Adviseur CDZ - Adjunct van de administrateur-generaal (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA169
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Strategisch adjuncten Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het bijstaan en adviseren van de administrateur-generaal in zijn/haar taken van dagelijks beheer van de Controledienst en instaan voor de eenduidigheid van de Franse en de Nederlandse versie van voor derden bestemde documenten die in beide landstalen zijn opgesteld, alsook voor de behandeling van klachten
teneinde
te komen tot uniforme en objectieve beslissingen inzake enerzijds de toepassing van de wet van 6 augustus 1990, van haar uitvoeringsbesluiten en van de in uitvoering ervan genomen omzendbrieven en anderzijds de controle op de naleving van de boekhoudkundige en financiële bepalingen van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, alsook van de besluiten uitgevaardigd in uitvoering ervan.
Resultaatgebieden
Alsadjunct-leidinggevendehet waarnemen van het dagelijks beheer bij afwezigheid van de administrateur-generaal wegens verlof of ziekte
teneinde
alle beschikkende en administratieve handelingen te verrichten die nodig zijn om de goede werking van de instelling te waarborgen en de doelstellingen van de dienst te realiseren
Voorbeelden van taken
- het uitvoeren van de taken van de administrateur-generaal bij afwezigheid van deze wegens verlof of ziekte
- deelnemen aan de beleidsvoorbereidende gesprekken met de administrateur-generaal en het hoofd van de financiële, boekhoudkundige en actuariële dienst
- het waarnemen van het secretariaat van de raad
- het bijwonen van de vergaderingen van het technisch comité en deelnemen aan de beleidsdiscussies binnen dit comité en in de schoot van een werkgroep met revisoren aangesteld in de mutualistische sector
- het bijstaan van de administrateur-generaal in de concrete opvolging van de uitvoering, door de verschillende diensten, van de beslissingen van de raad en van de adviezen van het technisch comité
Alsadjunct-leidinggevendehet waarnemen van het dagelijks beheer bij afwezigheid van de administrateur-generaal wegens verlof of ziekte
teneinde
alle beschikkende en administratieve handelingen te verrichten die nodig zijn om de goede werking van de instelling te waarborgen en de doelstellingen van de dienst te realiseren
Voorbeelden van taken
- het ondertekenen van de uitgaande louter formele briefwisseling van de overige diensten van de Controledienst (juridische dienst (juridische controle) en de dienst boekhouding, financiën en actuariaat) die de betreffende diensthoofden mogen ondertekenen, in geval van afwezigheid van deze diensthoofden
- het uitoefenen van het plaatsvervangend voorzitterschap van de directieraad en van het basisoverlegcomité
- het uitoefenen van het voorzitterschap van de Franstalige sectie van de stagecommissie
Alstweetalige adjunctinstaan voor de eenduidigheid van de Franse en de Nederlandse versie van voor derden bestemde documenten die in beide landstalen zijn opgesteld
teneinde
ervoor te zorgen dat deze stukken geen aanleiding kunnen geven tot verschillende interpretaties in beide landstalen
Voorbeelden van taken
- het nazien van de uitgaande briefwisseling in het Frans
- het vergelijken van de Franse en de Nederlandse versie van omzendbrieven, alsook van ontwerpen van wetsontwerpen
- instaan voor de eenheid van rechtspraak tussen de dossiers behandeld in het Frans en in het Nederlands
Alsadviseurhet opzoeken van informatie en het opstellen of het superviseren van de opstelling van wetgevende of reglementaire teksten teneinde het beleid te vertalen in heldere wetten en reglementen, alsook het opvolgen van de klachtendossiers en de gerechtelijke procedures
teneinde
ervoor te zorgen dat juridisch correcte argumenten worden ontwikkeld en dat desgevallend de vormvoorschriften worden nageleefd
Voorbeelden van taken
- het uitwerken van voorstellen van ontwerpen van wetten, van reglementaire teksten en van omzendbrieven die onder de bevoegdheden van de Controledienst vallen, alsook van ontwerpen van nota's aan de raad en het technisch comité dienaangaande
- het uitvoeren van juridische studies die verband houden met de opdrachten van de Controledienst, hetzij op eigen initiatief, hetzij op vraag van de administrateur-generaal
- het superviseren en instuderen van belangrijke of complexe juridische dossiers en het uitwerken van gemotiveerde adviezen
- het opstellen van ontwerpen van antwoorden op parlementaire vragen
- deelnemen aan vergaderingen met ziekenfondsen bij problemen van juridische aard
Alsadviseurhet opzoeken van informatie en het opstellen of het superviseren van de opstelling van wetgevende of reglementaire teksten teneinde het beleid te vertalen in heldere wetten en reglementen, alsook het opvolgen van de klachtendossiers en de gerechtelijke procedures
teneinde
ervoor te zorgen dat juridisch correcte argumenten worden ontwikkeld en dat desgevallend de vormvoorschriften worden nageleefd
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de klachtendossiers inzake het niet nakomen door een mutualistische entiteit van haar statutaire doelstellingen of inzake inbreuken op de wet van 6 augustus 1990, de uitvoeringsbesluiten ervan, of de boekhoudkundige en financiële bepalingen van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994; het opstellen dienaangaande van ontwerpen van gemotiveerde nota's aan de raad van de Controledienst met het voorstel omtrent het gevolg dat aan de betreffende klacht dient te worden gegeven en de eventueel op te leggen sanctie of maatregel; het opvolgen van procedures voor de arbeidsrechtbank of voor de Raad van State in het kader van de klachtendossiers, alsook het geven van duidelijke instructies aan de raadsman
- het opleiden van nieuwe medewerkers binnen de algemene directie
Alsexpert inzake personeelsbeleid het efficiënt coördineren en opvolgen van de werkzaamheden met betrekking tot het personeelsbeleid in overleg met het hoofd van de dienst algemene zaken en personeel, het opvolgen van de grote hervormingen inzake personeelsbeleid, alsook het organiseren van de interne selectieproef inzake de aanwerving van personeelsleden voor alle diensten van de Controledienst
teneinde
de doelstellingen van deze dient te realiseren volgens de door de raad en de administrateur-generaal vastgelegde richtlijnen en prioriteiten teneinde, samen met het hoofd van de dienst algemene zaken en personeel, de implementatie van de nieuwe reglementeringen in de Controledienst te verzekeren teneinde de selectie correct en doeltreffend te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- binnen het kader vastgelegd door de administrateur-generaal, het nader vastleggen van de interne werkprocedures van de dienst algemene zaken en personeel in functie van de na te leven termijnen en de te bereiken doelstellingen
- het voorleggen aan de administrateur-generaal van alle door de dienst algemene zaken en personeel opgestelde dossiers, nota's en briefwisseling van niet-formele aard, nadat deze zijn/haar goedkeuring hebben gekregen
- het ondertekenen van brieven van louter formele aard met betrekking tot de personeelsproblematiek
- het opvolgen van de wijzigingen in de juridische reglementering betreffende het binnen de overheid gevoerde personeelsbeleid (het evaluatiesysteem
- het superviseren van de opstelling van functiebeschrijvingen en het volgen van vergaderingen en cursussen dienaangaande
Alsexpert inzake personeelsbeleidhet efficiënt coördineren en opvolgen van de werkzaamheden met betrekking tot het personeelsbeleid in overleg met het hoofd van de dienst algemene zaken en personeel, het opvolgen van de grote hervormingen inzake personeelsbeleid, alsook het organiseren van de interne selectieproef inzake de aanwerving van personeelsleden voor alle diensten van de Controledienst
teneinde
de doelstellingen van deze dient te realiseren volgens de door de raad en de administrateur-generaal vastgelegde richtlijnen en prioriteiten teneinde, samen met het hoofd van de dienst algemene zaken en personeel, de implementatie van de nieuwe reglementeringen in de Controledienst te verzekeren teneinde de selectie correct en doeltreffend te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- het superviseren van de organisatie van bijkomende selectieproeven volgens de reglementering van SELOR
- het voorzitten van de Nederlandstalige en Franstalige jury opgericht voor deze bijkomende selectieproeven
Alsvertegenwoordiger van de Controledienst, het onderhouden van relaties met derden
teneinde
onder andere de belangen van de instelling te vertegenwoordigen en te verdedigen
Voorbeelden van taken
- het vertegenwoordigen van de instelling in de schoot van het uitgebreid wegingscomité van de FOD P&O (Personeel en Organisatie)
- contactpersoon zijn van de FOD P&O bij de Controledienst
- het ontvangen, met de administrateur-generaal, van buitenlandse vertegenwoordigingen en het uiteenzetten van de opdrachten en de bevoegdheden van de Controledienst
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
de administrateur-generaal
|
mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke vragen, beslissingen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
de FOD P&O
|
wetgeving, beslissingen, documentatie
|
per brief, e-mail of vergadering
|
ad hoc
|
de medewerkers van de diensthoofden wanneer deze laatsten afwezig zijn wegens verlof of ziekte
|
mondelinge vragen, mondeling advies, schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact, als dossier
|
dagelijks
|
de mutualistische entiteiten
|
mondelinge vragen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail ..
|
dagelijks
|
RIZIV
|
schiftelijke antwoorden
|
per brief, e-mail...
|
ad hoc
|
particulieren
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen
|
per brief, e-mail...
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
de administrateur-generaal
|
rapporteringen van uitgevoerde projecten en taken, mondeling advies, mondelinge vragen, schriftelijk
|
persoonlijk contact, als dossier
|
dagelijks
|
de FOD P&O
|
schriftelijke antwoorden, wetgeving, mondelinge antwoorden
|
per brief, e-mail, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
de mutualistische entiteiten
|
mondeling advies, schriftelijke antwoorden, schriftelijke vragen, schriftelijk advies, wetgeving
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail
|
wekelijks
|
particulieren
|
mondeling advies, schriftelijke antwoorden
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de raad van bestuur
de administrateur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- alle beslissingen betreffende de materies die tot het dagelijkse beheer van de instelling behoren en over het ondertekenen van overschrijvingen, ingeval de administrateur-generaal afwezig is wegens verlof of ziekte
- het toekennen van verlof aan de personen waaraan hij/zij leiding geeft
- de evaluatie van de personen waaraan leiding wordt gegeven
- het goedkeuren van ontwerpen van conclusies of van memories van antwoord opgesteld door de raadsman van de Controledienst
De functie moet autorisatie vragen voor
- de werving van medewerkers
- de inhoud van de ontwerpen van nota's aan de raad en aan het technisch comité die door hem/haar of de medewerkers zijn opgesteld
- de inhoud van de uitgaande briefwisseling die door de voorzitter of de administrateur-generaal wordt ondertekend
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen
- de boekhoudkundige en financiële bepalingen van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
- de wet van 1975 op de boekhouding van de ondernemingen
- de uitvoeringsbesluiten van deze wetten
- de omzendbrieven uitgaande van de Controledienst; de reglementering betreffende het statuut van de rijksambtenaren
Welke vernieuwingen
- het voorstellen van nieuwe werk- en controlemethodes en van ontwerpen van wetten, van reglementaire teksten en omzendbrieven die onder de bevoegdheden van de Controledienst vallen
Gebaseerd op welk referentiekader
|