Afdrukken

Adviseur-generaal juridisch advies, reglementering en geschillen - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IJU067

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Aansturen van een team juristen

teneinde

de andere diensten van de organisatie te ondersteunen via nauwkeurig juridisch advies en door de geschillen te behandelen in een of meerdere rechtsdomeinen.

 

Wetsvoorstellen formuleren op vraag van de hiërarchie, het kabinet of op eigen initiatief en ondersteunen van het normatief proces (voorbereiding, opmaak van wetsvoorstellen en regels, opvolging van de goedkeuring)

teneinde

de samenhang en de conformiteit van de beleidsbeslissingen met het nationaal en internationaal geldend recht te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    coördineren en opvolgen van de werkzaamheden van het team

teneinde

    de operationele doelstellingen te realiseren binnen de vooropgestelde termijnen (voor het overhandigen van conclusies) en kwaliteitsstandaarden

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de prioriteiten en de dossiers verdelen onder de juristen in functie van de competenties en de beschikbaarheid en in functie van de verwachtingen en de beschikbaarheid van andere betrokken actoren (andere diensten, Raad van State, enz.)
  • opvolgen en bijsturen van de resultaten om de naleving van de termijnen en van de kwaliteit te waarborgen
  • bepalen van de doelstellingen en duidelijke richtlijnen geven aan de teamleden
  • beleggen van teamvergaderingen
  • uitwerken van werkprocedures en plannen van de activiteiten

 

Als
coach
    instaan voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    hun prestaties op een hoger niveau te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • de werksfeer en de samenwerking tussen de teamleden bevorderen
  • bepalen van de opleidingsbehoeften van het personeel en plannen van de acties voor de ontwikkeling van de competenties
  • ondersteuning bieden op conceptueel vlak, eigen ervaringen delen, standpunten uitwisselen
  • organiseren van vergaderingen rond een specifiek thema of een specifieke zaak om het kennisniveau van de teamleden op peil te houden
  • actualiseren en bijwerken van de juridische bibliotheek en de documentatie

 

Als
beleidsadviseur
    meewerken aan de opstelling van de strategische en operationele beleidslijnen en doelstellingen

teneinde

    te verzekeren dat doelstellingen en beslissingen juridisch correct geformuleerd worden

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de besluitvorming (via het directiecomité, beheerscomité, enz.)
  • informeren over de beperkingen die de wetgeving oplegt en oplossingen en alternatieven zoeken om de doelstellingen te bereiken
  • de directie op de hoogte brengen van de noodzaak om de wetgeving aan te passen in functie van de vaststellingen op het terrein
  • voorkomen van het risico op geschillen tengevolge van politieke beslissingen
  • herzien van de prioriteiten, vooral in functie van de geschillen en de conjunctuur

 

Als
beheerder van geschillendossiers
    behandelen van complexe of gevoelige geschillendossiers (of de behandeling ervan superviseren)

teneinde

    te verzekeren dat de dossiers volgens de wettelijke vormvoorschriften verlopen en dat ze de correcte juridische argumenten bevatten

 

Voorbeelden van taken
  • beslissen over het al dan niet toepassen van een procedure en het verloop hiervan (keuze van de advocaat, in beroep gaan, betaling, enz.)
  • onderhandelen met de tegenpartij over een eventuele minnelijke schikking
  • voorbereiden van het administratief dossier voor de advocaat en controleren en goedkeuren van het ontwerp van memorie van de advocaat; uitwerken van een strategie met de advocaat; bestuderen van de reglementering in verband met het dossier
  • onderzoeken van de geschillen (waar komen ze voor, wat is de aanleiding) om de geschikte corrigerende maatregelen te nemen

 

Als
expert
    coördineren van de aanpassingen of nieuwe ontwikkelingen van de reglementering

teneinde

    deze in overeenstemming te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • door de dagelijkse praktijk kennis nemen van de mogelijke inadequaties tussen de reglementeringen
  • een kwalitatieve controle doorvoeren van de voorstellen voor reglementering
  • bevorderen van de aanpassing van de regels met het oog op een harmonisering (modus vivendi)
  • beheren van de goedkeurings- en opvolgingsprocedures van de reglementaire aanpassingen
  • beheren van de administratieve boetes

 

Als
woordvoerder
    de dienst intern vertegenwoordigen

teneinde

    adequate informatie ter beschikking te stellen van de eigen dienst

 

Voorbeelden van taken
  • vertegenwoordigen van de dienst tegenover de hiërarchie of andere interne structuren (vakbond) wat betreft de werking of de activiteiten
  • rapporteren aan het directoraat-generaal over de resultaten en de voortgang van de werkzaamheden
  • informatie verschaffen aan andere nationale of internationale instanties wat betreft de reglementering of wetgeving die van kracht is
  • deelnemen aan organen die belast zijn met de uitwerking van de wetgeving

 

Als
verantwoordelijke voor de opmaak van reglementaire teksten
    (laten) opmaken van wetsvoorstellen, van Koninklijke en ministeriële besluiten, omzendbrieven, samenwerkingsakkoorden, protocollen, conventies, enz.

teneinde

    politieke beslissingen of verbeteringsvoorstellen en Europese richtlijnen en beslissingen te vertalen naar relevante en toegankelijke normatieve en reglementaire teksten (KB, omzendbrieven, protocollen)

 

Voorbeelden van taken
  • voorstellen uitwerken voor de aanpassing van de bestaande reglementering of voor nieuwe reglementering in navolging van de maatregelen en beslissingen die door de bevoegde actoren afgekondigd zijn; verzamelen en analyseren van de juridische regels in België en in het buitenland
  • vergelijken van de reglementeringen van verschillende bevoegdheidsniveaus (indien van toepassing)
  • tot een consensus komen in de werkgroepen die de voorstellen uitwerken
  • adviezen formuleren vanuit juridisch oogpunt over de teksten die door de medewerkers van het team opgemaakt zijn
  • eventueel de Europese richtlijnen omzetten en samenwerkingsprotocollen opmaken

 

Als
extern adviseur
    mondeling of schriftelijk antwoorden op complexe parlementaire vragen van burgers, ambtenaren of derden betreffende zeer specifieke zaken in een uitgebreid rechtsgebied

teneinde

    hen te begeleiden bij de interpretatie en de toepassing van de wetgeving

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen van burgers en van externe organen wat betreft de regelgeving
  • schriftelijk advies formuleren op basis van de wetgeving, van de rechtspraak en de rechtsleer
  • informatiebrochures opmaken, het intranet onderhouden, informeren
  • informatie bezorgen aan andere nationale of internationale instanties wat betreft de regelgeving of wetgeving die van kracht is

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management, kabinet, minister

informatie, vragen

mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet

wekelijks

andere diensten van de FOD of andere FOD's

informatie, vragen

mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet

wekelijks

externen( burgers, bedrijven

informatie, vragen

mondeling, schriftelijk , gestructureerd of niet

wekelijks

advocaat

ontwerpen van memories

als dossier

wekelijks

Eventueel: het arbeidsauditoraat

verzoeken

brief

ad hoc

Eventueel: de Raad van State

verzoeken

brief

ad hoc

raadgevende organen

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management, kabinet, minister

advies, raadgevingen, informatie

als dossier

wekelijks

andere diensten van de FOD of andere FOD's

advies, raadgevingen, informatie

als dossier

wekelijks

externen( burgers, bedrijven)

advies, raadgevingen, informatie

als dossier

wekelijks

advocaten

administratieve dossiers, strategie, verbetering memorie

als dossier

wekelijks

auditoraat/Raad van State

bewijsstukken, memorie

als dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

directeur-generaal of gedelegeerd administrateur in de kleine instellingen

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het eigen werk
  • de uitvoering van het werk binnen het eigen team
  • gegeven advies, richtlijnen en informatie aan de rest van de organisatie
  • de keuze van advocaten in de geschillendossiers (voor zover de organisatie niet vooraf de advocaten waarnaar verwezen wordt, gedefinieerd heeft)
  • het verloop van de geschillenprocedure
  • de ontwikkeling van een netwerk door middel van contacten met vertegenwoordigers van andere instellingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de behandeling van gevoelige dossiers (politiek, media, met een grote financiële impact)
  • contacten met de pers
  • alle uitgaven of kosten
  • deelname aan studiedagen
  • adviezen met een impact op heel de organisatie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de geldende wetgeving en de reglementering die rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden is met het domein
  • de regels en procedures die in de FOD of de instelling van kracht zijn
  • eventueel: instructies en richtlijnen van de Raad van State
  • eventueel: instructies en richtlijnen van de Kanselarij van de Eerste Minister

 

Welke vernieuwingen
  • de geschillen die optreden, zijn zelden gelijkaardig, een aanpassing van de benadering en creativiteit bij het oplossen van het probleem is vaak nodig
  • suggesties om de conflicterende regels op elkaar af te stemmen
  • de teamleden stimuleren om na te denken en om mogelijke vernieuwingen te definiëren
  • alternatieven voor de reglementaire teksten voorstellen (conventies, protocollen, omzendbrieven) in het kader van de administratieve vereenvoudiging

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de reglementering, de wetgeving, de ervaring van anderen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.