen van de inventaris van de domeinen via het Geografische Informatiesysteem en het laten doorvoeren van aanpassingen

teneinde

    het geografische informatiesysteem te voeden met nieuwe informatie

 

Voorbeelden van taken
  • Het doorgeven van aanpassingen in het domaniaal beheer zodoende deze accuraat te houden
  • Het opvolgen van de boekhoudkundige informatie vanuit de regionale centra aangaande de verhuur, de aankopen en de opbrengsten van verkopen om een zicht te hebben op de middelen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de verantwoordelijke van de dienst domaniaal beheer

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.