Afdrukken

Directeur-generaal inspectiediensten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD140

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het uitwerken, coördineren en beheren van de taken van de verschillende directies waarvoor hij/zij verantwoordelijk is

teneinde

de doelstellingen te verwezenlijken die opgenomen zijn in de opdrachten van deze directies : inspectie van de werkgevers en van de erkende sociale secretariaten

 

het op de hoogte brengen van de beheerders van de instelling

teneinde

het voor hen mogelijk te maken het gevoerde beleid te bepalen en te evalueren

 

Het waarnemen van de leiding van de Rijksdienst in afwezigheid van de administrateur-generaal en zijn adjunct, krachtens een persoonlijke overdracht van bevoegdheden

teneinde

het dagelijks beheer van de Rijksdienst te verzekeren

 

Resultaatgebieden
Als
Lid van de directieraad van de Rijksdienst
    meewerken aan het beheer van de RSZ

teneinde

    de Rijksdienst zijn opdrachten, bepaald door de bestuursovereenkomst, te laten vervullen volgens de uitwerking ervan die in het bestuursplan beschreven wordt

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan het beheer van de bestuursovereenkomst
  • meewerken aan de uitwerking en de kennisgeving van de beleidsvisie van de Rijksdienst ten aanzien van de waarden van de instelling, aan de structuur van de organisatie en van de (financiële, technische, menselijke) middelen die ingezet moeten worden
  • meewerken aan het strategisch partnershipbeheer
  • meewerken aan het beheer van de relaties met de voogdijoverheid, de klanten (werkgevers en sociale secretariaten) en de bezoldigde werknemers
  • deelname aan vergaderingen van de beheer-, overleg- en adviesorganen en de organen inzake voordracht die statutair in de instelling voorzien zijn of die uit eigen initiatief opgericht werden : - directieraad voor de reglementaire beslissingen, - directiecomité voor de strategische beslissingen, - basisoverlegcomité, - informaticastuurgroep, - stagecommissie, - evaluatieconferentie

 

Als
verantwoordelijke van een algemene directie
    het organiseren, coördineren en verzekeren van de opvolging van de werking van de verschillende diensten

teneinde

    de optimale werking te verzekeren van de directies door een aangepaste strategie te ontwikkelen in termen van te bereiken doelstellingen en in te zetten (financiële, technische, menselijke) middelen en door het werk van de medewerkers te organiseren en na te kijken

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de leiding en coördinatie van het team samengesteld uit de verantwoordelijken van de verschillende directies van de algemene directie ; het nemen van een beslissing over alle kwesties die niet op afdoende wijze opgelost kunnen worden binnen of tussen de directies, dit zowel op intern als extern niveau én in overleg met de medewerkers en het algemeen bestuur
  • het controleren van het beheer van de organisatie van de entiteit en van de optimalisering van de werking van het team
  • het controleren van de terbeschikkingstelling van de vereiste informatie binnen de algemene directie en het beheer van de informaticatoepassingen van de algemene directie
  • het controleren van de aanwerving en ontwikkeling van medewerkers van de algemene directie en van het beheer van de prestaties van de medewerkers van de entiteit
  • het controleren van het beheer van de begroting van de entiteit

 

Als
verantwoordelijke van de inspectie
    het waarnemen van de leiding van de directies die belast zijn met de inspectie van de werkgevers en van de erkende sociale secretariaten

teneinde

    de betrokken directie de opdrachten te laten verwezenlijken en de doelstellingen te laten bereiken die haar werden toegekend

 

Voorbeelden van taken
  • het leiden van de ondersteuning aan de centrale diensten van de RSZ en het beheer van de plaatselijke antennes
  • het leiden van het ter plaatse verifiëren van de naleving van de wettelijke verplichtingen van de werkgevers
  • het leiden van het toezicht op de erkende sociale secretariaten
  • het leidn van de ondersteuning van de werkgevers en de erkende sociale secretariaten voor het begrijpen en toepassen van de reglementering
  • meewerken aan het beheer van de sancties wegens niet-naleving van de wettelijke verplichtingen door de werkgever en aan het beheer van de sancties in het kader van de strijd tegen de koppelbazen

 

Als
verantwoordelijke van de algemene directie en van de RSZ
    het beheren van de externe relaties

teneinde

    het vooraanstaand imago van de eenheid, de RSZ en de inlichtingen die aan derden worden overgedragen, te controleren en te beheren

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de officiële vertegenwoordiging van de RSZ, binnen de grenzen van de toegestane overdracht van bevoegdheden, in de externe contacten met de ministeriële kabinetten of secretariaten, de andere instellingen, de andere overheden, overheidsdiensten, enz
  • meewerken aan de technische ondersteuning aan de overheid voor de invoering van nieuwe maatregelen en voor de opvolging van gebeurtenissen

 

Als
intern raadgever/adviseur
    het ontwikkelen en uitwerken van een methodologie voor een relevante en doeltreffende beheerscontrole

teneinde

    mee te werken aan de operationele opvolging van de bestuursovereenkomst

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan het verzamelen van statistische gegevens bestemd voor de beheerscontrole
  • meewerken aan de aanmaak van statistische gegevens bestemd voor beslissingsbevoegde personen
  • meewerken aan de evaluatie van de opportuniteiten tot verbetering van de operationele efficiëntie
  • meewerken aan de verspreiding van de resultaten van de evaluatie en van de aanbevelingen aan de operationele verantwoordelijken en aan de hiërarchie

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

informeel

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

als dossier

management

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

informeel

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

als dossier

management

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

beslissingen

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de administrateur-generaal en zijn/haar adjunct

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 201-500 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • materies vervat in de overdracht van bevoegdheden toegekend door het beheerscomité
  • beslist alleen en delegeert gedeeltelijk : de organisatie van de eenheid, de optimalisering van de werking, de bepaling en invoering van interne procedures en werkingsregels van de eenheid
  • beslist alleen en delegeert gedeeltelijk: de aanwerving, ontwikkeling en het beheer van de prestaties van de medewerkers van de eenheid
  • beslist alleen en delegeert gedeeltelijk inzake het budgettair beheer van de eenheid
  • vertegenwoordigt officieel de RSZ, binnen de grenzen van de toegekende overdracht van bevoegdheden, in de externe contacten met de kabinetten of ministeriële secretariaten, de andere instellingen, de andere overheden; openbare diensten , enz.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • andere materies dan deze vervat in de overdracht van bevoegdheden toegekend door het beheerscomité
  • beslist met andere verantwoordelijken over de opstelling en de communicatie van de beleidsvisie van de Rijksdienst inzake de waarden van het instituut, de organisationele structuur en inzake de middelen ( financiële, technische, menselijke) die ingezet moeten worden
  • beslist met andere verantwoordelijken over het beheer van de strategische partnerschappen van de RSZ

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • aan de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders
  • aan het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969
  • aan de beslissingen van het beheerscomité van de RSZ
  • aan de beslissingen van de administrateur-generaal van de RSZ die belast is met het dagelijks beheer van de organisatie

 

Welke vernieuwingen
  • het kadaster van de inspectiediensten
  • de optimalisering van de werking, de bepaling en de invoering van de interne procedures binnen de eenheid
  • de ontwikkeling van de informatietoepassingen van de eenheid

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de wet van 16 maart 1954, die de wijze waarop de regeringscontrole uitgeoefend wordt gelijkvormig heeft gemaakt voor de RSZ en de andere instellingen van sociale zekerheid
  • KB van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsablisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid
  • beheersovereenkomst gesloten tussen de Rijksdienst en de Staat (2006-2008)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.