Afdrukken

Adviseur bijzondere inkomsten verzekeringspremies en pensioenkadaster - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD170

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het leiden van de 2 secties van de dienst : * sectie bijzondere inkomsten uit verzekeringspremies * sectie pensioenkadaster overeenkomstig de strategische en operationele doelstellingen en met naleving van de wettelijke bepalingen

teneinde

* te zorgen voor een optimale werking van de dienst
* de bijzondere inkomsten van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen uit bijdragen op bepaalde verzekeringspremies en pensioenbijdragen correct te innen
* te beschikken over correcte en actuele pensioengegevens voor diverse betrokken partijen, zoals gepensioneerden en betalende instellingen, zodat deze instellingen correct de bedrijfsvoorheffing en de solidariteitsbijdrage kunnen berekenen
* de kwaliteit te garanderen van de gegevens van de pensioendatabank, zodat deze de andere opdrachten, die haar door artikel 9bis van de wet van 19.1.1990 zijn toegewezen (ondersteuning wetenschappelijk onderzoek en pensioenbeleid), kan vervullen

 

Fungeren als expert in specifieke juridische materie en als vertegenwoordiger (intern en extern) van de dienst bijdragen gepensioneerden en bijzondere inkomsten

teneinde

* bij te dragen tot de algemene expertiseopbouw binnen de dienst
* bij te dragen tot een correcte toepassing, interpretatie of aanpassing van de wetgeving en opvolging van de gerechtelijke dossiers
* adequate informatie te verspreiden en gegevens te verzamelen met betrekking tot de activiteiten van de dienst

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevend diensthoofd
    het organiseren en coördineren van het werk en van de medewerkers van de twee afdelingen van de dienst

teneinde

    op een efficiënte en effectieve manier de activiteiten van de dienst te realiseren binnen het kader van het strategisch en operationeel plan

 

Voorbeelden van taken
  • het vertalen van het beleidsplan in jaarlijkse actieplannen voor de secties in samenspraak met de verantwoordelijken van de secties
  • het uittekenen van het organogram van de dienst en het organiseren van de activiteiten
  • het geven van praktische richtlijnen aan de afdelingsverantwoordelijken en de medewerkers
  • toezicht houden op de werking van de afdelingen, bijvoorbeeld op basis van cijfergegevens, op de naleving van de termijnen en op de kwaliteit van het werk, ...
  • toezien op de briefwisseling die voor de externen bestemd is : brieven, omzendbrieven, onderrichtingen, aangiftes, enz.

 

Als
deskundige jurist
    het toepassen van zijn/haar kennis en deskundigheid in zijn/haar bevoegdheidsdomein

teneinde

    * de nodige ondersteuning te bieden om ingewikkelde dossiers op te lossen of te behandelen
    * gerechtelijke procedures in te stellen en op te volgen in het kader van de geschillen

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren en interpreteren van de wetgeving, reglementering , ...
  • het uitbrengen van juridische adviezen (het bepalen van het toepassingsgebied van de inhoudingen, problematiek van de invorderingen van schuldvorderingen en faillissementen en problematiek in verband met het meedelen van persoonlijke gegevens van het pensioenkadaster aan derden)
  • het opstellen van wetteksten, koninklijke besluiten en het beantwoorden van parlementaire of van de hoofdvragen
  • contacten met de advocaten, fiscaal adviseurs, verzekeringsmakelaars, enz.
  • geschillen betreffende beroepen van de instellingen en sociaal verzekerden (briefwisseling met de arbeidsauditoraten en de advocaten)

 

Als
Contactpersoon
    optreden als interne en externe vertegenwoordiger van de dienst voor alles wat met de desbetreffende materie te maken heeft

teneinde

    een adequaat beeld en adequate informatie te leveren en gegevens in te zamelen met betrekking tot de activiteiten van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • rapporteren aan de directie betreffende de activiteiten en de resultaten van de dienst
  • deelnemen aan de vergaderingen (intern en extern) als vertegenwoordiger van de dienst, bijvoorbeeld, vergaderingen met Smals MvM, verzekeringsinstellingen, pensioeninstellingen, enz.
  • het onderhouden van contacten met de instellingen, externe personen en het uitbouwen van een netwerk van contacten : het Kabinet van Sociale Zaken, de advocaten, de fiscaal adviseurs, ...
  • het ondersteunen van het internationaliseringsbeleid van de sector : vrije dienstverlening in de verzekering, vrij verkeer van gepensioneerden (ministerie en Europese Commissie)

 

Als
Coach
    het continu opleiden, ondersteunen en begeleiden van de afdelingsverantwoordelijken en de medewerkers

teneinde

    hun competenties en persoonlijke kennis te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • het stimuleren van de zin voor initiatief van de groepsverantwoordelijken en de medewerkers
  • het motiveren van de medewerkers en hen begeleiden bij de invoering van nieuwe wetgevingen en procedures
  • het inschatten van de vaardigheden van de medewerkers en trachten deze optimaal te benutten
  • luisteren naar de medewerkers en hen helpen bij het zoeken naar oplossingen of bij het omgaan met de intermenselijke problemen van de dienst
  • het begeleiden van de medewerkers en/of de teamchef(s) in de ontwikkeling via gesprekken in het kader van de ontwikkelcirkels, via de overdracht van informatie, via het geven van feedback over het functioneren enz.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

uitbetalingsinstellingen, sociale secretariaten en tussenkomende derden

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact en per e-mail, brief

dagelijks

Smals-MvM

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact en per e-mail

dagelijks

RVP (Rijksdiens voor Pensioenen)

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact en per e-mail, brief

dagelijks

RVP (Rijksdienst voor Pensioenen, CDVU (Centrale Dienst voor Vaste Uitkeringen, AP (Administratie de

mondelinge adviezen en vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

administrateur-generaal en Directie Financiën

mondelinge vragen en adviezen

per brief, e-mail en persoonlijke contact

ad hoc

Directie Geschillen

schriftelijke vragen en adviezen van advocaten

per brief

ad hoc

medewerkers van de afdeling bijzondere inkomsten

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

uitbetalingsinstellingen, sociale secretariaten en tussenkomende derden

mondelinge en schriftelijke adviezen en vragen

persoonlijk contact en per e-mail, brief

dagelijks

Smals-MvM

mondelinge en schriftelijke adviezen en vragen

persoonlijk contact en per e-mail

dagelijks

RVP

mondelinge en schriftelijke adviezen en vragen

persoonlijk contact en per e-mail, brief

dagelijks

RVP, CDVU, AP, KSZ, RSZ PPO

mondelinge adviezen en vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

administrateur-generaal en Directie Financiën

schriftelijke en mondelinge adviezen en vragen

per brief, e-mail en persoonlijke contact

ad hoc

Directie Geschillen

schriftelijke adviezen van advocaten

per brief

ad hoc

medewerkers van de afdeling bijzondere inkomsten

mondelinge of schriftelijke adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de adviseur-generaal 'verantwoordelijke financiële en technische zaken' (management en boekhouding)

de administrateur-generaal (materie)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het dagelijkse beheer van de dienst en de begeleiding van de coördinatoren van de afdelingen
  • de samenwerking met de andere diensten van het RIZIV en met het Kabinet van Sociale Zaken
  • het opstellen van wetteksten, antwoorden op parlementaire vragen, antwoorden op hoofdvragen, koninklijke besluiten, juridische bewijsvoering, ...
  • het versturen van omzendbrieven en onderrichtingen
  • het opstarten van een invorderingsprocedure (ingebrekestelling) in het kader van de controle
  • het instellen van gerechtelijke procedures tegen een uitbetalingsinstelling
  • het uitspreken van 'sancties', verwijlinteresten tegenover schuldplichtige instellingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Elke betaling of vergoeding moet gezamenlijk ondertekend worden
  • Elk hoger beroep (hoger beroep of cassatie) moet door het algemeen comité goedgekeurd worden
  • het vastleggen van de begrotingen van Smals-MvM en het opvolgen van de facturen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

0

 

Eigen werkbudget

0

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Er wordt ongeveer euro 726 500 000 per jaar gehaald uit drie bijdragen die bij de verschillende verzekeringsinstellingen (600 dossiers) worden geheven

2. De opbrengst van de inhoudingen voor de Ziekte- en invaliditeitsverzekering bedraagt eur 610 000 000 per jaar. Dit wordt bijgedragen door ongeveer 2 650 instellingen

3. Ongeveer 50 000 kapitaaldossiers zijn onvolledig geregistreerd in het pensioenkadaster

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Artikel 191 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, 1e lid. * 7° (inhoudingen op pensioenen) * 8° (inhoudingen op motorrijvoertuigenverzekeringen) * 9° (inhoudingen op ontvangsten afkomstig van het Rijksfonds voor sociale reclassering van de mindervaliden), * 13° (inhoudingen op extralegale hospitalisatieverzekeringen) en koninklijke en ministeriële uitvoeringsbesluiten
  • richtlijnen van de Kruispuntbank inzake informaticatoepassingen, bijvoorbeeld, toepassing van een uniek ondernemingsnummer, enz.
  • richtlijnen van het directiecomité

 

Welke vernieuwingen
  • het ontwikkelen van werkprocedures en controleregels inzake de kwaliteitsbewaking van de gegevens van het pensioenkadaster
  • elektronische aangiften (FTP( File Transfer Protocol), aangifte via portaalsite van de sociale zekerheid)
  • het op tijd innnen van de ZIV-inhoudingen (ziekte- en Invaliditeitsverzekering)
  • interne reorganisaties binnen de dienst

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • herstructurering van de sectie Relaties met de Gepensioneerden
  • modernisering van de aangiftedragers
  • bijakte van 2005 van de bestuursovereenkomst van 2002-2004
  • beleidsplan van het RIZIV en operationele doelstellingen van de dienst

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.