Afdrukken

Adviseur rijksregister - Gewestcoördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV060

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Naast het leiden van een eigen regionale afvaardiging van het Rijksregister (dit betekent onder meer de verantwoordelijkheid opnemen om de specifieke taken en projecten, opgelegd door de algemene directie, uit te voeren), voorziet de functie in de functionele en hiërarchische leiding van de andere regionale afvaardigingen die in het Gewest gevestigd zijn, en het uitbrengen van verslag en adviezen hieromtrent aan de hiërarchie

teneinde

de werking van de regionale afvaardigingen te stroomlijnen.

 

Het begeleiden en controleren van de gemeentes op het vlak van het bijhouden van de informatiegegevens in de bevolkingsregisters en in het Rijksregister, op het vlak van het bepalen van de hoofdverblijfplaats, op het vlak van de identiteitskaarten en op bepaalde deelgebieden van de verkiezingen

teneinde

te bereiken dat iedere burger door de bevoegde lokale overheid gelijk wordt behandeld, anders gezegd (door dit te verifiëren via een algemene of gerichte controle ter plaatse) ernaar te streven dat iedere gemeente de wettelijke bepalingen in deze materies gelijk (secuur, snel) toepast en, specifiek voor de probleemgevallen inzake de bepaling van de hoofdverblijfplaats, afhankelijk van het resultaat van een onafhankelijk onderzoek, de verblijfstoestand in de bevolkingsregisters bevestigt of aanpast.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    het coördineren en superviseren van de activiteiten en de werkprocessen van de verschillende regionale afvaardigingen van het Rijksregister, en optreden als eindverantwoordelijke voor de afvaardigingen van zijn/haar Gewest op het vlak van het Rijksregister, bevolking, elektronische identiteitskaarten en verkiezingen

teneinde

    te komen tot een uniforme werkwijze binnen de verschillende regionale afvaardigingen van het Rijksregister

 

Voorbeelden van taken
  • overleggen met de collega-gewestcoördinator van het andere Gewest en met het diensthoofd Externe Relaties
  • het analyseren van de activiteiten van de verschillende regionale afvaardigingen
  • het formuleren van voorstellen om een uniformisering van de werkprocessen te bereiken
  • het formuleren van voorstellen om de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren

 

Als
leidinggevende
    het leiden van de eigen regionale afvaardiging, alsook het verzekeren van de functionele en hiërarchische leiding over de regionale afvaardigingen van zijn/haar Gewest

teneinde

    de doelstellingen te halen zoals vooropgesteld door de verantwoordelijke van de dienst Externe Relaties en te komen tot de nodige stroomlijning van de werking van de regionale afvaardigingen van zijn/haar Gewest, waarbij de eID-coördinatoren geïntegreerd worden in de werking van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de prioriteiten
  • het beoordelen en benutten van eenieders capaciteiten
  • het beoordelen van het resultaat van het geleverde werk
  • het onderverdelen van grote opdrachten in deelopdrachten
  • het garanderen van een continue kwaliteitsvolle dienstverlening en indien nodig een permanentie

 

Als
contactpersoon
    het onderhouden van goede contacten met de gemeentelijke diensthoofden bevolking en verkiezingen, hetgeen een goede communicatievaardigheid inhoudt ook ten opzichte van een groot publiek

teneinde

    een adequate informatiestroom te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het verspreiden en toelichten van nieuwe onderrichtingen
  • het tijdig actualiseren van de specifieke gegevensbanken (bv. gemeentelijke contactpersonen verkiezingen)
  • op vragen van de gemeenten hetzij een antwoord geven hetzij een antwoord zoeken bij de bevoegde mensen en dit vervolgens doorgeven
  • het verdelen van de te inspecteren gemeentes onder de beschikbare bevolkingsinspecteurs (nominatief aangeduid bij niet gepubliceerd ministerieel besluit)

 

Als
controleur
    het ter plaatse inspecteren van de gemeentes op het bijhouden van de bevolkingsregisters

teneinde

    een uniforme toepassing van de reglementering te bekomen

 

Voorbeelden van taken
  • het regelmatig uitvoeren van een integrale inspectie in iedere gemeente
  • indien nodig, het onderzoeken van specifieke materies
  • het wijzen van de gemeenten op het niet naleven van de geldende SLA (als basis hiervoor dienen de periodieke statistische gegevens van de algemene directie)

 

Als
organisator
    het organiseren van de samenwerking tussen de verschillende afvaardigingen van zijn/haar Gewest

teneinde

    te komen tot een optimale dienstverlening aan de gebruikers

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor een goede taakverdeling en eventueel het herschikken van de middelen van de regionale afvaardigingen teneinde de gestelde doelstellingen tijdig te halen

 

Als
controleur
    toezien op de werking van de verschillende regionale afvaardigingen van zijn/haar Gewest

teneinde

    ervoor te zorgen dat de activiteiten conform de voorschriften worden uitgevoerd

 

Voorbeelden van taken
  • het opnemen van de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de uitvoeringstermijnen
  • in bepaalde gevallen, het naar zich toe trekken van dossiers

 

Als
dossierbeheerder
    het behandelen van de door de algemene directie geopende dossiers inzake een betwisting van de hoofdverblijfplaats

teneinde

    binnen een redelijke termijn een onderzoeksresultaat voor te leggen zodat de betwiste verblijfstoestand coherent is of wordt met de geldende reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • het definiëren van de concrete betwisting
  • het doen van plaatselijke vaststellingen
  • het inzamelen van inlichtingen en bewijsstukken bij derden
  • het verdelen van de dossiers onder de beschikbare bevolkingsinspecteurs (nominatief aangeduid bij niet gepubliceerd ministeriëel besluit)

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur externe betrekkingen bevolking en identiteitskaarten

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.