Afdrukken

Adviseur-generaal dossiers individuele zorgverstrekkers - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD167

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het optimaal beheren van de directie Individuele dossiers zorgverleners & sectoren betreffende tandheelkunde, verpleegkunde, vroedvrouwen, kiniesitherapie, logopedie & accreditering, bestaande uit 5 sectoren van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging, in samenwerking en overleg met alle instanties en interne en externe afdelingen die in aanmerking komen

teneinde

een optimale organisatie van de verzorging in die sectoren, een optimale dekking van de verzorging voor de patiënten in die sectoren en een aanvaardbare vergoeding voor de zorgverleners die deelnemen aan het systeem van de verplichte verzekering te verzekeren.

 

Het organiseren van het optimaal beheer van alle dossiers van de zorgverleners van individuele verzorging (tandheelkundigen, bandagisten, orthopedisten, opticiens, audiciens, verstrekkers van implantaten, diëtisten, podologen, geneesheren, apothekers, verloskundigen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen, logopedisten) die actief zijn in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en de organen die betrokken zijn bij het beheer van die dossiers (met name de organen voor individuele accreditering)

teneinde

de zorgverleners een duidelijk en praktisch beheer van de individuele dossiers te garanderen door middel van vereenvoudigde procedures, die vlot toegankelijk zijn voor de zorgverleners en te beheren zijn via geautomatiseerde middelen.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    Het doen functioneren van de overlegorganen (de technische raad voor kinesitherapie, de commissie kinesitherapeuten-verzekeringsinstellingen, de commissie verpleegkundigen-verzekeringsinstellingen, de commissie vroedvrouwen-verzekeringsinstellingen, de commissie logopedisten-verzekeringsinstellingen, de technische tandheelkundige raad en de nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen), van de organen voor de individuele toekenning van de accreditering (de accrediteringsstuurgroep, de commissie van beroep, het paritair comité) en van de erkenningsraden (van de bandagisten, de orthopedisten, de opticiens, de audiciens, de verstrekkers van implantaten en de logopedisten) in samenwerking met de hiërarchie, de medische directie en de directie Onderzoek, Ontwikkeling en Kwaliteitspromotie, en het kunnen onderhandelen binnen de organen van de sectorale antwoorden op de strategische problemen inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging

teneinde

    maximaal gehoor te geven aan de behoeften van de 'klanten' (partners/lobby's) en terzelfdertijd een onafhankelijke aanpak van het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) van die behoeften te waarborgen, alsook de betrokken zorgverleners efficiënt te informeren

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op de goede uitvoering van de werkzaamheden inzake de inhoudelijke voorbereiding, presentatie en toelichting van de dossiers, rapporteren en zorgen voor de opvolging van de beslissingen voor de talrijke raden en commisies via de verschillende medewerkers
  • het permanent verzekeren van het contact met de partners, de zorgverleners en de verzekeringsinstellingen, en de beleidscel, alsook het voorzitten van bepaalde organen
  • toezien op het juridisch, technisch, politiek en financieel kader waarbinnen beslissingen kunnen worden genomen
  • het verzekeren van een permanente link inzake projecten en informatie tussen de diensten die instaan voor de ontwikkeling en de dienst die zich bezig houdt met het beheer van de individuele dossiers
  • het verzekeren van het permanent overleg met de dienst actuariaat en de juridische dienst

 

Als
account manager
    het verzekeren, samen met de medewerkers, van de centrale aanspreek- en coördinatierol van de dienst voor Geneeskundige Verzorging voor de sector van de tandheelkundigen (de vergaderingen voor de technische tandheelkundige raad en de nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen - reglementering en nomenclatuur) en hiertoe het inhoudelijk, vaktechnisch en procesmatig voorbereiden en sturen van de vergaderingen en het voorzien van de nodige opvolging ervan

teneinde

    een efficiënte werking van dit orgaan te bevorderen en het toe te laten om adviezen, afspraken en beslissingen te formuleren over problemen in de sector, over het tot stand komen en/of opvolgen van de regelgeving, de tarieven en de nomenclatuur, over de te leveren kwaliteit op het vlak van verzorging en producten en over de voorwaarden waaronder terugbetaald kan worden, en daarenboven ervoor te zorgen dat dit alles tijdig gebeurt, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en binnen de budgettaire mogelijkheden

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden van de vergaderingen van de organen (samengesteld uit vertegenwoordigers van de zorgverleners, de ziekenfondsen of andere overheidsdiensten) op relationeel, conceptueel, technisch, juridisch, budgettair (in samenwerking met de dienst Actuariaat) en administratief vlak, alsook het concreet voorbereiden van het verloop van de vergadering, met werkplan en te bereiken doelstellingen
  • kennis nemen van en nadenken over de standpunten van de diverse partners (permanent en ad hoc)
  • het voorzitten of actief sturen van de vergadering en het opmaken van verslagen, nota's met voorstellen, enz.
  • het verzekeren van de opvolging van de werkzaamheden van de diverse overlegorganen: werkzaamheden m.b.t. de nomenclatuur en de reglementering (de opstelling van teksten, onderhandelingen, publicaties)
  • het onderhouden van contact met de beleidscel, de hiërarchie, de dienst Actuariaat en de juridische dienst, enz.

 

Als
manager
    als adviseur-generaal in het managementteam van de dienst voor Geneeskundige Verzorging (DGV), samen met de andere leden van het managementteam (directeur-generaal, adviseurs-generaal en directeurs van de directies en stafdiensten): fungeren als motor van de modernisering en de continue professionele ontwikkeling van de DGV; het formuleren en/of vastleggen van de strategische en operationele doelstellingen van de dienst in samenhang met deze van het RIZIV en het stimuleren en bewaken van de succesvolle realisatie ervan; het definiëren van transparante en duidelijke beleidsopties en het ontwerpen en/ of goedkeuren van makkelijk hanteerbare beslissingskaders en werksystemen en het stimuleren en bewaken van de succesvolle implementatie ervan; het op hoofdlijnen (niveau managementteam) sturen van de organisatieontwikkeling, en van het middelenbeleid en -beheer van de DGV (HRM (human resources management), ICT, financiën, infrastructuur en logistiek); tijdig en adequaat beslissen omtrent de initiatieven, acties, probleemoplossingen of andere voorstellen die door het managementteam van de DGV beslist moeten worden; alsook het besteden van ruime aandacht aan de spontane en efficiënte rapportering aan de hiërarchie, aan de collega's en de medewerkers

teneinde

    een maximale synergie en samenhang tussen de diverse opdrachten van de DGV te helpen realiseren; een optimale samenwerking en synergie tussen de DGV en de overige RIZIV-diensten te bevorderen; de motivatie, de personeelstevredenheid en de professionele voldoening van de medewerkers te helpen maximaliseren door middel van adequate werkomstandigheden en samenwerkingsvormen, kortom, teneinde de opdracht, de visie en de modernisering van de DGV succesvol te realiseren en continu verder te zetten

 

Voorbeelden van taken
  • bijdragen aan het goede verloop van de vergaderingen van het managementteam en de directieraad en mee beslissen over zowel ad-hocsituaties als strategische keuzes
  • het vertegenwoordigen van de dienst in de beslissingsorganen van het RIZIV, als gemandateerde van de leidende ambtenaar van de DGV
  • het bewaken en coördineren van de projectrealisaties (o.a. in het kader van zowel de bestuursovereenkomst als van het strategisch en operationeel plan van het RIZIV en van de DGV)
  • samen of in overleg met de directeur-generaal bijdragen tot een optimale organisatieontwikkeling
  • het dragen van de verantwoordelijkheid voor de administratieve transparantie en vereenvoudiging in verhouding tot de externe partners, de vergaderingen van de organen en werkgroepen, en binnen de werkorganisatie van de eigen directie en haar organisatieonderdelen

 

Als
leidinggevende
    het inhoudelijk en planmatig coördineren (planning, organisatie, opvolging en bijsturing) van de werking van de verschillende afdelingen en cellen en ervoor zorgen dat de diverse opdrachten en prioriteiten op elkaar afgestemd zijn en gerealiseerd worden met de gevraagde kwaliteit en binnen de juiste tijdsplanning; in het bijzonder: het bewaken van de strikte uitvoering van diverse procedures ten aanzien van zorgverleners (o.a. het toekennen van akkoorden, het al of niet toetreden tot overeenkomsten, het registreren en opvolgen van dossiers, het bepalen van de eventuele remgelden, enz.), het coördineren en optimaliseren van de interne en externe communicatie (o.a. met de juridische dienst, de dienst Actuariaat en de ICT-dienst) en het opvolgen van gevoelige punten

teneinde

    de administratief-juridische procedures structureel, administratief en juridisch correct uit te voeren en te waken over het eenduidig en transparant karakter ervan; de regelgeving te doen respecteren; de (interne en externe) communicatie en informatiestromen correct te laten verlopen; alsook bij te dragen tot een optimale efficiëntie en kwaliteit zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen de DGV of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • het stellen van prioriteiten, rekening houdend met de uitvoeringstermijnen in de reglementering, met de beleidsverklaringen en met de budgettaire mogelijkheden
  • het organiseren van intern overleg met de medewerkers om hen te informeren, om gesignaleerde problemen te bespreken en op te lossen, en om hen te informeren over nieuwe richtlijnen en eventuele remgelden; het verzekeren van de algemene dossieropvolging en, indien nodig, het controleren en bijsturen van de opgestelde nota's, verslagen, briefwisseling en andere opdrachten die uitgevoerd werden door de medewerkers
  • instaan voor het administratief beheer van de gesignaleerde problemen
  • het onderhouden van de nodige contacten met de hiërarchie (leidend ambtenaar, administrateur-generaal), de andere diensten, andere instellingen en overheden
  • het onderhouden van de contacten met de interne informaticadienst zodat beheerssystemen gemaakt en aangepast kunnen worden voor de dienst

 

Als
coach
    optreden als coach en teamchef van de directie Individuele dossiers zorgverleners & sectoren betreffende tandheelkunde, verpleegkunde, vroedvrouwen, kiniesitherapie, logopedie & accreditering, die uit medewerkers bestaat die actief zijn in zeer diverse sectoren van de zorgverlening

teneinde

    de continuïteit van de werkzaamheden te verzekeren en de gewenste professionalisering van de medewerkers actueel te houden; de medewerkers optimaal te begeleiden, te responsabiliseren en zodoende hun potentieel en expertise maximaal te benutten, en bij te dragen tot hun jobtevredenheid; alsook bij te dragen tot een optimale efficiëntie en kwaliteit zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen de DGV of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • het delegeren van taken aan de medewerkers en hen motiveren en bijstaan bij hun opdrachten: het doen samenwerken van de deskundigen en hierbij het creëren van de nodige synergie zodat aangepaste en vernieuwende ideeën kunnen ontstaan
  • het organiseren van overleg met de verschillende teams
  • het geven van feedback over de bijdragen van de teams en de medewerkers
  • het begeleiden van de leidinggevenden ingeval van problemen
  • het ondersteunen van de leidinggevenden bij het relatiebeheer

 

Als
kennisbeheerder
    het verzekeren aan de zorgverleners van het onthaal bij en de toegang tot de diensten van het RIZIV en tot hun dossiers en het duidelijk en praktisch beheer van de individuele dossiers (vereenvoudigde procedures, makkelijk toegankelijk voor de zorgverleners, te beheren via de informatica)

teneinde

    het RIZIV een imago te verschaffen dat de kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid van de gegevens en vertrouwen benadrukt, en dus zowel de tevredenheid van de gebruikers ("verplichte klanten voor toegang tot de vergoedingsregeling") als het imago van het RIZIV te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • het permanent verzekeren van de contacten met de individuele zorgverleners
  • het verzekeren van een permanente link inzake projecten en informatie tussen de diensten die instaan voor de ontwikkeling (directie Onderzoek, Ontwikkeling en Kwaliteitspromotie en de medische directie) en de dienst die zich bezig houdt met het beheer van de individuele dossiers
  • instaan voor de uitvoering van de betalingen van diverse individuele vergoedingen (EMDMI (Elektronisch Medisch Dossier - Dossier Médical Informatisé), wachtdienst, sociaal statuut, enz.)

 

Als
beheerder
    het op een degelijke manier juridisch en financieel-budgettair beheren van dedirectie Individuele dossiers zorgverleners & sectoren betreffende tandheelkunde, verpleegkunde, vroedvrouwen, kiniesitherapie, logopedie & accreditering door de uitvoering van de werkzaamheden op te volgen binnen de directie en binnen de raden en commissies en door voorstellen te formuleren

teneinde

    ervoor te zorgen dat de sectoren van de ziekteverzekering performant zijn (organen, indirecte beslissingen, gedekte domeinen) waarbij gewaakt wordt over de naleving van de juridische bases en de budgettaire consequenties, over een correcte omzetting van de bekomen onderhandelingsresultaten en over het weerhouden van oplossingen die zo weinig mogelijk administratieve overlast veroorzaken voor de betrokken interne en externe partners

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen en bijsturen van de omzetting van de onderhandelingsresultaten in legistiek correcte reglementaire teksten (ontwerpen van KB, verordeningen, enz.) die in samenwerking met de juridische dienst worden uitgewerkt ter ondersteuning van de externe overlegorganen
  • het opvolgen en oplossingsgericht sturen van juridische en (in samenwerking met de dienst actuariaat) budgettaire aspecten zowel i.v.m. de sectoriële problemen van de ziekteverzekering als i.v.m. de opdrachten van de directie: de jaarlijkse budgetvoorbereiding van de middelen die noodzakelijk zijn voor de organisatie van de gezondheidszorg, de financiële en technische opdrachten die toegewezen zijn aan de directie (bv. de financiële weerslag van nomenclatuurvoorstellen), de berekening van de financiële weerslag van bepaalde voorstellen en de toetsing ervan aan de beschikbare budgetten, enz.
  • het zelf of via medewerkers voorzitten en bijwonen van vergaderingen waarin de juridische en budgettaire materies besproken worden en oplossingen gezocht worden
  • het informeren van externe partners en andere overheidsinstanties (beleidscel, enz.)
  • toezien op de goede uitvoering van de opdrachten door de medewerkers

 

Als
gegevensbeheerder
    het leiden van en toezien op de creatie van een kadaster of bestand van zorgverleners dat voortdurend wordt bijgewerkt en gebruikt als informatiebron voor studies of beheer

teneinde

    te komen tot een optimaal beheer van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in permanente samenwerking met de FOD Volksgezondheid, het IMA (Intermutualistisch Agentschap) en het Kenniscentrum

 

Voorbeelden van taken
  • het zoveel mogelijk informatiseren van deze dossiers, in samenwerking met de dienst informatica en de FOD Volksgezondheid (kadaster gezondheidsberoepen)
  • instaan voor de continue actualisering van deze geïnformatiseerde dossiers

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de leidende ambtenaar van de dienst Geneeskundige Verzorging en de administrateur-generaal van het RIZIV

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.