Adviseur-generaal inspectiediensten arbeidsongevallen - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD091
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Als verantwoordelijke instaan voor de optimale werking van de inspectiedienst
teneinde
de missie van het Fonds voor Arbeidsongevallen, die erin bestaat als openbare instelling actief bij te dragen tot de optimale werking van de arbeidsongevallensector binnen de sociale zekerheid, te verzekeren
Resultaatgebieden
Alsorganisatorinstaan voor een optimale werking van de dienst door in samenspraak met de algemene directie een aangepast beleidsplan uit te werken op het vlak van te bereiken doelstellingen en de aan te wenden middelen (financiële, materiële en inzake personeel)
teneinde
de gebruikers kwaliteitsprodukten aan te bieden, en dit volgens de gewenste hoeveelheid en met inachtname van de termijnen
Voorbeelden van taken
- het bepalen van de beleidslijnen van de dienst, van de doelstellingen en van een beleidsplan; het vastleggen van de prioriteiten en dit in samenspraak met de hiërarchie
- het voorbereiden van nieuwe activiteiten, van specifieke acties en dit in overleg met de medewerkers
- het aanpassen van de dienststructuur en van het organogram naargelang de nieuwe mogelijkheden (vb. nieuwe reglementering, nieuwe behoeften, nieuwe producten, ..)
Alsleidinggevendehet organiseren, controleren, bijsturen en evalueren van het werk van de medewerkers
teneinde
de efficiëntie van de werking van de directie en van de controle te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- het beheren van de dienstactiviteiten: benoeming van personeel, verdeling van het werk in functie van de prioriteiten, het geven van werkinstructies, het verlenen van bijstand en advies aan de medewerkers
- het uitwerken van efficiëntere werkmethodes voor het personeel (vb. nieuwe procedures, nieuwe formulieren, ...)
- het controleren van het gebruik van de financiële en materiële middelen van de dienst en van de produkten van de medewerkers op het vlak van kwaliteit en op het vlak van eenvormigheid met de overige producten van de dienst
- het (kwantitatief en kwalitatief) evalueren van het werk van de medewerkers, het analyseren en bijsturen van de moeilijkheden op grond van de resultaten die in de vorm van boordtabellen opgetekend zijn
- het opvolgen van de resultaten van genomen beslissingen, van de stand van zaken van projecten en dossiers, van het gevolg dat aan klachten wordt gegeven, ...
Alscontroleurinstaan voor de controle van de verzekeringsondernemingen en de werkgevers
teneinde
de rechten van de slachtoffers en van de verzekeringnemers te vrijwaren en een correcte toepassing van de arbeidsongevallenwetgeving te verzekeren
Voorbeelden van taken
- algemene organisatie van de controle
- interpretatie van de reglementering
- harmonisering van de werkmethodes en van de toepassing van de reglementering
- het vastleggen van de prioriteiten
Alsvertegenwoordigerhet op zich nemen van de rol van belangrijkste schakel tussen de hiërarchie en de medewerkers
teneinde
bij te dragen tot de concretisering en de bijsturing van de beleidslijnen van de organisatie
Voorbeelden van taken
- instaan voor en het onderhouden van alle functionele contacten met de verantwoordelijken van andere diensten, besturen, departementen, publieke en privé-organisaties, ...
- het waarnemen van een schakelfunctie tussen de hiërarchie en het personeel waarbij in voorkomend geval de belangen van de dienst moeten worden verdedigd en waarbij een doorstroming van informatie in beide richtingen moet worden verzekerd
- het voorbereiden van en deelnemen aan interne en externe vergaderingen met een officieel karakter
Alsdeskundige/specialisthet aanbieden van zijn/haar diensten
teneinde
advies te verstrekken aan de beleidsverantwoordelijken, de hiërarchie, de medewerkers en iedere andere externe gebruiker
Voorbeelden van taken
- het verstrekken van informatie en advies, zowel mondeling als schriftelijk, aan de hiërarchische oversten, aan personen met klachten, aan medewerkers, ...
- beleidsvoorbereidend werk; opmaak van wetteksten; juridische studies en commentaren bij de nieuwe wetgeving
- het secretariaat van het beheerscomité
- het voorbereiden van en deelnemen aan vergaderingen waar onderwerpen van technische aard worden behandeld
- het uitvoeren van specifieke opdrachten, het leiden van projecten, het beheren van complexe dossiers en het leiden van werkgroepen
Alscoachhet scheppen van een positief werkklimaat
teneinde
de ontplooiing van de medewerkers en een teamgeest te bevorderen
Voorbeelden van taken
- het beheersen van conflicten, het verbeteren van de verstandhouding en het bevorderen van de samenwerking tussen personen en diensten
- het stimuleren, aanmoedigen, motiveren van en verantwoordelijkheidsgevoel geven aan de medewerkers
- het organiseren van informatieve vergaderingen, zorgen voor de interne coördinatie
- het onderkennen van de vormingsbehoeften van de medewerkers en hen aanzetten tot het volgen van voortgezette vormingen
Alsprojectleiderhet mee beheren van informaticaprojecten
teneinde
deze tot een goed einde te brengen zodat ze beantwoorden aan de behoeften van de instelling en van de gebruikers en zodat ze gerealiseerd worden binnen de budgettaire marges
Voorbeelden van taken
- het analyseren en beschrijven van de behoeften
- het leiden van vergaderingen
- rapporteren over de vooruitgang van het project
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
management
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
algemene directie
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- organisatie, opvolging en controle van de directie
- het vaststellen van de algemene en jaarlijkse controleverslagen van de verzekeraars
- aanmaningen aan de verzekeringsondernemingen en het opleggen van administratieve geldboetes
- briefwisseling met de federale ombudsmannen
- het mee ondertekenen van de betaalstukken
- ordonnanceringen tot een bedrag van 19.000 euro: verblijfs- en verplaatsingskosten van het personeel, schuldvorderingen inzake aansluiting ambtshalve, alle bedragen die de verder verleende delegatie aan andere agenten van de dienst overschrijden
- overdracht van schuldvorderingen aan de FOD Financiën
- voorstel tot schrapping van verzekeringstussenpersonen
- (negatieve) beslissingen inzake dossiers belangrijkste kostwinner
De functie moet autorisatie vragen voor
- aangelegenheden die verplichtingen meebrengen voor de instelling en waaromtrent hetzij door het beheerscomité, hetzij door de algemene directie nog geen beslissing genomen werd
- vertegenwoordiging van de instelling
- het beheer van de middelen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
17 558 323 euro (beheersbegroting FAO 2005 - 230,5 VTE)
Eigen werkbudget
2 185 484 euro (aandeel inspectie = 54 VTE)
Andere kwantitatieve gegevens
1. vaststelling van de rechten en invordering van aansluitingen ambtshalve (+ opslagen en intresten): 2.300.000 euro; vaststelling van de rechten voor de bijdragen op de premies en op de definitieve wiskundige reserves en controle op de storting ervan: 31.800.000 euro
2. als lid van de stuurgroep advies verlenen over de informaticabestedingen: 4.413.000 euro
3. ordonnancering van de reis- en verblijfskosten van het personeel: 112.000 euro
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- arbeidsongevallenwetgeving
- reglementering aangaande ambtenarenzaken
- interpretaties van het beheerscomité
Welke vernieuwingen
- optimalisering van de controle
- werking en doelmatigheid van de sector
- optimalisering van het gegevensverkeer binnen het netwerk van de sociale zekerheid
Gebaseerd op welk referentiekader
- opdrachten vanuit het management en de politieke overheid
|