Afdrukken

Attaché politiebeheer (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV132

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het autonoom en proactief behandelen van de dossiers in de specifieke domeinen die verbonden zijn met de directie Politiebeheer: de organen en structuren van de politiezones (redactie, interpretatie en advies), het administratief toezicht op de handelingen van de politiezones (beroep), de benoemingen van de politieofficieren, de mandaten (korpschefs), tucht (politieofficieren), enz.

teneinde

de lokale politie, de lokale politiële overheden en de gouverneurs te ondersteunen in de uitoefening van hun opdrachten.

 

Het opmaken, interpreteren, toepassen en evalueren van de reglementering die onder de bevoegdheid valt van de directie Politiebeheer

teneinde

de vastgestelde doelstellingen en resultaten te behalen, waarbij de strategieën, de normen voor kwaliteit en efficiëntie en de waarden van de FOD en van de algemene directie (AD) worden nageleefd.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    het op autonome en georganiseerde wijze verzekeren van het beheer van de dossiers (organen en structuren van de politiezones, administratief toezicht op de handelingen van de politiezones, beroepszaken, benoeming van politieofficieren, aanstelling in een mandaat van de korpschefs, tucht (politieofficieren))

teneinde

    de opdracht van de directie te verwezenlijken en de door de minister te nemen beslissing voor te bereiden

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de elementen waaruit de dossiers zijn samengesteld, het inzamelen van bijkomende informatie-elementen, vragen om uitleg en deelnemen aan overleg met de partners teneinde een gemeenschappelijk standpunt te bepalen
  • het opmaken van evaluaties, het opstellen van conclusies en het voorstellen van aanbevelingen
  • het voorbereiden van de ontwerpbesluiten van de minister (via hiërarchische weg)
  • het uitwerken van de reglementering, het toepassen van de procedures inclusief het uitvoeren van verhoren, het beheren van geschillendossiers en het formuleren van adviezen m.b.t. projecten van politiële aard
  • het behandelen van de briefwisseling en antwoorden op parlementaire vragen

 

Als
informatiebeheerder
    het inzamelen, aanwenden en analyseren van relevante informatie in domeinen die tot de bevoegdheden van de directie Politiebeheer behoren

teneinde

    de nuttige expertise te verhogen ter ondersteuning van de lokale overheden en de gouverneurs in de uitoefening van de reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • het raadplegen en informeren van de interne (kabinet en andere directies van de AD) en externe partners (diensten van de gouverneurs, de federale politie, het Comité P, de Algemene inspectie van de politie, enz.) teneinde de informatie te contextualiseren, te begrijpen en in perspectief te plaatsen met andere parameters
  • het opstellen van analyses, studies, adviezen, synthesenota's, tabellen, grafieken, enz., op basis van de ingezamelde informatie en de informatie die hij/zij tegengekomen is
  • het proactief opsporen van de problematische aspecten betreffende de reglementering en het formuleren van adviezen en gedetailleerde nota's hieromtrent

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op verschillende fora

teneinde

    het standpunt van de directie inzake politiebeheer uit te drukken en te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen, in naam van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister, aan verschillende fora (studiedagen, bv. financieel beheer van de politiezones), werkgroepen (bv. evaluatie van de zonale structuren, evaluatie van de tuchtwet, evaluatie van de administratieve taken van de lokale politie) en overlegplatformen (bv. diensten van de gouverneurs over het administratief toezicht); alsook, in voorkomend geval, het verzekeren van het voorzitterschap ervan
  • het opstellen van verslagen van vergaderingen en het geven van feedback aan de directie

 

Als
contactpersoon
    het beantwoorden van vragen en het geven van adviezen m.b.t. de behandelde materies

teneinde

    de uniformiteit te garanderen in de interpretatie en de toepassing van de reglementering inzake de materies van de directie Politiebeheer

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op de schriftelijke en mondelinge vragen die gesteld worden door de politiediensten, de andere betrokken diensten, de burgers, &
  • het beheren van de dossiers in de specifieke materies en waken over de interne communicatie met de collega's m.b.t. de behandelde materies
  • het opnemen van het nodige contact teneinde de dossiers autonoom en efficiënt te beheren

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur Politiebeheer

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.