Afdrukken

Attaché politiebeheer (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV132

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het autonoom en proactief behandelen van de dossiers in de specifieke domeinen die verbonden zijn met de directie Politiebeheer: de organen en structuren van de politiezones (redactie, interpretatie en advies), het administratief toezicht op de handelingen van de politiezones (beroep), de benoemingen van de politieofficieren, de mandaten (korpschefs), tucht (politieofficieren), enz.

teneinde

de lokale politie, de lokale politiële overheden en de gouverneurs te ondersteunen in de uitoefening van hun opdrachten.

 

Het opmaken, interpreteren, toepassen en evalueren van de reglementering die onder de bevoegdheid valt van de directie Politiebeheer

teneinde

de vastgestelde doelstellingen en resultaten te behalen, waarbij de strategieën, de normen voor kwaliteit en efficiëntie en de waarden van de FOD en van de algemene directie (AD) worden nageleefd.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    het op autonome en georganiseerde wijze verzekeren van het beheer van de dossiers (organen en structuren van de politiezones, administratief toezicht op de handelingen van de politiezones, beroepszaken, benoeming van politieofficieren, aanstelling in een mandaat van de korpschefs, tucht (politieofficieren))

teneinde

    de opdracht van de directie te verwezenlijken en de door de minister te nemen beslissing voor te bereiden

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de elementen waaruit de dossiers zijn samengesteld, het inzamelen van bijkomende informatie-elementen, vragen om uitleg en deelnemen aan overleg met de partners teneinde een gemeenschappelijk standpunt te bepalen
  • het opmaken van evaluaties, het opstellen van conclusies en het voorstellen van aanbevelingen
  • het voorbereiden van de ontwerpbesluiten van de minister (via hiërarchische weg)
  • het uitwerken van de reglementering, het toepassen van de procedures inclusief het uitvoeren van verhoren, het beheren van geschillendossiers en het formuleren van adviezen m.b.t. projecten van politiële aard
  • het behandelen van de briefwisseling en antwoorden op parlementaire vragen

 

Als
informatiebeheerder
    het inzamelen, aanwenden en analyseren van relevante informatie in domeinen die tot de bevoegdheden van de directie Politiebeheer behoren

teneinde

    de nuttige expertise te verhogen ter ondersteuning van de lokale overheden en de gouverneurs in de uitoefening van de reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • het raadplegen en informeren van de interne (kabinet en andere directies van de AD) en externe partners (diensten van de gouverneurs, de federale politie, het Comité P, de Algemene inspectie van de politie, enz.) teneinde de informatie te contextualiseren, te begrijpen en in perspectief te plaatsen met andere parameters
  • het opstellen van analyses, studies, adviezen, synthesenota's, tabellen, grafieken, enz., op basis van de ingezamelde informatie en de informatie die hij/zij tegengekomen is
  • het proactief opsporen van de problematische aspecten betreffende de reglementering en het formuleren van adviezen en gedetailleerde nota's hieromtrent

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op verschillende fora

teneinde

    het standpunt van de directie inzake politiebeheer uit te drukken en te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen, in naam van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister, aan verschillende fora (studiedagen, bv. financieel beheer van de politiezones), werkgroepen (bv. evaluatie van de zonale structuren, evaluatie van de tuchtwet, evaluatie van de administratieve taken van de lokale politie) en overlegplatformen (bv. diensten van de gouverneurs over het administratief toezicht); alsook, in voorkomend geval, het verzekeren van het voorzitterschap ervan
  • het opstellen van verslagen van vergaderingen en het geven van feedback aan de directie

 

Als
contactpersoon
    het beantwoorden van vragen en het geven van adviezen m.b.t. de behandelde materies

teneinde

    de uniformiteit te garanderen in de interpretatie en de toepassing van de reglementering inzake de materies van de directie Politiebeheer

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op de schriftelijke en mondelinge vragen die gesteld worden door de politiediensten, de andere betrokken diensten, de burgers, &
  • het beheren van de dossiers in de specifieke materies en waken over de interne communicatie met de collega's m.b.t. de behandelde materies
  • het opnemen van het nodige contact teneinde de dossiers autonoom en efficiënt te beheren

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten, regionaal en lokaal

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

wetgeving (wet, KB, MB ...

informeel

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

beslissingen

als dossier

dagelijks

management

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten, regionaal en lokaal

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

informeel

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur Politiebeheer

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen organisatie van het werk en het intern overleg met collega's over de dossiers
  • het verstrekken van adviezen en antwoorden op alle niet-beleidsmatige vragen (mondeling, e-mail), conform de rechtspraak van de dienst in de behandelde materies
  • onderhandelingen over standpunten die de dienst, en zelfs de FOD, verbinden, binnen de grenzen van het toegwezen mandaat

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het aanwenden van de budgetten
  • deelname aan colloquia, seminaries en vergaderingen met externe deelnemers
  • de schriftelijke adviezen, de conceptuele nota's en de voorstellen van reglementaire teksten of kaders moeten door de directeur gecontroleerd en goedgekeurd worden

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. jaarlijks en voor de gehele directie: 40 tot 50 interne nota's en beleidsnota's, 20 wetteksten (wetsontwerpen, reglementaire KB's, MB's, omzendbrieven), individuele conclusies per KB of MB; 75 benoemingen, mandaten, enz., 30 tot 40 tuchtmaatregelen, 20 administratieve controles - beroepen), 30-35 parlementaire vragen, 15-20 dossiers bij de Raad van State (inclusief de verdediging in zitting hiervan); vijfjaarlijks: benoeming van 196 korpschefs en andere mandaten

2. 3.900 binnenkomende dossiers, 1.000 uitgaande officiële dossiers (naast de antwoorden per e-mail, telefoon, intranet, interne gdatabanken en andere vormen van behandeling)

3. 196 politiezones

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving inzake de politie
  • de richtlijnen van de minister, van de voorzitter of van de directeur-generaal

 

Welke vernieuwingen
  • verbeteringen m.b.t. de wetgeving en de reglementering in bepaalde domeinen, hetzij direct in functie van de bevoegdheden van de directie, hetzij indirect als lid van werkgroepen m.b.t. andere materies
  • bijdragen tot de optimalisering van de werking van bepaalde partners, in functie van de bevoegdheden van de directie, en zelfs het ter beschikking stellen van instrumenten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de algemene beleidsnota's en de besluiten van de ministerraden
  • de toekenning van de bevoegdheden die eigen zijn aan de dienst en aan de andere partnerdiensten (politie, de FOD Justitie, enz.)
  • de eigen ervaring en expertise

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.